Soldeerbout kapot :(

hallo

vandaag wou ik even wat solderen (computer speakers doen een beetje raar :P) alleen wordt mn soldeerbout niet meer warm... (zelfs niet na een uur ofzo).
Ik heb hem ff opengeschroeft maar alles ziet er normaal uit. Er is ook geen sprake van een kabelbreuk.

Iemand enig idee waarom hij niet meer warm wordt? En vooral hoe ik het kan maken :D

Ohja:
Het gaat om een velleman VTS25N 230V~25W en ik heb em echt maar 2 keer gebruikt geloof ik

Groetjes,
Floris

[Bericht gewijzigd door Mouze op vrijdag 17 maart 2006 18:27:51

Blijft hij ijskoud of word hij lauw?
Kan zijn dat het verwarmingselement kapot is

Op 17 maart 2006 18:26:44 schreef Rickzz:
Blijft hij ijskoud of word hij lauw?
Kan zijn dat het verwarmingselement kapot is

De temperatuur verandert niet als ik de stekker erin steek... Hij voelt niet ijskoud aan maar dat komt omdat het in mijn kamer lekker warm is :D

Element kapot ofzo.
2x gebruikt? Dan heb je nog wel garantie neem ik aan?

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 17 maart 2006 18:31:02 schreef Berry:
Element kapot ofzo.
2x gebruikt? Dan heb je nog wel garantie neem ik aan?

Nee ik heb em al langer dan een half jaar... ik had em bij een gierige winkel gekocht...

Op 17 maart 2006 18:31:02 schreef Berry:
Element kapot ofzo.
2x gebruikt? Dan heb je nog wel garantie neem ik aan?

is dat nog iets wat ik zelf kan maken?

Veel meer dan een element zit er niet in dus het is denk ik goedkoper om gewoon een nieuw boutje te kopen, kost maar 7,50 daar heb je denk ik geen nieuw element voor

Henry S.

Moderator

Meet je element eens door. Is de bout gevallen?
Je hebt nog steeds garantie :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kun je gewoon mee terug gaan, je mag de winkelier er op wijzen dat je een produkt hebt gekocht die niet voldoet aan de verwachting, en dat je mag verwachten dat het tenminste een bepaalde tijd zonder problemen naar behoren zal werken.

Je hebt te doen met een ondeugdelijk produkt en de winkelier zou dit eigenlijk netjes op moeten lossen.
Daarnaast is op de meeeste produkten een garantie van tenminste 1 jaar.

Even praten met de winkelier, een vriendelijk gesprekje doet wonderen.

Wat betreft de bout zelf, lijkt er op dat het element defect is.

SWSje

A long answer is not short!

Henry was net even eerder, ik sluit me bij hem aan.

SWSje

A long answer is not short!

Hmm oke, ik kan het proberen :P

Ik denk alleen dat ik het bonnetje niet meer heb...

Anders koop ik wel een nieuwe... Weet iemand een niet al te dure bout (max. 15-20 euro) die ik wel meer dan 2 keer kan gebruiken? :P

Ow en het liefst online bestellen, ik ben nogal lui :P

[Bericht gewijzigd door Mouze op vrijdag 17 maart 2006 18:57:16

de vts25 doet normaliter gesproken zijn werk goed de mijne heeft het 2 jaar goed gedaan, maar men broertje heeft er 2 versleten binnnen een half jaar. wat garantie betreft fabriekgarantie is door de wet verplicht gesteld op minimaal 1 jaar.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Sorry dat ik het zeg... maar dat zijn dus echt k*tbouten.

Heb er binnen een jaar 4 gehad, daarna overgestapt op een antex.

Die van mij zijn allemaal kapotgegaan door een kapot element, en na 4 keer had ik het wel gezien (waarom niet eerder :()

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik soldeer nog met JBC. Heb een 25W boutje, gaat al mee vanin 1991. Heb er nog een tweede liggen in geval van...
Buiten een versleten tip vervangen (die trouwens ook heel lang meegaan) komt er niks aan.

Overweeg wel een stationnetje van Weller (prof.)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik heb een Weller soldeerbout bij Conrad gekocht, hij is wel goed alleen de punt wordt wel slecht.

gr. william van 't HUl

[Bericht gewijzigd door WillyHul op vrijdag 17 maart 2006 19:46:39

tip (niet die van de soldeerbout) BEWAAR je bonnetjes,ook als het gaat om een soldeerbout van 10 euro.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Is dat zo'n witte, met een geel plastiekje erop? Vuilbak in en een echte bout kopen, das echte brol, van mij was ie ook na 3 keer kapot (zonder te vallen ofzo).
Ik heb een gewone bout, Ersa 30Watt,gekocht voor 25€ ofzo. Kheb er een fijne punt bijgekocht, die werkt nu al 4 jaar perfect, een genot om mee te solderen, punt kan tegen alles (vettige aanslag van krimpkous of plastic is zo weg), en ook SMD lukt perfect.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Ik weet echt niet waar ik naar moet kijken qua kwaliteit...

het verschil tussen deze:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_prod…

en deze:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_prod…

zegt me niks... Ik kan me best voorstellen dat 1 van 18 euro beter is dan 1 van 4 euro maar waarom dan? En is er een merkbaar verschil in levensduur of moet je daar gewoon een beetje gelukt bij hebben?

Zo vaak soldeer ik namelijk nou ook weer niet... Het enigste wat ik wil is eigenlijk mn speakers maken en verder ligt ie het komende jaar niks te doen totdat er weer iets kapot gaat denk ik.

Oh, en hoeveel watt moet ik hebben? Ik neem aan dat meer watt = meer warmte? Ik hoef alleen maar op een printplaatje een los contactje vast te solderen (echt 1 druppel soldeertin nodig :P)

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, ook met een bout van Velleman (ik weet niet meer precies welke).
Nu heb ik de VTS15. Een simpel dingetje, maar ik heb er tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad.

mjah ik heb het wel gehad met velleman.. 2 kapotte soldeerbouten na 2 keer gebruiken is me net iets te veel van het goede

Zou iemand die er een beetje verstand van heeft hier de beste soldeerbout uit kunnen kiezen van MAX. €20,00

http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?pcat_area_template_…

Alvast bedankt :D

Prijs vertelt in diverse gevallen wel iets over de kwaliteit, een bout van 10 euro kan met misschien een tijdje meegaan zonder problemen, afhankelijk van diverse factoren.

Een goed station kost je al gauw 250 euro of meer, maar dan mag je ook verwachten dat het zelfs na 10 jaar intensief gebruik nog mee gaat.

Uiteraard hangt het natuurlijk in grote mate samen met hoe je met de dingen om gaat, want ook een station van 250 euro kan kapot als je er niet op de juiste wijze mee om kunt en of wilt gaan. :D

SWSje

A long answer is not short!

Een goed station kost je al gauw 250 euro of meer, maar dan mag je ook verwachten dat het zelfs na 10 jaar intensief gebruik nog mee gaat.

Weller Magnastat station kost 130 euro. En toch zijn het prima dingen.

Ikzelf heb een station van HQ, kosstte me 50 euro maar heb er tot nu toe plezier van. 1 nadeel het deel vand e bout dat je vasthoud wordt een beetje warm...

Ik heb hiervoor die Velleman gehad, is 2 jaar meegegaan zonder problemen. Weg gedaan vanwege slechte punt, + dat ik me irriteerde aan het stugge snoer.

Mijn advies: besteeds iets meer geld uit, je zal er plezier aan hebben.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Ik heb in 1970 een weller bout gekocht, temperatuur gestabiliseerd dmv het curie principe, (magnastat) en hij doet het nog steeds.
Ik gebruik nu wel een Weller soldeer station die ik in 1995 heb gekocht, maar die oude weller bout ligt nog steeds in de la, en is altijd stand by, en ik heb nog steeds voldoende soldeer stiften van 310°C.
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 17 maart 2006 20:33:39 schreef Berry:
[...]
Weller Magnastat station kost 130 euro. En toch zijn het prima dingen.

Ikzelf heb een station van HQ, kosstte me 50 euro maar heb er tot nu toe plezier van. 1 nadeel het deel vand e bout dat je vasthoud wordt een beetje warm...

Ik heb hiervoor die Velleman gehad, is 2 jaar meegegaan zonder problemen. Weg gedaan vanwege slechte punt, + dat ik me irriteerde aan het stugge snoer.

Mijn advies: besteeds iets meer geld uit, je zal er plezier aan hebben.

Mjah ik hoef er niet zoveel plezier van te hebben, ik wil er gewoon 1 die het altijd doet als ik hem wil gebruiken, wat maar heeeel wijnig zal zijn (hooguit 1 keer per jaar ofzo)

GJ_

Moderator

Op 17 maart 2006 18:57:57 schreef timmie:...wat garantie betreft fabriekgarantie is door de wet verplicht gesteld op minimaal 1 jaar.

Nee, met fabrieksgarantie heeft de consument helemaal niks te maken. Je koopt toch niet van de fabriek dus daar heb je geen overeenkomst mee. De leverancier (winkelier) moet de garantie geven en zorgen dat deze wordt uitgevoerd.