Hallo
Een vraagje aan de kenners.
Sinds een week een nieuwe 4 sterren bosch dubbeldeurs koelvries kombinatie in huis.(met 1 compressor)
Deze staat in een ruimte (De keuken) waar het ong 16 graden is.
Nu is de temperatuur in het vriesgedeelte tussen de -24 en -10 graden (afh compressor net uit of net weer gestart)Dit is voor 3 sterren te hoog en moet minimaal -18 graden zijn
Bosch zegt dat dit normaal is met de nieuwe koelkasten,deze kunnen onder de 18 graden omgevingstemperatuur niet goed vriezen.
Er bevindt zich bij de thermostaat een knopje wat je moet omzetten als de temp buiten onder de 18 graden komt,Dan gaat de binnenverlichting bij gesloten deur zwak (knipperend) branden om de temperatuur in de koelruimte te verhogen zodat de compressor vaker aanslaat en de vriesruimte kouder wordt.Dit is toch waanzin en daar koop je een energie A+ machine voor.Maar zelfs dan houd ik de
-18 niet .Mijn oude dubbeldeurs staat in de schuur en wordt bij omgevings temperaturen net boven nul keurig -30 graden met de thermostaat op de middelste stand,
Wie heeft er ervaring of raad
Groetjes
Jan
Eilaas, je bent niet de enige met dat probleem, ik heb het ook al ondervonden bij klanten van mij (ik ben verdeler, gelukkig meestal niet van Bosch
) - blijkbaar zit de voeler van de thermostaat iets te ver naar de buitenzijde van het toestel ingeschuimd, waardoor het toestel bij een koude omgeving (volgens mijn info kouder dan 15°) te vroeg zal afslaan.
Vroeger zat de voeler van de thermostaat ín de koelruimte.
Bij de klant waar ik het meeste problemen had, heb ik gelukkig mijn plan kunnen trekken met het lapmiddeltje van Bosch (het lampje dus), en eens het wat warmer wordt lost het probleem zichzelf op.
Mijn volgende stap zou geweest zijn van de capilair van de thermostaat met aluminiumtape te proberen bevestigen aan de binnenkant van het toestel, al bestaat de mogelijkheid dan wel dat het te koud wordt in de frigo. Dat valt te proberen, maar ik heb het dus niet gedaan. Laat me weten of het werkt 
Helaas vindt men tegenwoordig bij nagenoeg alle merken lapmiddelen "goed genoeg" en stomme situaties normaal....