H-Brug

Hallo,
Ik moet voor een project een elektro motortje aansturen en doe dit middels de h-brug die te zien is in het schemaatje.
http://www.geocities.com/dirk_janjansen/H-Brug.JPG

Specificaties motor:
No-load 0,18A
Full-load 5,40A
Operating Voltage: 4,5-9,6V

gaat dit werken met deze H-brug?

Lijkt me niet. Hoe ga je (als je het al draaiend krijgt) het spul ompolen?

E van Q3 en Q4 aan elkaar. E van Q1 en Q2 aan elkaar. Accu met de + aan de bovenste Es en met de - aan de onderste.. Zo uit de losse pols zou het dan moeten kunnen werken. Neem eerst even een gloeilamp in serie met je accu op om uitfikken van je brug te voorkomen.

Owja... Zorg ook dat Q5 en Q6 nooit gelijktijdig aangestuurd worden. De GND van je sturing aan de GND van je bridge hangen. En wellicht nog iets met Ctjes / snubbers achtige zaken over die motor (een diode gaat niet opschieten :) ) om de torren heel te houden bij uitschakelen (iemand een beter idee... Moet mooier kunnen).

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
klein is fijn

Moderator

Voor zulke stromen zijn MOSFET's een stuk beter geschikt dan een paar torretjes.. Driver IC ertussen, kan je er een all N-channel bridge van maken, en heb je meteen het probleem van tegelijk aansturen niet meer.

heb het schema gewijzigd...
Dit was ook de bedoeling maar was gaar getekend.

De H-brug wordt aangestuurd door een microcontroller (68HC11) Daarmee zorg ik dat ze niet tegelijk aangestuurd kunnen worden...

[Bericht gewijzigd door WhoopAss op donderdag 16 maart 2006 14:18:50

KIF heeft natuurlijk wel gelijk... Maar ja... Dat was de vraag niet :)

Door software garanderen dat je ze niet beiden aan stuurt? Forget it... Wat doen die poten tijdens reset? Low? High? Float? Verder zal je een programmeer foutje maken... Doet au dan hoor.

Als ik je plannen zo lees ga ik met KIF mee: dit de prullenbak in, H-bridge driver IC uitzoeken, staat ongetwijfeld een hapklaar bridge design in de datasheet.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Het is een project waarbij we transistors moeten gebruiken om een rc autootje voor of achteruit te laten rijden. Het moet dus liefst zo simpel mogelijk blijven....

Als het dan toch zo simpel mogelijk moet...gooi dan die torren in de vullesbak en koop een kant en klaar H-brug ic'tje..

  • Om de een of andere reden voelde ik deze aankomen... Het moet met torren
  • Waarom is het dan geen item onder 'schoolvragen'?

Maar eh... Bouw die bridge eens op (vergeet je koelprofiel niet).

Reken ook nog even aan je R1 en R2 (en de driver torren). De Hfe van die power beesten is vrij laag. Je zult dus met een beste stroom moeten sturen. Haal je dat met die spanningen en weerstanden? Haalt je drivertor dat?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Idd, je bent al 2x0,7V kwijt en een groot deel van de stroom die door de torren lopen kan je lekker je kamer mee verwarmen (moet ik ook eens maken :P)

Driver IC?
TPIC0108BDWPR

Alles kant en klaar inclusief beveiligingen. ook nog eens samplebaar bij TI

/edit
Die full load gaat dat IC niet trekken, helaas.

[Bericht gewijzigd door JuuL op donderdag 16 maart 2006 15:45:55

klein is fijn

Moderator

Op 16 maart 2006 15:41:48 schreef Marco69:
Waarom is het dan geen item onder 'schoolvragen'?

Dat kan opgelost worden. :)
Verplaatst naar Schoolvragen.

Even niet over de H-brug, het probleem ligt bij de motor.. 5,4A bij 9,6V is meer dan 50 Watt, dat is simpelweg een belachelijke motor voor een RC autootje.. Zoek een betere motor, dan ben je al een helehoop problemen kwijt.

Dan ding moet toch met spinnende wielen weg kunnen? :)
Maar eh.. zo belachelijk vind ik die 50W niet. Die wagentjes gaan HARD.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Jah hoor, heb van collega gehoord dat die motortjes grote stromen trekken!

ik zou voor wat power mosfets gaan en dan driver ic's gebruiken. je kunt dat ook met torren doen maar driver ic's das gemakkelijker :p gewoon logica er op en sturen maar :)
zie is op de site van naional semiconductor daar vind ge wel een driver ic

My Tube is bigger then yours

5,4A bij 9,6V is meer dan 50 Watt, dat is simpelweg een belachelijke motor voor een RC autootje.. Zoek een betere motor, dan ben je al een helehoop problemen kwijt.

helaas, we moeten het met dit motortje doen.

een vorig projectgroep heeft al een exemplaar gemaakt met deze H-brug dus. Waarom hebben zij dan niet meteen mosfets en een IC driver gebruikt?

@ marco: idd ze gaan erg hard. Zeker als je alle zooi eraf sloopt die niet nodig is :D (niet te besturen :P)

Op 16 maart 2006 17:17:20 schreef WhoopAss:
[...]
een vorig projectgroep heeft al een exemplaar gemaakt met deze H-brug dus. Waarom hebben zij dan niet meteen mosfets en een IC driver gebruikt?

Gebrek aan kennis

wel ik ben nu bezig aan een project met ruitenwisser motoren en die krengen trekken bij belasting ook gemakkelijk 5A+
wel ga even uitrekenen over je torren heb je toch al direct een spanningsverlies van zeg 0,2v ofzo
0,2*5 = 1W per tor dat is zowiezo al 4W verstook
maar dikwijls heb je al gemakkelijk meer als 0,2v over je torren staan dus.....
om nog maar te zwijgen over je aansturing en als je dan nog eens wat pwm wilt doen......
ik heb gekozen voor de irf540 en de irf9540
als ik het zo even van buiten herinner.
zijn vette power mosfets. zullen dat normaal wel houden en vergeet zeker niet een paar 1N4007 diodes tegen de inductie spanningen van je motor.
het aanstuur ic dat ik gebruik is geloof ik een max4428
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX4426-MAX4428.pdf
dit is een gewone buffer en ee inverterende buffer maar deze kan wel 1,5A leveren! dus bij pwm applicaties ideaal als je rekening houd met je gate capaciteit. in ieder geval deze werkt enorm goed vind ik.

My Tube is bigger then yours

Ik heb zo'n zelfe project gedaan met 2 motoren om een hijskraan aan te sturen via de printerpoort. als je met 2 data signalen aanstuurd hoe wil je hem dan stil laten staan? Als je belangstelling hebt (moet je mailen)dan kan ik je wel een brugschema sturen dat met 4 datalijnen wordt aangestuurd. ook niet moeilijk. er komen alleen 2 extra weerstanden bij en twee zenerdiodes.

Op 17 maart 2006 14:36:20 schreef wimpep:
Ik heb zo'n zelfe project gedaan met 2 motoren om een hijskraan aan te sturen via de printerpoort. als je met 2 data signalen aanstuurd hoe wil je hem dan stil laten staan?

2x 0V?

Als je belangstelling hebt (moet je mailen)dan kan ik je wel een brugschema sturen dat met 4 datalijnen wordt aangestuurd.

Pff, ga nog meer datalijnen gebruiken...

Op 16 maart 2006 14:41:40 schreef Marco69:

Door software garanderen dat je ze niet beiden aan stuurt? Forget it... Wat doen die poten tijdens reset? Low? High? Float? Verder zal je een programmeer foutje maken... Doet au dan hoor.

hiervoor heb ik samen met "help" van dit forum een oplossing bedacht

werkt met 2 ic's en 2 weerstandjes.
ik heb het schema al naar hugo gestuurd

Danny

Hallo,
Voor het aansturen van motoren met H bruggen zijn mooie IC's te krijgen. Bijvoorbeeld de L6201 van ST microelectronics. Deze heeft geintegreerde MOSFET's en interne logica om de gates aan te sturen.

http://www.st.com/stonline/stappl/productcatalog/app?path=/comp/stcom/…

Deze is voor 7 euro te kopen bij farnell.

Op 17 maart 2006 14:36:20 schreef wimpep:
Ik heb zo'n zelfe project gedaan met 2 motoren om een hijskraan aan te sturen via de printerpoort. als je met 2 data signalen aanstuurd hoe wil je hem dan stil laten staan? Als je belangstelling hebt (moet je mailen)dan kan ik je wel een brugschema sturen dat met 4 datalijnen wordt aangestuurd. ook niet moeilijk. er komen alleen 2 extra weerstanden bij en twee zenerdiodes.

waarom "sturen" jullie deze schema's altijd over mail? linkje plaatsen oid zou wel leuk zijn, deze topics zijn er niet alleen om de ts te helpen, maar ook om de mensen te helpen met hetzelfde probleem, zodat die geen nieuwe hoeven te starten, anders zouden we net zo goed elk topic kunnen sluiten na de oplossing :s.

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Idd pcnerd, ik geef je groot gelijk, posten die handel!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.