Goede voeding voor in auto

Ik heb nu al twee keer een schakelingetje met een uC in de auto gehad. Ik heb ook op de een of andere manier al twee keer datzelfde schakelingetje om zeep geholpen in de auto. De uC dan. Hier thuis gaat het al maanden goed.
Nu is mijn vraag dus hoe je kan zorgen dat een uC niet kapot gaat in de auto. Ik heb een 1000 uF cap over de voeding gezet, maar dat helpt niet kennelijk.... Wat helpt wel? Heeft iemand dit wel eens gehad en een oplossing gevonden? Is zo duur, steeds die microcontrollertjes vervangen...

In serie met de +12V een diode met daaraan parallel weer een diode (in sper) tussen +12V en nul. Daarna een kleine weerstand in serie en een elko (100-1000uF) parallel met een 100nF condenstator en eventueel nog een L in serie. Daarna een 7805 of vergelijkbaar (voor continugebruik liever iets dat een heel lage rustroom heeft), afhankelijk van de spanning die je nodig hebt.

Werkt bij mij al ruim 2 jaar zonder enkel probleem :)

Op 23 februari 2006 20:51:36 schreef Erik_G2RP:
In serie met de +12V een diode met daaraan parallel weer een diode (in sper) tussen +12V en nul. Daarna een kleine weerstand in serie en een elko (100-1000uF) parallel met een 100nF condenstator en eventueel nog een L in serie. Daarna een 7805 of vergelijkbaar (voor continugebruik liever iets dat een heel lage rustroom heeft), afhankelijk van de spanning die je nodig hebt.

Werkt bij mij al ruim 2 jaar zonder enkel probleem :)

Dan bedoel je dus zoiets? En wat is een kleine weerstand? 100 ohm? en maakt de spoel nog wat uit?
Bedankt in ieder geval alvast!

http://i3.photobucket.com/albums/y86/Bartjuuuh/voeding2.jpg

Henry S.

Moderator

Dat gaat nooit meer kapot maar zal ook nooit werken ;)

R1 aan L1 en aanknooppunt L1/IC1 de twee condensators naar de massa, Kleine R =0,1-10 Ohm, op pen 3 van IC1 nog een 100nF condensator naar de massa.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 februari 2006 02:55:51 schreef Henry S.:
Dat gaat nooit meer kapot maar zal ook nooit werken ;)

R1 aan L1 en aanknooppunt L1/IC1 de twee condensators naar de massa, Kleine R =0,1-10 Ohm, op pen 3 van IC1 nog een 100nF condensator naar de massa.

Is dit meer in de richting dan?

http://i3.photobucket.com/albums/y86/Bartjuuuh/voeding3.jpg

En die spoel, maakt het nog wat uit wat voor een het er is?

edit: Even op klikken, dan zie je alle verbindingen :)

Henry S.

Moderator

C1 krijg je om de oren, staat niet voor niets een plusje bij.
D1 brandt er snel uit, mag maar 100mA hebben, 1N540x 3A

R1 kan wat lager/ hoger worden afhankelijk van de belasting (Wet van Ohm toepassen zodat je 9V op de ingang van 7805 krijgt).

L1? Standaard 2A smoorspoel, waarde niet zo belangrijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 februari 2006 03:24:52 schreef Henry S.:
C1 krijg je om de oren, staat niet voor niets een plusje bij.
D1 brandt er snel uit, mag maar 100mA hebben, 1N540x 3A

R1 kan wat lager/ hoger worden afhankelijk van de belasting (Wet van Ohm toepassen zodat je 9V op de ingang van 7805 krijgt).

L1? Standaard 2A smoorspoel, waarde niet zo belangrijk.

Ahum, ja, die Elco was een foutje. Is nog vroeg he ;). Zal ik hem dan zo maar proberen?

http://i3.photobucket.com/albums/y86/Bartjuuuh/voeding4.jpg

Neem dan voor D2 ook wat 'fatsoenlijks'. Anders doet die het welgeteld ook 1x bij een beetje misser. Voor het geheel nog een zekeringetje, ben je helemaal het heertje. (ding zit niet toevallig vlak naast iets wat aan de ontsteking hangt? We gaan nu wel uit van iets dat binnen komt via de voeding, maar dat is ook maar een aanname)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 24 februari 2006 07:11:07 schreef Marco69:
Neem dan voor D2 ook wat 'fatsoenlijks'. Anders doet die het welgeteld ook 1x bij een beetje misser. Voor het geheel nog een zekeringetje, ben je helemaal het heertje. (ding zit niet toevallig vlak naast iets wat aan de ontsteking hangt? We gaan nu wel uit van iets dat binnen komt via de voeding, maar dat is ook maar een aanname)

Ja, hij ligt ver van de ontsteking. Ging er inderdaad vanuit dat het via de voeding kwam. Een 4004 dan voor D2? Is dat genoeg? en voor D1 heb ik even gezocht, heb hier nog een paar keer BY229 en 1N6303 liggen. Is dat bruikbaar? Anders ga ik nog even wat andere halen...

Bedankt allemaal voor de reacties! Ben niet zo bekend met dit soort dingen, van die storingen enzo...