Elektrische of elektronische

Is het nou elektrische of elektronische? :D

Wat ik denk:
Elektrische componenten.
Elektronische apparatuur.

Wat denken jullie? :)

Sine

Moderator

Afhankelijk van waar je het over hebt,

Elektrisch = mixer, kachel, gloeilamp, kookplaat

Elektronisch = alles waar halfgeleiders in hangen ( radio, tv ed )

't was toch zoiets van....elektrische is wat groter en lomper motoren, lampen en dergelijke. en elektronica was het kleine spul.

er zal vast wel een goed verschil zijn...

van dale zegt:

code:


elek·tro·nisch (bn.)
    1 betr. hebbend op, werkend door of met vrije elektronen

elek·trisch (bn.)
    1 door middel van elektriciteit
    2 van de aard van elektriciteit
    3 elektriciteit voortbrengend

helpt ook niet echt..... dit zou zeggen dat elk electris apparaat ook electronisch is. elektriciteit werkt ook met of door vrije electronen

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 5 februari 2006 23:55:43

Op 5 februari 2006 23:47:53 schreef Sine:
Afhankelijk van waar je het over hebt,

Elektrisch = mixer, kachel, gloeilamp, kookplaat

Elektronisch = alles waar halfgeleiders in hangen ( radio, tv ed )

een buizen versterker dan.............

klein is fijn

Moderator

Op 5 februari 2006 23:47:53 schreef Sine:
Afhankelijk van waar je het over hebt,

Elektrisch = mixer, kachel, gloeilamp, kookplaat

Aleen zit er in meer dan de helf van die dingen ook al zwarte drupjes op printen en andere leuke electro..

Sine

Moderator

Op 5 februari 2006 23:49:21 schreef Jan klaasen:
[...]

een buizen versterker dan.............

Goeie ... :P

Op 5 februari 2006 23:52:49 schreef klein is fijn:
[...]Aleen zit er in meer dan de helf van die dingen ook al zwarte drupjes op printen en andere leuke electro..

True, ik kan bijna zelfs niks meer bedenken waar ze tegenwoordig geen elektronica in rammen ...

Het zal inderdaad om het stukje "vrije electronen" gaan, daar hebben buizen ook last van :P

Als je het losse onderdeel op je hoofd laat vallen en het doet zeer dan was het elektrisch.
voel je het bijna niet dan is het elektronisch.

een video recorder is dus electrisch.
echter een onderdeel uit die videorecorder is elektronisch.

klein is fijn

Moderator

Ik zat nog even te denken, en volgens mij moet je het groter denken.

Elektrische apparatuur zoals hoogspanningsmasten, generatoren en trafostations.
Elektronische apparatuur en componenten zoals computers, klokken en videororders.

Of precies andersom, maar ik denk wel dat je het in deze groepen moet indelen, dan heb je tenminste een goed verschil.

Op 6 februari 2006 00:30:45 schreef The Headhunter:
Als je het losse onderdeel op je hoofd laat vallen en het doet zeer dan was het elektrisch.
voel je het bijna niet dan is het elektronisch.

een video recorder is dus electrisch.
echter een onderdeel uit die videorecorder is elektronisch.

tja blijf je toch met een groot aantal probleem gevallen zitten. een mooie dikke buis, een trafo met een vermogen van meer dan 10VA, een dikke elko uit de versterker.

en van hoever valt het. want als een dil14 van 3km hoogte op je valt met zijn poten naar beneden dan voel je dan volgens mij ook

Volgens mij zit het zo: de term elektriciteit bestaat al honderden jaren. Het beschrijft een energetisch verschijnsel. Iets is elektrisch, als het zijn werking direct ontleent aan het verschijnsel elektriciteit. Elektrische apparaten zijn altijd gewoon verbruikers van elektrische energie in zijn basisvorm. Elektrische schakelingen bestaan hooguit uit onderbrekers en weerstanden.

Iets wat elektronisch is, is automatisch ook elektrisch, want het ontleent natuurlijk ook zijn werking ook aan elektriciteit. Maar dat niet alleen; elektronisch is meer. Elektronica beschrijft het gedrag van elektronen en hun interactie met elkaar, met bepaalde materialen (halfgeleiders), magnetisme, statische elektriciteit, en allerlei andere bepaalde omstandigheden etc.

Dus zodra er schakelingen aan te pas komen die te maken hebben met bijzonder gedrag van elektronen, zoals diodes, condensatoren, transistoren etc., spreek je van elektronisch. Elektronische apparaten zijn dus apparaten die hun werking ontlenen aan specifiek gedrag van elektronen. Al het andere is elektrisch.

Ik dacht dat het zo ongeveer zit.

(...) een en ander valt aan te tonen m.b.v. elektriciteit - [J. Zonnebloem et al., 2005]
GJ_

Moderator

Kan het niet zijn dat we bij elektrisch meer denken aan arbeid uit elektriciteit: beweging, licht enz. De term stamt ook uit de tijd dat het daarbij bleef.

Elektronisch is meer het regelen, rekenen e.d.

De heer Ron Rens van, idd, de elektronica school Rens & Rens vertelde ons dat het heel simpel uit te leggen is.
Elektrisch is alles achter de WCD
Elektronisch is alles voor de WCD

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 6 februari 2006 14:02:56 schreef Nightwalker:
De heer Ron Rens van, idd, de elektronica school Rens & Rens vertelde ons dat het heel simpel uit te leggen is.
Elektrisch is alles achter de WCD
Elektronisch is alles voor de WCD

nu de dimmer....... of een bewegingsmelder.

vats aangesloten zonder tussenkomst van wcd

Op 6 februari 2006 14:02:56 schreef Nightwalker:
De heer Ron Rens van...

Tja, volgens van Dale:

elek·tro·nisch (bn.)
1 betr. hebbend op, werkend door of met vrije elektronen

elek·trisch (bn.)
1 door middel van elektriciteit
2 van de aard van elektriciteit
3 elektriciteit voortbrengend

Er is dus geen onderscheid tussen een elektrisch of elektronisch apparaat.

ap·pa·raat (het ~, -raten)
1 min of meer samengesteld werktuig
2 de gezamenlijke personen en hulpmiddelen die nodig zijn voor het doen functioneren van een instelling of het verrichten van een taak
3 [biol.] samenstel van organen dat een bepaalde functie verricht

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

tja, ik ga een beetje "op het gevoel te werk"... ik denk dat mijn gevoel zegt: alles waar veel laagspanning bij komt kijken is elektronisch (tv, vcr, ...) - alles wat voornamelijk netspanning is, is elektrisch - eventueel met elektronische besturing.
Een wasmachine zie ik bvb als een elektrisch toestel met een elektronische besturing.
Blijven natuurlijk randgevallen zoals bvb een scheerapparaat, ik ben eerder geneigd dit elektrisch te noemen, zelfs al gaat het over een toestel op accu's...

Hmm ik dacht dat er een duidelijk verschil tussen de naamgevingen is, maar het blijkt dat dit duidelijk niet aanwezig is. :D

GJ_

Moderator

Op 7 februari 2006 20:04:13 schreef Xander2K:
Hmm ik dacht dat er een duidelijk verschil tussen de naamgevingen is, maar het blijkt dat dit duidelijk niet aanwezig is. :D

Kan je niet lezen???!!!!
Er zijn heel duidelijke verschillen!

....alleen zijn die voor iedereen anders.

;-)

En hoe zit het dan met Elektro en Elektra, bij ons op school spreken ze nu van het vak Elektra terwijl dat een poosje terug nog Elektro was.