Sharp ktv 70GF-66 E

Mijn ktv blijft op standby staan en gaat niet meer aan.
Heb al het één en ander aan geprobeerd, maar het lukt me niet om hem te repareren.
Misschien dat er hier een techneut is die mij kan helpen.
De situatie is als volgt: de lijneindtor was defect(BU2525AX), dit waarschijnlijk tgv de losse condensator(12nF).
Nieuwe tor erin, toestel gaat aan, geluid , kan zenders verzetten, maar geen (zwart) beeld.
Na ongeveer 1 minuut tor overleden.
Dus verder gezocht: lamptest tbv controleren 150 Volt geprobeerd, maar het probleem is dat ik het toestel niet aan krijg(blijft op standby). Dus dan je toch niet controleren of 150 Volt aanwezig is??
Heb ook al gekeken op vraag over 70GF-63E, maar de opgedragen oplossingen helpen mij niet verder.
Wie helpt mij??

hmm, heb je hoogspanning ?? heb je naar de puls op de collector gekeken ??
ik vermoed een lijntrafo. Waarschijnlijk heb je intern kortsluiting tussen een paar windingen (komt wel eens meer voor bij botte TV's) (vind aan sharp niks scherps eigenlijk)
Dit kun je zien doordat de puls op de collector er 'rafelig' uitziet.

Ik heb geen zin om er weer een nieuwe lijneindtor(BU2525AX) erin te zetten, dan te meten, en dat hij na 1 minuut er weer uit knalt.
Is er geen andere oplossing om dit te checken??
En hoe de 150 Volt te testen, want als deze niet aanwezig is, dan gaat de lijneindtor er toch ook uit??

Heb nu lamp aangesloten op elco in 150 Volt lijn, de lijneindtor eruit gesoldeerd en alle primaire wikkelingen van HS trafo losgesoldeerd.
Maar mijn inziens kan ik de 150 Volt niet testen, omdat ik het toestel niet vanuit standby kan aanzetten(niet via afstandsbedining en niet via + channel toets).

Als je het chassis naar je toe hebt, zit de lijntrafo linksonder. Kijk eens van hieruit naar voren, je komt nu een elco tegen van 330µF, 16 volt. Positienummer is iets met c 7xx. Vervang deze eerst eens.
Wat me meer zorgen baart, is dat je geen beeld hebt. Deze "strontbakken" hebben nogwel eens de earom defect door die loszittende condensator van 12nF. Vorige week nog zo'n ding gehad, gelukkig bleef deze goed na vervangen van 12nF en die elco van 330µF. Deze elco zit in de -15V die uit de lijntrafo komt, en wordt ook weer gebruikt in de linedrive. Als deze elco rot is, krijg je rommel op de basis van de lijntransistor, en deze sneuvelt dan spoedig.
Succes, je zal het nodig hebben.......

Het kan altijd beter, het wordt alleen duurder...

hmm, puls op de collector testen kost je 10 seconden ?? mits je een oscilloscoop hebt.

ook kun je nog 10 seconden op de basis kijken, om te controleren of de golfvorm daar in orde is.

Als de 150 volt (B+) er niet is, dan gaat je lijntor niet stuk. Er loopt immers geen collectorstroom.

Het enige is dat je aan de +150V een belasting moet hangen als je de lijntor of trafo loshaalt, omdat je voeding er anders uit KAN klappen. Om te zien of je voeding goed functioneert moet je die zowiezo belasten, vandaar die 60W gloeilamp dus.

Ritsjie: Heb alles gecontroleerd van hetgeen je geadviseerd hebt: c601(12nF) is ok, c6o7(330uF/10V)is ok en je bedoelt waarschijnlijk de elco in de -13V(c632 470uF/25V).
Deze zijn allen ok.
Nog meer tips???
DC2PCC: bedankt voor de uitleg, misschien toch overwegen om een nieuw erin te steken.
Ik heb een oscilloscoop, maar als er idd storing op de basis of collector gemeten wordt, waar moet ik het dan zoeken??

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Om nog even op het bovenstaande terug te komen: mocht bv de HS trafo defect zijn, hoe kan het dan dat de 150 Volt niet aanwezig is??
De 150 Volt is toch alleen te meten in bedrijfstoestand(aan) en niet in de standby toestand??
Is bij dit toestel normaal dat hij alleen aangezet kan worden(vanuit standby) als de lijneindtor aanwezig is??
Want nu krijg ik hem niet aan(met lijneindtor eruit).

heb je een belasting aangesloten ??

of is dit ook al zo'n 'modern' klotechassis wat zonder aanwezigheid van lijnpulsen meteen in de beveiliging schiet.
(zoals bij vele philipsen en grundigs)

wat het meten betreft, op de collector moet je 1500Vtt pulsen hebben, mooi 'rond' (meten met een 10x probe) en bij de 0v strak. heb je kortsluiting in de trafo, dan zie je dit doordat de puls niet mooi rond is, en mogelijk rond de 0 'rafelig' c.q. je ziet uitslingerverschijnselen.

Het basissignaal moet er uit zien zoals bij elke BU, let ook op de negatieve 'staart'. deze zorgt ervoor dat de tor snel uitschakelt.

een trucje wat je bu kan 'sparen' is de gloeilamp in serie met de collector en de lijntrafo-aansluiting te zetten die normaal aan de collector hangt. de stroom is zo i.i.g. minder. Helaas kun je zo niet meer meten of de pulsen op de lijntor correct zijn.

Op 6 februari 2006 11:45:04 schreef DC2PCC:
hmm, heb je hoogspanning ?? heb je naar de puls op de collector gekeken ??
ik vermoed een lijntrafo. Waarschijnlijk heb je intern kortsluiting tussen een paar windingen (komt wel eens meer voor bij botte TV's) (vind aan sharp niks scherps eigenlijk)
Dit kun je zien doordat de puls op de collector er 'rafelig' uitziet.

Ik heb nog maar héél zelden meegemaakt dat de BU sneuvelt tengevolge van en defecte lijntrafo.
Als hij na een tijdje defect gaat zit het dikwijls in de sturing.
@Theone: De voeding van een TV is altijd te testen met een lamp,al brand ze maar een paar seconden na drukken op een toets.De tijd om sturing en sys spanning te meten.Nu ken ik jouw toestel niet genoeg om te zeggen hoe het moet.Protectie circuit uitschakelen misschien of stand-by transistor bruggen.Let op wat je doet.

@DC2PCC de voeding testen met een lamp gaat bij alle klote chassis van Philips als je weet hoe het moet.

GR
Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Meestal bij het losbranden van de 12NF condensator is het zaak om deze te vervangen. Door de hitte van de aansluitdraad kan de C inwendig zijn beschadigt. Verder is inderdaad het 330Uf elco een berucht onderdeel voor het defekt raken van de BU. Ik meen zelfs dat de negative spanning hoger moet zijn dan -13 volt, als ik het goed heb was dit -35 volt. Ik herinner mij een geval dat het maar -28 volt was, kan natuurlijk een ander chassis geweest zijn. De truc van deze schakeling is dat door het terug lopen van de negative spanning de eindtor niet geheel wordt open gestuurd of af geschakeld waardoor hij bloed heet wordt en de geest geeft. Waar we het wel over eens zijn is dat het een rampen chassis is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Heb de condensator van 12 nF nog eens gecheckt, maar deze is 100 procent ok.
Die -35 Volt kan ik nergens terugvinden, ik heb wel een -13 Volt en een +13 Volt die uit de HS trafo komt.
Bedoel je deze??
Is trouwens sluiting in één van de wikkelingen van de HS trafo ohms te meten??

Nog iemand tips??

Ik bedoel inderdaad c 607, 330µF. Vervangen, niet controleren!
Je hebt geen voedingsspanning als je lijntor sluiting heeft (wordt immers kortgesloten).
Ik heb ff de doc van dit rampending erbij gepakt. Nu ik het schema zie, weet ik weer iets meer.
Notitie van mezelf bij ic 1004: Gaat regelmatig defect door loscontact in lijneindtrap. Problemen: Toestel springt na enige tijd op stand-by, of schakelt zelf tussen stand-by en aan.
De hoofdvoeding wordt door de bediening ingeschakeld, dus door een defecte earom (ic 1004) kan dit ook gebeuren.

Niet verkeerd bedoeld: Als ik je een tip mag geven: Afblijven! Zonder een degelijke ktv knowhow, en ervaring met dit chassis, heb je weinig kans. Bovendien, die earom is alleen bij sharp of aswo te bestellen.
Triest, maar waar.

Het kan altijd beter, het wordt alleen duurder...

Begrijp dat het een heel moeilijk geval is.
Ik heb zelf zo"n elco-tester gemaakt die via de scoop werkt.
Dit werkt perfect om elcos te controleren, en daarom weet ik bijna zeker dat C607, 330 uF/10 Volt ok is.
Wat betreft Ic 1004, als deze defect zou zijn dan zou het toestel toch helemaal niet aangaan?
Op deze earom staan toch als het ware bepaalde basisinstellingen van het toestel??
Toen ik een nieuwe lijneindtor erin had, kon ik het toestel gewoon inschakelen vanuit standby en ik had geluid en kon zenders verzetten.
Als IC 1004 defect zou zijn, dan zou dit toch niet mogelijk zijn, of maak ik een denkfout??
Ik had alleen geen beeld(zwart) bij inzetten nieuwe lijneindtor.En de tor ging er na 1 minuut uit.

Heb je nog tips???

heb je 200V op de beeldbuisvoet ?? (ja eigenlijk wel, als je zwart beeld hebt moet je die 200V wel hebben.)

interne sluiting in de lijntrafo, dwz. sluiting tussen een paar windingen ergens in een wikkeling kun je ohms niet meten. Het enige is als je sluiting tussen verschillende wikkelingen hebt, dan zit er ergens een verbinding tussen wikkelingen die niet hoort. In dat laatste geval zal er meer kortgesloten zitten als alleen de lijntor.

Overigens, was die lijntor wel het juiste type ?? en niet een toevallige vervanger, misschien kan ritsjie in het schema kijken en even uitsluitsel geven over het type dat er volgens schema in moet.

Foute uitleg van mij: zwart beeld, daarmee bedoel ik geen beeld.
Ik heb gewoon identiek dezelfde lijneindtor erin gezet(BU 2525AX).
Zal eens de wikkelingen doormeten en kijken of ik eventueel een verbinding meet die er niet moet zijn.

Meet ohms geen sluitingen in de wikkelingen.
Heb weer een nieuwe Bu2525AX besteld.
Heb ook gezien in het schema dat ic801 een Horizontal out pinnetje heeft.
Ga dit ic ook vaak defect??

Heb je hoogspanning? (kun/moet je met een hoogohmige probe meten) indien niet, dan zeker richting trafo gaan denken.

Zit een aansluiting van je afbuigjuk niet los (is wel een 'typisch' flipsen probleem, maar je kunt niet weten).

ic801, is waarschijnlijk osst/west eindtrapje, kan zeker stuk, maar dat jaagt niet je BU2525 naar de BU-jachtvelden.
(althans niet direkt, tevens zou je zonder O/W correctie wel beeld moeten hebben, zij het vervormd.)

Ik heb geen schema bij de hand, dus moet alles uit het hoofd doen.

mocht je een verbinding in je lijntrafo hebben die er niet hoort te zijn, dan is dat meestal een sluiting tussen de primaire (hangt aan 150V) en een secondaire (hangt vaak aan massa) indien die sec. aan massa hangt, dan heb je gewoon een vette kortsluiting, dus ik denk dat je dat al eventjes kunt uitsluiten.

Heb je inmiddels de signalen op de basis en collector van de lijntor bekenen, zien ze er net zo uit als in het schema/servicedoc ??

Ga afbuigjuk controleren.
Had de BU 2525AX niet op voorraad en heb deze moeten bestellen.
Zodoende kan ik de signalen op basis en collector van lijneindtor nog niet meten.
Had de HS trafo al eens ohms doorgemeten, maar ga jou tip toch nog eens verifiëren.

zoek eens op google naar flyback tester.

misschien heb je daar wat aan.

en idd. het zijn klotechassis die sharps.

Nog even aan het meten geweest met nieuwe lijneindtor:

-154 Volt aanwezig op beeldbuisvoet
-geen hoogspanning
-pulsjes op de basis: moet zijn 4 Vpp
gemeten: boven nul ongeveer 0,5 V
onder nul ongeveer 2 V
-lijneindtor wordt bloedheet, dus kan maar 10 seconden meten

Iemand suggesties waar het probleem te zoeken???

Dat je op de basis 0,7V boven nul meet is volkomen normaal, denk even aan de Vbe van een tor, die is logischerwijze bij silicium 0,7 volt. Dat je onder nul 2 volt meet kan best goed zijn, maar waarmee meet je, scoop ?? (dat is in dit geval het enig juiste) Heeft je basissignaal de karakteristieke 'staart' naar beneden ?? (is een korte naaldpuls die een paar volt naar beneden uitsteekt)

154 volt op beeldbuisvoet is te weinig, die moet eigenlijk 200 volt zijn. Dat zou best wel eens richting defecte lijntrafo kunnen wijzen. zeker ook omdat je geen hoogspanning hebt en je lijntor bloedheet wordt.

Eventueel eens de condensator voor de schermroosterspanning op kortsluiting controleren.

Waar zit de condensator voor de schermroosterspanning?

Ik meet met een scoop en de negatieve staart van het signaal op de basis van de lijneindtor ziet er perfect uit.

vaak op de print voor de beeldbuisvoet, gewoon even het touwtje wat van de lijntrafo af komt volgen. eentje verdwijnt direkt in je beeldbuisvoetje (=focus) en eentje zit op de beeldbuisprint gesoldeerd. In de buurt van dit ding zit een blauwe condensator van een paar nF.

Overigens, nou ik er aan denk, het zou ook kunnen zijn dat je op de Focusaansluiting een kortsluiting of te grote lekstroom hebt. Dit kan wel eens voorkomen, de beeldbuisvoet openpeuteren en schoonmaken kan hier helpen.

De Hsp, focus en schermroosterspanning komen alledrie uit dezelfde wikkeling.

Je basisspanning is dan idd. OK. Hoe ziet je collectorsignaal eruit ?? een 'ronde' puls, of vervormd ??

Condensator schermroosterspanning gecontroleerd en deze is ok.
OOk de aansluitdraden op beeldbuisprint van de focus1 en focus2 gecontroleerd, deze zijn ook ok, is gemakkelijk te controleren, want het is een soort snelklikverbinding die je makkelijk los kunt maken.

De pulsen op de collector vertonen idd uitslingerverschijnselen en niet alleen bij de 0 volt, het gehele beeld vertoont eigenlijk uitslingerverschijnselen.
Kan ik daaruit concluderen dat de HS trafo defect is???

De pot meters voor foucus1, focus2 en screen zijn niet geïntegreerd in de HS trafo.
Dit blok zit gemonteerd op een print naast de main print.
Het kan toch ook niet hieraan liggen??
Dit blok heeft op deze print 2 aansluitingen: GND en Dyn Input.
Kun je dit gewoon ohms doormeten om sluiting of onderbreking te constateren??

hmm, uitslingerverschijnselen op de lijntrafo, da's dus niet goed.

Heb dan toch zo'n donkerbruin vermoeden dat je die lijntrafo eens moest vervangen.

Dat je focus en schermroosterpotmeters NIET op je trafo zitten kan gunstig zijn, haal de aansluiting van de trafo eens los en meet nog eens op de collector. Dan WEET je of het daar zit. Zien de pulsen er nu normaal uit, dan idd. focus.

overigens, je hebt een schema, haal van de trafo eens alle aansluitingen los die niet aan de collectorwikkeling van de trafo zitten.

Dan nog eens meten, mss. is er 'iets' wat aan een secundaire hangt defect en veroorzaakt die kortsluiting.

Hoogspanning wel aangesloten laten.

indien dit alles niet helpt, misschien een diepte-investering in een HR-diemen trafootje doen ??
of nog beter, gewoon een diepte-investering in een nieuwe TV.