paralel schakelen van leds

is het mogenlijk om +/- 78 leds paralel te schakelen op een voeding van 12v gelijk spanning wel
de reden dat ik dit wil doen is als er 1 ledje stuk zou gaan dat de andere nog werken (of zie ik dit verkeerd)

Natuurlijk is dit mogelijk. Alleen de voeding moet zo'n 1,6 Ampere kunnen leveren.

En de anderen blijven inderdaad branden als er eentje stuk gaat.

[Bericht gewijzigd door martijnsteenwijk op zondag 12 maart 2006 09:04:04

Op 12 maart 2006 08:46:29 schreef witveertje:
is het mogenlijk om +/- 78 leds paralel te schakelen op een voeding van 12v gelijk spanning wel

-Dit kan, met een weerstand ervoor.

de reden dat ik dit wil doen is als er 1 ledje stuk zou gaan dat de andere nog werken (of zie ik dit verkeerd)

-Klopt.

Edit : 10 Ohm weerstand van 20 Watt. (Eigenlijk moet het 7.5Ohm zijn, maar dat is afgerond 10. Voordeel hiervan is ook, dat als er een kapot gaat , dat de anderen niet zo veel meer vermogen te verwerken krijgen.)

[Bericht gewijzigd door Boet op zondag 12 maart 2006 09:10:13

Hugo Welther

Moderator

Lijkt mij verstandiger elke LED een eigen voorschakel weerstand te geven.
Bij 78 LED's en één weerstand gaat de stroom wel heel snel oplopen als er onverhoopt toch een LED stuk gaat.
Geeft wel een leuk nightrider effect, >:) 78 LED's die één voor één steeds sneller overlijden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Nadat ik het eerste had gepost, dacht ik ook al aan zoiets :P
Maar omdat LED's niet zo snel kapot gaan (of je moet er te veel spanning op zetten zonder weerstand) kan het eerste ook. Al is dat van Hugo wel veiliger.

Met elke LED een eigen weerstand, moet er (volgensmij) voor elke led een 820 Ohm, 1/4W weerstand.

[Bericht gewijzigd door Boet op zondag 12 maart 2006 09:30:35

thx
nu die voorschakel weerstanden mag ik daar allemaal de zelfde waarde voor geven want het zijn diverse kleuren rood,groen en geel

Op 12 maart 2006 10:02:20 schreef witveertje:
thx
nu die voorschakel weerstanden mag ik daar allemaal de zelfde waarde voor geven want het zijn diverse kleuren rood,groen en geel

nee,er staat overal een andere spanningsval over. bekijk dit eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Ledkarakteristieken.jpg maar geel staat hier wel niet bij.

Je kunt dit echt eleganter oplossen, waarbij je er even vanuit gaat dat de kans dat één led stukgaat klein is en dat meer leds stuk gaan nog veel kleiner is.
Voorbeeld met 80 rode leds 20 mA en 1,8 V: Maak vijf rijen van 16 leds parallel en zet deze rijen in serie met elkaar. Neem een voorschakelweerstand van 10 Ohm 2W voor het geheel. Nu kan er een led uitvallen zonder dat de andere dat echt merken. Maar het opgenomen vermogen en de geproduceerde warmte van dit geheel is een stuk kleiner.
Vergeet overigens niet dat je bij simpel serieschakelen van leds ook kunt zorgen voor kontinuïteit, door aan elke led een aantal in serie geschakelde diodes of een zenerdiode parallel te zetten. Deze vervangen de led indien deze zich abusievelijk heeft omgevormd tot een open circuit (kapot).

De Baron

The attached file (big_drive_enabler.exe) was removed from the mail based on the active blocking policy. The current IT policy is to block all executable attachments in the mail traffic with the Internet.
Henry S.

Moderator

Op 12 maart 2006 10:02:20 schreef witveertje:
thx
nu die voorschakel weerstanden mag ik daar allemaal de zelfde waarde voor geven want het zijn diverse kleuren rood,groen en geel

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32 Lezen!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 12 maart 2006 10:14:24 schreef Baron van Stof tot Nadenken:
Je kunt dit echt eleganter oplossen, waarbij je er even vanuit gaat dat de kans dat één led stukgaat klein is en dat meer leds stuk gaan nog veel kleiner is.
Voorbeeld met 80 rode leds 20 mA en 1,8 V: Maak vijf rijen van 16 leds parallel en zet deze rijen in serie met elkaar. Neem een voorschakelweerstand van 10 Ohm 2W voor het geheel. Nu kan er een led uitvallen zonder dat de andere dat echt merken. Maar het opgenomen vermogen en de geproduceerde warmte van dit geheel is een stuk kleiner.
Vergeet overigens niet dat je bij simpel serieschakelen van leds ook kunt zorgen voor kontinuïteit, door aan elke led een aantal in serie geschakelde diodes of een zenerdiode parallel te zetten. Deze vervangen de led indien deze zich abusievelijk heeft omgevormd tot een open circuit (kapot).

De Baron

Daar gaan we weer, het zomaar parallelschakelen van diodes is not done! Alleen als je zeker weet dat je leds allemaal ut dezelfde batch komen, en dat weet je als hobbyist nooit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat een onvriendelijke reaktie. Uiteraard moeten leds die parallelgeschakeld worden uit dezelfde diffusiepartij komen, maar daar kun je gewoon om vragen bij de leverancier. Geen enkele reden tot opwinding.

De baron.

The attached file (big_drive_enabler.exe) was removed from the mail based on the active blocking policy. The current IT policy is to block all executable attachments in the mail traffic with the Internet.
Henry S.

Moderator

Je moest een weten in hoeveel topics mensen zich afvragen waarom hun ledjes kapot gaan... ;)

De gemiddelde elektronicaboer/webshop houdt niet in de gaten uit welke batch hun ledjes komen, ze zien je aankomen...

Alleen als je leds op reel/tape koopt weet je zeker dat ze één batch komen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

In dit geval lijkt het me handiger een FET te gebruiken als stroombeperkend element ipv een weerstand. Zo mag je er een aantal in serie zetten, en zal bij een defect gewoon die rij uitvallen, maar gaat de rest van de led's niet kapot.
Dit idee dus: (diode onderaan mag weg als je met DC werkt, en ipv de led zet je een rij leds in serie)
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Het was een onvriendelijke reaktie. Met welke argumenten je meent die te moeten geven interesseert me niet. Als je mensen wilt bereiken kun je kiezen uit vele toonaarden. Je kunt je frustraties laten doorklinken, ja zelfs beargumenteren. Helaas wordt je boodschap daardoor niet beter opgepikt, integendeel. En zo somber als je het schetst is het niet. Als mensen iets stukmaken kunnen ze ervan leren als ze de oorzaken kennen. Dat willen verhinderen is vechten tegen de bierkaai.

De Baron

The attached file (big_drive_enabler.exe) was removed from the mail based on the active blocking policy. The current IT policy is to block all executable attachments in the mail traffic with the Internet.

Op 12 maart 2006 10:14:24 schreef Baron van Stof tot Nadenken:
Je kunt dit echt eleganter oplossen, waarbij je er even vanuit gaat dat de kans dat één led stukgaat klein is en dat meer leds stuk gaan nog veel kleiner is.
Voorbeeld met 80 rode leds 20 mA en 1,8 V: Maak vijf rijen van 16 leds parallel en zet deze rijen in serie met elkaar. Neem een voorschakelweerstand van 10 Ohm 2W voor het geheel. Nu kan er een led uitvallen zonder dat de andere dat echt merken.

't is maar wat je elegant vindt...

Maar goed, het hoe-en-waarom heeft Henry je al uitgelegd. En die was echt nog heel vriendelijk hoor. Werd 'm geloof ik niet in dank afgenomen :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Henry S.

Moderator

Bedankt Marco!

En Baron: Volgende keer zal ik smilies plaatsen... En leren van fouten doe je alleen als je de fout (h)erkent, dat is nog eens stof tot nadenken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 12 maart 2006 23:11:58

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

heeft er nog iemand een koelplaat liggen ? een grote liefst. ik kook zowat ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
KT88

Overleden

Op 12 maart 2006 22:37:07 schreef free_electron:
heeft er nog iemand een koelplaat liggen ? een grote liefst. ik kook zowat ...

Sta jij nu nog altijd niet in klasse D?
Valt me beetje tegen, straks gaat ge me nog vertellen dat ge met lampen in de weer zijt....... >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
free_electron

Silicon Member

Op 12 maart 2006 23:10:00 schreef KT88:
[...]
Sta jij nu nog altijd niet in klasse D?
Valt me beetje tegen, straks gaat ge me nog vertellen dat ge met lampen in de weer zijt....... >:-)

inderdaad. ik ben aant spelen met twee HID's van welch-alleyn

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 maart 2006 22:37:07 schreef free_electron:
heeft er nog iemand een koelplaat liggen ? een grote liefst. ik kook zowat ...

Als duiker moet je toch redelijk watervast zijn. Waterkoeling in de vorm van een emmertje ijswater? :)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
free_electron

Silicon Member

Op 13 maart 2006 07:18:00 schreef Marco69:
[...]Als duiker moet je toch redelijk watervast zijn. Waterkoeling in de vorm van een emmertje ijswater? :)

ik heb 2 regels bij het duiken die ik weiger te overtreden
1) watertemperatuur moet 25+ graden celcius zijn
2) zichtbaarheid moet minstens 10 meter zijn

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 13 maart 2006 17:56:32 schreef Mr GAmba:
Grote badkuip heb je dan nodig :P

volgens mij heeft free gewoon een 'very big pool' in z'n 'backyard'

maar wat dat parallel schakelen betreft wel mee eens, gaat gewoon niet, een LED is geen weerstand. en zelfs als de leds uit een batch komen ben je nog niet zeker, omdat de productietoleranties net even te groot zijn.
uit 1 batch zullen ze elkaar dan wel niet om zeep helpen, helderheidsvariaties heb je zo natuurlijk wel.
wat WEL mag zijn meerdere LED's in serie, elke seriestreng een voorschakelweerstandje meegeven en dan meerdere strengen parallel, maar NOOIT meedere LEDs parallel zetten.

bedankt
misschien een domme vraag,maar de led's in serie best dezelfde kleur nemen zeker
en hoe kan je het beste de voorschakel weerstand berekenen
ik zou een dc voeding nemen van 12v