Schema gezocht HF-lineair met FET's

Hallo,

Ik wil voor de HF-velddagen wat meer vermogen gebruiken, en zou graag een lineair willen bouwen voor oa de 80 40 20 en 10 meter band. Daarom zoek iemand die ervaring heeft met het bouwen van lineairs dmv van FET's. Wie heeft hier schema's van? Alle info is van harte welkom!

Laurens PD3LHS
Contestgroep PI4EME

Henry S.

Moderator

http://lpistor.chez-alice.fr/pairf510.htm

Getest door Rd12tf en binnenkort door ondergetekende, voor de uitgang kan je de bekende spoel met aftakkingen gebruiken.

Zie ook PA0FRI, http://www.pa0fri.geerligs.com/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

wat doet deze ongeveer aan vermogen? Niet zo heel veel toch?

Henry S.

Moderator

Die 2e link staat nu ook in mijn Favs ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Tnx voor de links, maar ik vind t vermogen wat aan de lage kant. Mijn Yaesu FT-897 doet 100watt, en zoek eigenlijk een eindtrap van rond de 400watt of iets meer, of moet ik dan meer gaan kijken naar een eindtrap met buizen... Hier ben ik niet echt in thuis.

Op 2 februari 2006 17:45:00 schreef Laurenzo:
wat doet deze ongeveer aan vermogen? Niet zo heel veel toch?

Dat hangt van rwee zaken af:

-Voedingspanning.
-Transformatie verhouding van trafo Fet's -> pi-filter.

Punt één lijkt mij duidelijk, punt twee is wat moeilijker, toch een poging om dat uit te leggen:

De fet's moet je zien als een spanningsbron en deze moet je dus zo laag impedant als mogelijk belasten om daar voldoende vermogen uit te halen.

Die lage impedantie krijg je door de uitgangs impedantie (50+0j ohm = filter en antenne), richting fet's, *omlaag* te transformeren naar bijvoorbeeld 5+0j ohm.

Het *maximaal* te leveren vermogen wordt dan:

P = V²/2R = 12²/2*5 = 144/10 = 14.4 Watt

Bij een voeding van 20V wordt het wat interessanter:

P = V²/2R = 20²/2*5 = 400/10 = 40 Watt

Simpel niet? :)

Henry S.

Moderator

Op 2 februari 2006 17:55:17 schreef Laurenzo:
Tnx voor de links, maar ik vind t vermogen wat aan de lage kant. Mijn Yaesu FT-897 doet 100watt, en zoek eigenlijk een eindtrap van rond de 400watt of iets meer, of moet ik dan meer gaan kijken naar een eindtrap met buizen... Hier ben ik niet echt in thuis.

100W :P als je effect wilt hebben dan zit je gauw op 500-1000W

Je weet dat de beste versterker de antenne is?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Die hang naar QRO begrijp ik ook niet, het gaat zo meer op een wapenwedloop lijken en de 80m (b.v.) op de 11m in Italie!

Een verbinding lijkt mij veel meer "waard" als dat met een paar Watt gebeurt! But, who am I.

:)

wel nee joh, tijdens een contest moet er zo hard mogelijk geblazen worden, hoe meer kW hoe beter toch ??

ik persoonlijk ga ook voor QRP, maar helaas, dat is niet de contest mentaliteit blijkbaar. (ook de lokale contestgroep is pas tevreden als de antennes kersrood staan tijdens key-down)

Op 8 februari 2006 14:53:32 schreef DC2PCC:
wel nee joh, tijdens een contest moet er zo hard mogelijk geblazen worden, hoe meer kW hoe beter toch ??

ik persoonlijk ga ook voor QRP, maar helaas, dat is niet de contest mentaliteit blijkbaar. (ook de lokale contestgroep is pas tevreden als de antennes kersrood staan tijdens key-down)

Tijdens een contest (59 wegwezen) maar ook op de lokale netten word QRO gepleegd om de frequentie "schoon" te houden! Als beide of meerdere partijen dat doen, kan je dus van een vermogenswedloop spreken.

Tja, ik vind dat erg jammer maar ik heb (steeds) meer last van de lokale verontreinigers: De SOPS, SMPS en digitale e-prularia die steeds vaker voor een S7-S9 ruisbult zorgen op de HF en VHF-UHF.

Ik ben nu ee Zetagi B300P aan het ombouwen voor alle HF banden

http://home.hetnet.nl/~l.van.lelieveld/ombouw/Ombouw.htm

Deze gevonden? :)
Pas op voor Zetagi Watts! Zie einde bovenstaand artikel.

yep dat is het ontwerp, maar erkomen andere torren in...