Aanloopcondensator en motorvermogen?

Turbokeu

Golden Member

Ik heb onlangs in okkazie een professionele vleessnijmachine in goede staat aangekocht voor 75 Euro.
Ik schat de ouderdom op zo een 20 jaar.
Er is spijtig genoeg nergens meer een aanduiding van het merk/model/type te vinden.

Er zit een joekel van een motor (ken het type niet, redelijk open kooi, geen koolborstels) in die het mes aandrijft via een platte snaar.
De motor draait goed snorrend (ik schat 1500RPM) maar naar mijn mening is het afgeleverde vermogen wat laag voor zo een grote motor (bij het snijden van gedroogde hesp blokkeert hij nogal gemakkelijk).

Daar ik weinig of niets meer van elektrische motoren afweet (mijn studies daarover dateren van begin jaren '70) had ik een vraagje:

Heeft de aanloopcondensator ook belang voor het afgeleverd vermogen, of dient deze enkel om te starten?
Kan het zijn dat de waarde verlopen is (verminderd) zodat de motor zijn volle vermogen niet meer levert?
Er zijn geen aanduidingen (meer) op de condensator (merk/waarde/spanning) en het is een wit plastieken model.

Indien de condensator aan vervanging toe is, welke waarde zou ik best kiezen/kopen?

Bedankt op voorhand voor jullie recties.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Zit er ook niet ergens op de motor een typeplaatje verborgen? en het zou inderdaad kunnen zijn dat je condensator het begeven heeft... Hoe makkelijk start de motor?

carpe cerevisi
Turbokeu

Golden Member

Op 24 februari 2006 12:29:30 schreef LaStei:
Zit er ook niet ergens op de motor een typeplaatje verborgen? en het zou inderdaad kunnen zijn dat je condensator het begeven heeft... Hoe makkelijk start de motor?

Voor zover ik kan zien niet.
Ik heb de motor nog niet gedemonteerd (is niet zo evident).
De motor start probleemloos.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Na wat googelen ben ik tot de vermoedelijke vaststelling gekomen dat het waarschijnlijk géén aanloopcondenstor is maar wellicht een 'bedrijfscondensator'.

Maar nog eens, ik weet niet veel van wisselstroommotoren...

CD :)

PS: Er komen 4 draden uit de motor (2 rode, 2 zwarte).
1 paar (rood-zwart) is aangesloten op de 230V, 1 paar op de condensator.

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op vrijdag 24 februari 2006 13:22:57

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Tja, nu ben ik weer aan 't twijfelen...

Hoe kan ik juist te weten komen of het een aanloop- of bedrijfscondensator is?
Ik veronderstel dat ik de condensator kan loskoppelen tijdens bedrijf als het een aanloopcondensator is, terwijl de motor 'weet ik wat' gaat doen als het een bedrijfscondensator is?

Dus nogmaals mijn vraag:
Indien het een bedrijfscondensator betreft, beinvloedt de capaciteitswaarde (veroudering) het vermogen van de motor?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Voor zover ik weet zijn dat geen elco's, die drogen dus niet uit en verminderen niet in capaciteit.
Meestal liggen die in kortsluiting als ze defect zijn, en dat kun je goed meten. ;)

Een bedrijfcondensator kun je loskoppelen en de motor zal zoals een andere ook blijven draaien. Wel zal zijn vermogen verminderen.
Misschien zit er ergens een onderbreking in die kring, alhoewel ik dat betwijfel...hij start altijd, en daarom denk ik dat er geen onderbreking zit.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
Condensator niet aangepast (al eens vervangen geweest??)
ofwel zijn de lagers(bussen) versleten/niet gesmeerd en bij het belasten vragen die teveel vermogen.

Ik gok op het laatste :S

LDmicro user.
Turbokeu

Golden Member

Op 25 februari 2006 10:13:58 schreef MGP:
Voor zover ik weet zijn dat geen elco's, die drogen dus niet uit en verminderen niet in capaciteit.
Meestal liggen die in kortsluiting als ze defect zijn, en dat kun je goed meten. ;)

Een bedrijfcondensator kun je loskoppelen en de motor zal zoals een andere ook blijven draaien. Wel zal zijn vermogen verminderen.
Misschien zit er ergens een onderbreking in die kring, alhoewel ik dat betwijfel...hij start altijd, en daarom denk ik dat er geen onderbreking zit.

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
Condensator niet aangepast (al eens vervangen geweest??)
ofwel zijn de lagers(bussen) versleten/niet gesmeerd en bij het belasten vragen die teveel vermogen.

Ik gok op het laatste :S

Thanks for the quick answer!

Lagers, motor en mes lopen heel vlot (handmatig getest met uitgeschakelde motor).
De motor bolt ook zachtjes uit bij uitschakeling.

Ik weet niet of de condensator origineel is (hij ziet er in elk geval even oud uit).
Dus de waarde van die condensator beïnvloedt het afgeleverd vermogen?

Ik vind gewoon het vermogen aan de lage kant voor zo een grote motor (diameter 11cm x lengte 8.5cm).

CD :)

PS: Ik vermoedt dat het bouwjaar 1984 is volgens incripties onderaan het chassis.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Mes geslepen? >:)

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 februari 2006 10:44:29

LDmicro user.
Turbokeu

Golden Member

Op 25 februari 2006 10:38:52 schreef MGP:
Mes geslepen? >:)

Verschillende keren (er staat zo een slijpmechanisme bovenaan het mes) :-p

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dus voor een nieuwe condensator gaan.
Een bedrijfscondensator is meestal groter(volume) dan een aanloopcondensator.
De waarde is afhankelijk van de motor.
Kun je de oude eens meten?..weet ik, zal moeilijk zijn, maar toch.

LDmicro user.
Turbokeu

Golden Member

Op 25 februari 2006 10:44:34 schreef MGP:
Dus voor een nieuwe condensator gaan.
Een bedrijfscondensator is meestal groter(volume) dan een aanloopcondensator.
De waarde is afhankelijk van de motor.
Kun je de oude eens meten?..weet ik, zal moeilijk zijn, maar toch.

Heb op zolder nog een (zelfgebouwde) Elektuur digitale capaciteitsmeter met LCD liggen.
Zal eens proberen die condensator te meten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ligt die bij u op zolder?? en dat post op een electronicaforum :) :)

En als je toch de motor naziet, meet dan ook eens de wikkelingen uit.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 februari 2006 10:55:12

LDmicro user.
Turbokeu

Golden Member

Op 25 februari 2006 10:53:33 schreef MGP:
Ligt die bij u op zolder?? en dat post op een electronicaforum :) :)

En als je toch de motor naziet, meet dan ook eens de wikkelingen uit.

Zal die wikkelingen ook eens doormeten.

Heb veel apparatuur op zolder liggen (alles wat ik niet alle dagen gebruik: functie- en sinusgenererators, capaciteitsmeter, reserve labvoedingen, nog een 2x20MHz scoop, een Velleman 2x50MHz PC-scoop, Fluke 8100 en Philips PM2422 niexiemultimeters, verschillende analoge multimeters, ...).

Je moet weten dat ik geen lab heb (huisje is 3.30 meter breed, dus chronisch plaatsgebrek), en ik doe alles op de keukentafel...>:)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"