Waarom zijn sommige stopcontacten ongeaard?

Henry S.

Moderator

Ik vind het ook maar een vreemde bedoeling, en ik denk dat ze er op terug komen, niet elke vernieuwing is verbetering.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 maart 2006 19:41:58 schreef weardguy:
Ook zeer onlogisch... aangezien je geen potentiaal verschil ten opzichte van aarde meer hebt.

Welja, er komen soms wel situaties voor waar je wil galvanisch gescheiden zitten van het net. Die stopcontacten waar een scheidingstransfo voorzit hebben nooit een aardeaansluiting. Was nog een schoolexamenvraag van vroeger, nooit vergeten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

De reden dat vroeger in de kamer en slaapkamers geen geaarde stopcontacten voorgeschreven waren in de NEN 1010 had meerdere redenen.
1 De meeste toestellen waren niet geaard maar bijna allemaal uitgevoerd als dubbel geisoleerd.
2 De vloeren waren vaak van hout en die werden als slecht geleidend bestempeld.
Dat mensen vervolgens straalkachels en en andere geaarde toestellen gebruikte in die ruimten was dus geen probleem.

Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen de computer in de kamer en andere apparatuur met netfilters, en door europese harmonisatie is vanaf 1996 wcd's met randaarde in de helewoning verplicht.

Vroeger (voor 1996) mocht je als je 30ma aardlek gebruikte en met behulp van een speciale meting konaantonen dat je een slecht gelijdende vloer (bijv. hout) had derand aarde weglaten.
De belangrijkste reden was het feit dat men de uit de wand stekende wcd's met randaarde niet"mooi"vond in de woonkamer.