HELP!! Printbaantjes kapot

ik zit met eem mobo met kappote baantjes
er zit ong 0.5mm tussen de baantjes
valt dit nog te herstellen?????
Foto volgt

Als het maar een baantje is dat kapot is, is het gemakkelijk te herstellen (laklaag beetje wegschrapen, wat tin en klaar), meerdere baantjes naast elkaar wordt veel werk, herproberen tot het lukt zonder 2 baantjes naast elkaar kort te sluiten.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

en als dat niet werkt kun je eventueel een draadje leggen.

zoek hiervoor 2 punten op waar het baantje ligt en soldeer daar het draadje tussen.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Evarist

Golden Member

Mits geduld en een vergrootglas, lukt het wel om draadjes rechtstreeks over de breuk te leggen. Je moet daarvoor draadjes gebruiken die je uit een meeraderige draad haalt. Zeer dun dus.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Misschien eerst een drupje seconde lijm en dan solderen. Lijkt me makkelijker werken.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

je hebt eventueel "silver conducting glue" dat is een soort geleidende verf wat je voor kleine spoortjes kunt gebruiken...je hebt ook bison geleidende lijm maar dat is vrij duur en dat is ook echt bedoeld om te lijmen ( en geleiden )....die geleidende verf kost misschien 5 euro ofzo een klein busje

Op 3 maart 2006 22:16:36 schreef Berry:
Misschien eerst een drupje seconde lijm en dan solderen. Lijkt me makkelijker werken.

Een flinke vodka is beter, helpt tegen het bibberen. Dan hoef je de soldeerbout niet vast te lijmen aan je vingers.

Op 3 maart 2006 22:25:31 schreef NV Lambik:
[...]
Dan hoef je de soldeerbout niet vast te lijmen aan je vingers.

Is soms anders verdomt handig! :+

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 3 maart 2006 22:23:53 schreef CB:
je hebt eventueel "silver conducting glue" dat is een soort geleidende verf wat je voor kleine spoortjes kunt gebruiken...je hebt ook bison geleidende lijm maar dat is vrij duur en dat is ook echt bedoeld om te lijmen ( en geleiden )....die geleidende verf kost misschien 5 euro ofzo een klein busje

De baantjes liggen maar 0,5 mm van elkaar. Die geleidende vloeistoffen krijg je nooit gelegd op zo'n smal baantje.
Proberen te overbruggen met een fijn draadje.Misschien de brug verder weg van beide kanten van de breuk maken waar er meer plaats is.

fzwart

Golden Member

Met een draadje proberen. En uitkijken met secondelijm. Als je soldeerbout er tegen aan komt dan komt er rook vanaf die heel erg in je ogen prikt!

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 maart 2006 09:32:57 schreef evarist:
Mits geduld en een vergrootglas, lukt het wel om draadjes rechtstreeks over de breuk te leggen. Je moet daarvoor draadjes gebruiken die je uit een meeraderige draad haalt. Zeer dun dus.

Ook 'n mogelijkheid is om de eilandjes op te zoeken van
die baantjes er er wikkeldraad bij te solderen.
Wel de eindjes ff blank maken.......

mvg

fzwart

Golden Member

Op 3 maart 2006 23:33:24 schreef Henry S.:
OOk ervaring? :+

Zekers .... het is echt gemeen spul. De tranen springen in je ogen en het bijt echt als je niet oppast.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Henry S.

Moderator

Idd, je weet dat het bijt, en toch ga je er bij langs met de bout omdat 'het' even moet...

Sommige oude plastics van Philips zijn ook zo gemeen (die spetterende soort, spoelhoudertjes ed).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 4 maart 2006 01:03:42

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

laklaag wegkrabben,

een haardraadje vertinnen (bv uit een meerdradig kabeltje)
vertinnen van dit draadje is het gemakkelijkst en branblaar vrijst te doen door een draadje uit het meerdradig kabeltje te trekken, te vertinnen en dan pas afknippen

draadje mooi op zn plaats leggen en solderen,
door op voorhand te vertinnen hoef je niet met die druppel tin aan je bout te jongleren tussen de baantjes

let wel: als 1 kant vastzit draadje blijven vasthouden om andere kant te solderen, wil wel eens loskomen...

soms nog handiger: hele baan kortsluiten met een draadbrug tussen begin en eind-soldeereilandje van de baan

succes en niet zenuwachtig worden,

Blob

IMEC rulez

ik heb me spijtig genoeg vergist
het is niet 0.5mm maar 0.25mm

ik vind het idee van kleine draadjes goed haalbaar
dat geleident spul is goed voor gewoone klutselprojecten
maar niet voor een mobo en het probleem is ge een vaste hand moet hebben :-)

mgv Microware

Wire wrap draad, dikte awg30 (0,25mm) . Altijd handig om over de breuk te leggen.

Je kan idd ook eventueel de betreffende eilandjes zoeken waar de baantjes naar toe lopen. Dan kan je wire wrap gebruiken van 0,5mm. Hier bestaat er een soort in waarvan de isolatie vrij goed hitte bestendig is, waardoor de isolatie niet terug trekt bij het solderen. Het is altijd handig om deze twee rolletjes in huis te hebben.

Draad met hittebestendige isolatie bestaat trouwens in verschillende diktes, van vaste geleiders tot soepele geleiders. Ik heb hier een soepele geleider van ongeveer 1mm² liggen waar je de soldeerbout op de isolatie mag zetten, waarbij deze geen krimp geeft. Met deze draad kan je perfect werk afleveren dat mag gezien zijn (het oog wil ook wel wat).

Als je niet te ver woont mag je het altijd brengen...nog een prettige dag..

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Amateur19

Overleden

Op 3 maart 2006 23:43:00 schreef Wiedewa:

Ook 'n mogelijkheid is om de eilandjes op te zoeken van
die baantjes er er wikkeldraad bij te solderen.
Wel de eindjes ff blank maken.......

mvg

Als je dat doet met een baan die hoge frequenties moet vervoeren dan ga je de mist in.

Reken de datarate maar eens uit van de bus bij een klok van 133MHz.:+:+

Ik weet niet hoe snel deze wordt geklokt?? De lengte van de banen en afstand onderling bij een data en/of adresbus hebben zelfs een berekende VSWR.

Draadjes van eiland naar eiland kan je dus ECHT wel vergeten. Het lijkt misschien in eerste instantie te werken totdat.........onverklaarbare problemen de kop op steken. (JA ervaring is hier ook de raad gever):9

Richard.

PS. Als je zeker weet dat het niet de data of adresbus is dan kan je het risico wel nemen. En dat je het op sommige mainboards wel eens ziet, klopt natuurlijk maar dat is meestal dan een fabrieks modificatie oid.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op zaterdag 1 april 2006 11:39:47

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets