Metaal bewerken

GJ_

Moderator

Op 6 februari 2006 22:28:04 schreef fry:..maar zink is misschien nog wel een iedee. Het heeft ongeveer de hardheid van koper...

Koper is ook uitermate zacht (hardheid=3 Mohs) en zink is nog een stukje zachter (2,5 Mohs).
Dit gaat over de elementen koper en Zink. In de praktijk zul je vaker legeringen tegenkomen met hele andere eigenschappen die het technisch bruikbaar maken.

http://www.matweb.com/search/SearchProperty.asp
Choose a Search Category > Nonferrous Metal (see also superalloy)
Choose a Material Property > Hardness, Vickers
* (Optional) Choose a second Material Property > Melting Point, °C
En vergelijken maar.
Zo zie dat brons een hardheid heeft van 70 en een smeltpunt van 8xx C
Puur aluminium een hardheid van 15 en zink 30. De legeringen van zink hardheden tussen de 70 en 140. Met een smeltpunt rond de 4xx C. Alu legeringen hardheden van 80-180.
Zuivere elementen worden eigenlijk nooit gebruikt dus die kun je wel vergeten.
Er zijn nog wat meer eigenschappen die van belang zijn maar ik ben geen metalurg.

En bookmarken die site. Die is verdomde handig :)

Ik werk wel vaker met zink (daken etc.) rond de 0 graden is het zo hard dat het scheurt en breekt als je het wil zetten. Boven de 200 C word het ineens zacht en vergelijkbaar met lood. Op normale temperaturen is het veel harder als je zou verwachten.
Of dakzink ook geschikt is om te gieten weet ik niet. Schijnbaar wordt daar zamak voor gebruikt (Zn, Al, Mg evt Cu legering).
Maar als Fuzzbass een malletje stuurt wil ik het wel eens proberen. We hebben hier genoeg reststukken liggen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Zink is wel erg corrosiegevoelig (doordat het als eerste wegcorrodeert, beschermt het het andere materiaal tegen corroderen). Daarom zou ik zeker afraden zink te gebruiken, wat zweten en een vochtige omgeving, en het zink "smelt zo weg" (als ik heel erg overdrijf).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
GJ_

Moderator

Op 7 februari 2006 20:27:28 schreef Videomodulator:
Zink is wel erg corrosiegevoelig (doordat het als eerste wegcorrodeert, beschermt het het andere materiaal tegen corroderen).

Een groter probleem van pure zink is dat je je gitaar niet onder de 16 graden mag wegzetten. Metalen willen bij een bepaalde temperatuur nog wel eens een ander kristalrooster vormen. Bij staal (ijzer) maken we daar handig gebruik van bij het harden. Bij zink echter is de verandering zodanig dat er geen weg meer terug is: er blijft wit zinkpoeder over, ook wel zinkpest genaamd.

Oke, Ik heb het zonet even aan mijn moeder gevraagt en ze wil het wel doen. Is het mogelijk om er een voorbeeld van te sturen zodat ze een mal na kan maken. En wat zijn ongeveer de afmetingen zodat ze ongeveer de prijs uit kan rekenen.

Euh, als ik zo'n Dingwall brug had, dan had ik geen brug meer nodig, zeg maar. Dus, nee, ik heb geen voorbeeld :( . Ik kan je wel de afmetingen geven.

16,3 mm breed, 40 mm lang, ongeveer 15 mm hoog.

Ik ben nog een andere optie aan het uittekenen, namelijk een opbouw uit enkele losse onderdelen gemaakt uit messing strip 15x5 mm en 60x4 mm. Ik zal zodadelijk een tekening posten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

GJ, je verwart zink met tin. Tin gaat onder de 16 graden over in een poederig stofje, tinpest genoemt.
Zink niet. Zink pest kom je als woord wel tegen maar bestaat eigenlijk niet. Het is niets anders als gewone zink corosie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinpest

videomodulator.
Zink net als bijv aluminium oxideert wel heel snel maar vormt daarbij een beschermde laag die goed vast zit en verdere oxidatie stopt.
Het wordt wel gebruikt bij schepen als opofferanode bij kathodische bescherming. Dan moet er wel een gesloten elektrisch pad zijn. Bijv zink tegen scheepshuid via water terug naar zink.
In dit geval kan het alleen kunnen gebeuren als er druppels zweet op de overgang met de boutjes liggen, bij oxidatie aan de lucht is er geen gesloten kring.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Bij deze het tekeningetje dat ik zou posten

klikkerdeklikklik (grote afbeelding)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 7 februari 2006 20:33:25 schreef GJ_:
[...]

Bij zink echter is de verandering zodanig dat er geen weg meer terug is: er blijft wit zinkpoeder over, ook wel zinkpest genaamd.

erg lastig met zinken dakgoten rond je huis :P vooral in de winter zie me al zitten met een kachel in de dakgoot ;)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Niemand nog ideeën of commentaar op mijn tekening?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 9 februari 2006 10:42:44 schreef Fuzzbass:
Niemand nog ideeën of commentaar op mijn tekening?

ik kan hem niet openen / zien,

en wat betreft dat voorbeeld, dat word kleien dat kan er zo een mal van gemaakt worden...

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op donderdag 9 februari 2006 11:32:30

Op 9 februari 2006 11:29:40 schreef Jan klaasen:
[...]
ik kan hem niet openen / zien,

Mag ik voorzichtig voorstellen om een fatsoenlijke internetbrowser te gebruiken, dan?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

als je geen haast hebt (5 6 weken misschien wel een beetje meer)
kan ik ze wel voor je frezen uit messing

ziet het er ongeveer zo uit
http://users.bart.nl/~wivvjow/zadel.JPG

maar ja wat mag het kosten?

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Op 9 februari 2006 11:49:21 schreef Fuzzbass:
[...]
Mag ik voorzichtig voorstellen om een fatsoenlijke internetbrowser te gebruiken, dan?

ah .png.. ik zit op school nu heb niets te kiezen

maar we hebben hier wel photoshop (don't ask me why)

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op donderdag 9 februari 2006 11:54:22

Nieuwe moderators, dit is toch niet echt elektronica gerelateerd, behalve als fuzzbass nu meer informatie over die pick-ups zou geven, dan is het misschien nog voor elektronici interessant?

Mohs is een niet lineaire subjectieve hardheidsmethode, rockwell is beter...

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.