zenden

Weet iemand of het verboden is om met een FM zendertje te zenden die 50 meter kan zenden? Kan je er een boete voor krijgen?

Anoniem

dat is afhankelijk van het frquentiegebied waarin je werkt. ik denk niet dat iemand een zendvergunning nodig heft voor deze korte afstand (ik denk toch niet dat een zendamateur slechts over 50m wil ontvangen worden)
vergelijk het maar met de afstandsbediening van een televisie

Voor de gewone FM omroepband is het zeker verboden, en de boetes kunnen heel hoog uitvallen. Of ze je ervoor pakken is een andere kwestie, maar het kan...

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 2 maart 2006 12:20:43 schreef Ben_:
Voor de gewone FM omroepband is het zeker verboden, en de boetes kunnen heel hoog uitvallen. Of ze je ervoor pakken is een andere kwestie, maar het kan...

Ik bedoel zenden in het gebied van de gewone radio.
Is het verboden om een zendertje op een leeg gebied van 'de radio' af te stemmen?

Weet iemand of het verboden is om met een FM zendertje te zenden die 50 meter kan zenden?

Als je daarmee een zendertje bedoeld in de omroepband van 88-108MHz dan is het antwoord: JA.

Kan je er een boete voor krijgen?

Ook: JA.

Zenden zonder toestemming van het Ministerie van Economische Zaken (in Nederland) is bij wet verboden, met uitzondering van een paar specifieke frequentiebandjes zoals 27MHz en een beperkt deel van de 70cm band.

Ik gebruik iedere dag een FM-bug, om in de keuken naar de muziek uit de computer te luisteren. Het bereik is 10m, maar ik geloof niet dat iemand het ooit opgemerkt heeft dat ik het zo doe... Op straat is het signaal volgens mij al niet meer te ontvangen. Op deze manier wordt je niet zo snel gepakt. tot nu toe niet iig
50m is misschien wel ietsje meer bereik, je moet er wel 16 keer zoveel vermogen voor in de lucht pompen, maar ik denk nog steecs niet dat je snel gepakt zal worden. Al blijft het natuurlijk illegaal.

Free the whales!

Op 2 maart 2006 12:26:10 schreef Carel M.:
[...] Als je daarmee een zendertje bedoeld in de omroepband van 88-108MHz dan is het antwoord: JA.
[...]
Ook: JA.

Zenden zonder toestemming van het Ministerie van Economische Zaken (in Nederland) is bij wet verboden, met uitzondering van een paar specifieke frequentiebandjes zoals 27MHz en een beperkt deel van de 70cm band.

Welke frequenties zijn allemaal niet illegaal?

Lees hier verder: http://www.agentschap-telecom.nl/ Zelf zoeken want ik weet ook niet waar het precies staat.

echtepino

Golden Member

Hier staat alles:
http://www.agentschap-telecom.nl/nfr/
Kies bijvoorbeeld "draadloze audio" en daar zie je dat je ook op 863 en 864,8 MHz vergunningvrij mag zenden.
Die kaart kun je ook gratis bestellen op groot formaat... leuk behang voor radofreaks

[Bericht gewijzigd door echtepino op donderdag 2 maart 2006 12:46:26

Word lid van de Benelux DX Club

Op 2 maart 2006 12:27:42 schreef Arjan v Draanen:
[...]
Welke frequenties zijn allemaal niet illegaal?

433MHz 2,4GHz bijv
zoek maar op ISM band

Henry S.

Moderator

Op 2 maart 2006 12:27:42 schreef Arjan v Draanen:
[...]

Welke frequenties zijn allemaal niet illegaal?

Als het om draaien van muziek gaat: geen

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

op alle 'legale' frequenties wordt dan wel vooropgesteld dat er met typegoedgekeurde apparatuur uitgezonden wordt, zelfbouw is daar dus ook niet mogelijk.

De enige mogelijkheid om met zelfgebouwde zenders legaal te werken is met een amateurvergunning. Maar daarmee mag je geen muziek uitzenden.

/edit

Henry, je MAG op 868 MHz wel muziek uitzenden, met behulp van een zender voor een draadloze koptelefoon.

en d'r is niemand die jou verbiedt een ontvanger te bouwen voor die frequenties.

[Bericht gewijzigd door DC2PCC op donderdag 2 maart 2006 12:55:12

Ook de 433 Mhz mag gebruikt worden voor het uitzenden van muziek (en video). Deze frequentie wordt net als 2,4 GHz gebruikt voor de audio/video zenders van bijvoorbeeld Marmitek

Anoniem

Op 2 maart 2006 19:33:38 schreef Wuzzelez:
Ook de 433 Mhz mag gebruikt worden voor het uitzenden van muziek (en video). Deze frequentie wordt net als 2,4 GHz gebruikt voor de audio/video zenders van bijvoorbeeld Marmitek

Ja, met 10mW als het een kristalgestuurde zender betreft met max 2,5 kHz afwijking. Indien je een vrijlopende of SAW oscillator gebruikt moet het vermogen onder de 0,25 mW liggen. Bron: ETS 300 220 (Europese norm voor short range devices). Probleempje: hoe ga je als knutselaar dergelijke kleine vermogens meten, dat kan alleen met een spectrumanalyser.Als je geen gekochte en CE gelabelde modules gebruikt is er maar 1 regel: het risico is evenredig met de reikwijdte van je zender en de gebruiksduur.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 2 maart 2006 21:57:12

Op 2 maart 2006 19:33:38 schreef Wuzzelez:
Ook de 433 Mhz mag gebruikt worden voor het uitzenden van muziek (en video). Deze frequentie wordt net als 2,4 GHz gebruikt voor de audio/video zenders van bijvoorbeeld Marmitek

Nee, niet meer, de 433 MHz ISM-band wordt de komende jaren 'schoongeveegd'. Draadloze koptelefoons moeten naar 868 MHz, LPD-portofoons met hun 10 mW zijn nu al uit de mode, omdat een PMR met 0,5W (446 MHz) gewoon iets beter werkt.
(overigens, HOE wil je hier in godsnaam VIDEO gaan uitzenden, daarvoor heb je bij restzijbandmodulatie 8 MHz bandbreedte nodig. Zelfs de zendamateurs kunnen hier geen ATV meer maken, omdat er aan alle zijden aan de bandbreedte gesnoept is.

Draadloze video op 2,4 GHz legt elk WLAN-netwerk op z'n kont, die dingen gaan ECHT NIET samen, en aangezien iedereen tegenwoordig WLAN wil hebben zal daar binnenkort ook wel gereguleerd gaan worden.

Overigens geldt ook hier, zoals overal, ZELFBOUW NIET TOEGESTAAN. (tenzij je de keuringskosten zelf draagt en een typegoedkeuring krijgt.)

@GD: ik kan die kleine vermogens in de 70cm band prefect meten, zonder spectrumanalyser, ik heb daarvoor een powermeter die van -60 dBm tot +30 dBm meet. Die 10 mW (+10 dBm) kan ik daarmee dus perfect meten.

Maarja, ik MAG zelf bouwen, daarvoor staan die 5 letters en dat ene cijfertje in mijn forumnaam garant. De enige beperking die ik heb: geen muziek etc(maar dat wil ik zowiezo niet)