zoek simple plc

Zoek een soort van plc. Wat moet hij kunnen er moet een klok in zitten en aan de hand van die klok op de aangegeven tijden een vijzel schakelen, deze vijzel gooit voer in een bak als die te zwaar wordt valt hij om en klapt weer terug dit moet geteld worden door de plc en de vijzel uitschakelen als het aantal keren omvallen bereikt is wat ingevoerd was. Ook zit er boven aan de bak nog een sensor als er echt iets mis gaat en de bak blijft hangen en niet om kan vallen dan zou de vijzel door blijven lopen en de hele silo leeg draaien lol.

Dus moeten 2 digitalen ingangen op zitten een voor het tellen van de bak dit gebeurd door zo'n reed contact en eentje voor de sensor voor als er iets mis is en de vijzel moet stoppen en op error springen.

Een uitgang om de vijzel te schakelen.

Veder moet er iets van een invoer paneel op zitten want het aantal keren van de bak opvallen wil je kunnen aanpassen zonder dat er ingewikkelde code bij komt kijken.
Iets van een display wat je aan het doen ben is dus ook wel makkelijk.

Mijn vraag is nu dus wat kan ik hier het beste voor gebruiken dacht zelf aan een soort van plc.

Een relatief eenvoudige Plc is de Simatic S7-200,dit in combinatie met een TD 200 (text display) of een touch panel
(weer wat duurder natuurlijk)en ruim voldoende voor deze toepassing.

Het zou zelfs met een logo kunnen, maar ingeven van aantallen is dan wat lastig te doen

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Wellicht is een Logo van Siemens ook voldoende.
http://www.siemens.nl/ind_portal/default.asp?navid=96

Andere alternatieven zijn:

Mistubishi Alpha controller vergelijkbaar met Siemens Logo (standaard display met functie toetsen)
http://www.koningenhartman.com/nl/producten/aandrijven_en_besturen/alp…

Mitsubishi FX1N of FX1S vergelijkbaar met Siemens S7-200(display optioneel met functie toetsen)
http://www.koningenhartman.com/nl/producten/aandrijven_en_besturen/com…

Moeller Easy (met of zonder display zoals Logo van Siemens)
http://catalog.moeller.net/de/default.asp?Form=3&prgrlink=i00546

Hiebij is ook een zeer imposant display verkrijgbaar (MFD Titan.
http://catalog.moeller.net/de/default.asp?Form=3&prgrlink=i00546

BelleBlazer4Life
GJ_

Moderator

De Siemens logo is helemaal OK. Het invoeren van gegevens is wat lastiger maar heel goed mogelijk.
De 200 van Siemens is helemaal ruk (sorry morc) Het is geen S7 PLC zoals de naam doet vermoeden en het in verleden heeft Siemens al enkele malen getoont slechte ondersteuning te geven. Afblijven dus.
Het gat tussen Logo en de 300 serie van Siemens is groot maar als alternatief heeft VIPA een 100 en een 200 serie (wel echte S7 PLC's) Vipa heeft ook een terminal met aan de "achterzijde" een PLC. Een alles in één oplossing dus.

Dus:
Siemens LOGO, eenvoudig en goedkoop
8 ingangen, 4 uitgangen
prijs 120 euro excl.BTW

VIPA CC 03, handig alles in één
16 ingangen, 16 uitgangen (1A) (uitbreidbaar)
10 functietoetsen, navigatie en overige toetsen.
2x20tekens scherm
prijs 400 euro excl BTW ( <---moet ik even nakijken, kan ik flink naastzitten)

---edit-------------------
dat schermpje voor de easy van bellenblaas is idd ook een erg stoer dingetje

LOGO! rules
ik zou der ne LOGO! voor nemen

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT
GJ_

Moderator

Op 17 maart 2006 18:49:27 schreef elektro_freak:
LOGO! rules

Ja, in de industrie. Daar kies ik ook voor de logo.
Maar dan vooral omdat iedereen en overal ter wereld die dingen kent en er mee overweg kan, en omdat ze in geval van nood altijd supersnel te vervangen zijn omdat ze overal in alle soorten op voorraad zijn.
De easy van moeller en de zelio van telemecanique zijn feitelijk veel mooier voor hetzelfde geld.

Maar voor de TS lijkt een Logo of iets dergelijk wel de meest geschikte en goedkope oplossing te zijn.
Ook onder zware omstandigheden houden ze zich verbazingwekkend goed.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 17 maart 2006 18:56:32

Op 17 maart 2006 18:34:53 schreef GJ_:
De Siemens logo is helemaal OK. Het invoeren van gegevens is wat lastiger maar heel goed mogelijk.
De 200 van Siemens is helemaal ruk (sorry morc) Het is geen S7 PLC zoals de naam doet vermoeden en het in verleden heeft Siemens al enkele malen getoont slechte ondersteuning te geven. Afblijven dus.
Het gat tussen Logo en de 300 serie van Siemens is groot maar als alternatief heeft VIPA een 100 en een 200 serie (wel echte S7 PLC's) Vipa heeft ook een terminal met aan de "achterzijde" een PLC. Een alles in één oplossing dus.

Dus:
Siemens LOGO, eenvoudig en goedkoop
8 ingangen, 4 uitgangen
prijs 120 euro excl.BTW

VIPA CC 03, handig alles in één
16 ingangen, 16 uitgangen (1A) (uitbreidbaar)
10 functietoetsen, navigatie en overige toetsen.
2x20tekens scherm
prijs 400 euro excl BTW ( <---moet ik even nakijken, kan ik flink naastzitten)

---edit-------------------
dat schermpje voor de easy van bellenblaas is idd ook een erg stoer dingetje

Als ik het goed heb begrepen is Vipa ook de geestelijk vader van de (echte) Siemens PLC en is ook een stuk sneller.

Kosten technisch zeker aantrekkelijk als alternatief voor de S7-300.

BelleBlazer4Life

Op 17 maart 2006 18:34:53 schreef GJ_:
De 200 van Siemens is helemaal ruk (sorry morc) Het is geen S7 PLC zoals de naam doet vermoeden en het in verleden heeft Siemens al enkele malen getoont slechte ondersteuning te geven. Afblijven dus.

Siemens LOGO, eenvoudig en goedkoop
8 ingangen, 4 uitgangen
prijs 120 euro excl.BTW

GJ_

Ik begrijp dat je niet erg vol bent van de 200 serie, maar tegenwoordig zijn de 200 plc´s toch echt wel iets groter gegroeid en komt er steeds meer functionaliteit in, natuurlijk nog lang geen 300 en nog steeds een ander programeer pakket nodig, maar zeer leuke dingen mee te doen.

Maar zoals ik al zei in mijn eerste reaktie logo moet voldoende zijn en die dingen werken goed.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Je zou ook de totale draaitijd van de vijzel kunnen meten (mits dat nauwkeurig genoeg is voor jou doel).
Ik ga er vanuit dat je al een bestaand systeem hebt. In dat geval raad ik je aan om eens een urenteller (zoek maar eens op elapsed hour counter bij b.v. Farnell) aan te schaffen en daar wat mee te gaan experimenteren.
Indien je continu voert kun je elke dag opschrijven hoe lang de vijzel gedraaid heeft en dat omrekenen naar kg's voer.
Wanneer je gedoseerd wil voeren dan kun je een timer overwegen die je kunt pauzeren en weer verder kunt laten gaan.

Maar het is de vraag hoe nauwkeurig dit systeem werkt. Laat de vijzel eens (b.v.) 20 seconden draaien en meet de hoeveelheid voer die er doorheen gaat. Doe dit eens met een volle en een bijna lege silo om te kijken of dit ook verschil uit maakt. Is deze afwijking acceptabel voor jou?

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
chuckie

Honourable Member

Logo is inderdaad genoeg, gewoon de counter gebruiken die kun je in de nieuwste versie ook laten zien in het display.
Eventueel een pulsdrukker erbij om hem elke dag te resetten.
Als je wilt kan ik dat programma voor je maken, stuur ik de logo kant en klaar voor je op tegen kostprijs.
Mail me als je dat wat lijkt.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
GJ_

Moderator

Op 17 maart 2006 19:14:19 schreef morc:
Ik begrijp dat je niet erg vol bent van de 200 serie, maar tegenwoordig zijn de 200 plc´s toch echt wel iets groter gegroeid en komt er steeds meer functionaliteit in, natuurlijk nog lang geen 300 en nog steeds een ander programeer pakket nodig, maar zeer leuke dingen mee te doen.

Dat klopt ook wel maar ze worden nog steeds als S7 verkocht en dat is erg misleidend. Het blijven Texas PLC's. De ondersteuning is belabberd.
Puur als PLC zijn ze natuurkijk niet slecht, maar voor de qualificatie "goed" teld meer dan alleen degelijkheid en functionaliteit.

Op 17 maart 2006 19:10:42 schreef Belleblaas:
Als ik het goed heb begrepen is Vipa ook de geestelijk vader van de (echte) Siemens PLC en is ook een stuk sneller.

Kosten technisch zeker aantrekkelijk als alternatief voor de S7-300.

Klopt. De speed 7 PLC's van hun zijn onbehoorlijk snel. Het prijsverschil is niet het belangrijkste argument om voor Vipa te kiezen.

Het promoten van hun 300serie en de speed7 processoren wat ze nu doen is in mijn ogen dan ook niet slim. Beter was het als ze eerst de 100 en de 200 serie op de kaart zetten. die vullen het gat tussen de Logo'achtigen en de 300 perfekt op voor belachelijk lage prijzen.

Ook een groot voordeel is hun MP2I poort: sneller en te programmeren met en kabel van slechts 30 euro. Vooral voor goedkope PLC's vindt ik het onzin om kabels van 300 euro aan te bieden. De kabel is dan duurder dan de PLC en dat kan echt niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 17 maart 2006 19:59:44

@ Gj_ helemaal mee eens , de benaming wekt de indruk dat het een s7 plc is en dat is het zeker niet maar dat neemt niet weg dat je er serieuse projecten mee kan doen, positioneren, pid goed werkend voor weinig in vergelijk met een 300 (ook mijn voorkeur)

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Op 17 maart 2006 16:43:51 schreef DUS:

Veder moet er iets van een invoer paneel op zitten want het aantal keren van de bak opvallen wil je kunnen aanpassen zonder dat er ingewikkelde code bij komt kijken.
Iets van een display wat je aan het doen ben is dus ook wel makkelijk.

@ chuckie
hoe ga je dit doen dan??

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

To GJ,

Ik ben het volkomen met je eens maar je kunt nu eenmaal een logo nooit vergelijken met een S7-200 en helemaal niet met een S7-300 e.v..

Dit zelfde gaat op voor het Mitsubishi verhaal.
Een alpha is net als de logo geen (echte) PLC en moet dan ook niet in hetzelfde stramien worden geplaatst.
Mitsubisi spreekt dan ook over een microcontroller.

Voor een meer serieuze (in de zin van complexiteit) zal ik zelf gaan voor een (compacte) PLC als de S7-200 of de FX.
Een stapje verder de S7-300 of bijv. SystemQ.

Het is maar net wat je nodig hebt (ook het beschikbare budget) niet?

BelleBlazer4Life
GJ_

Moderator

Gelukkig, de neuzen wijzen dezelfde kant op.
Ik heb de afgelopen 2 weken 8 Vipa's uit de 100 serie verkocht. Let wel, ik ben geen handelaar in die dingen, dus 8 stuks in een toepassing met programmeren en al. Dat is me met geen enkele andere PLC en zelfs de LOGO nog nooit gelukt.
De PLC verkoop ik voor 250 euro, en dat is extreem goedkoop, het vertrouwen van de klanten in Vipa is er en dus gaan ze als warme broodjes.

maar kortom, DUS zou het beste een logo gebruiken, en wij vechten de 200 / 300 vipa nog wel uit

Groet Morc

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Tnx voor alle reacties!!
Ga is met zo'n logo van siemens aan de gang. Volgens mij is dat de beste keuze...