Soldeerbout kapot :(

Een Weller gaat het altijd doen, zelfs al is het 1 keer per jaar :)

Stekker er in, en solderen maar :D

SWSje

A long answer is not short!

ik heb een vts25lf...
ben er redelijk tevreden mee, het snoer is wat soepeler dan dat van het ding met het geelwitte handvat.
het puntje is ook wat beter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 17 maart 2006 20:49:12 schreef Sweet Winter Smile:
Een Weller gaat het altijd doen, zelfs al is het 1 keer per jaar :)

Stekker er in, en solderen maar :D

SWSje

en kan ik dan beter een 15W of een 25W nemen?

Je kan er best één met regelbare temperatuur nemen. Als je dat doet dan is de regel: hoe hoger het vermogen, hoe sneller warm.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 17 maart 2006 20:48:30 schreef GJ_:
[...]
Nee, met fabrieksgarantie heeft de consument helemaal niks te maken. Je koopt toch niet van de fabriek dus daar heb je geen overeenkomst mee. De leverancier (winkelier) moet de garantie geven en zorgen dat deze wordt uitgevoerd.

de winkelier is in dit geval alleen contactpersoon deze is puur de link tussen de fabriek en de consument
de fabrikant geeft garantie en niet de winkelierdaar komt bij de garantie is net zolang als de technische levensduur van een product maar loopt af naarmate de levensduur omhoog gaat.

--muts--

Op 17 maart 2006 21:36:26 schreef Ives:
Je kan er best één met regelbare temperatuur nemen. Als je dat doet dan is de regel: hoe hoger het vermogen, hoe sneller warm.

mjah die heb je niet onder de €20 :P

Ja hoor,

Vorige week een boutje gekocht bij de Gamma.
Ding is 40watt, niet regelbaar, mooie spitse punt.

Kosten...... 5 Euro..

mvg

Ik heb een regelbaar boutje van €20.
Spitse punt, houder, ding werkt prima:).

Woei! *heeft etsbak*

Op 17 maart 2006 21:38:53 schreef kleinmeisje:
[...]
de winkelier is in dit geval alleen contactpersoon deze is puur de link tussen de fabriek en de consument
de fabrikant geeft garantie en niet de winkelierdaar komt bij de garantie is net zolang als de technische levensduur van een product maar loopt af naarmate de levensduur omhoog gaat.

Precies!

Kleinmeisje, welkom terug aan boord :)

SWSje

A long answer is not short!

Volgens mij is regelbare temperatuur echt weggesmeten geld. Mijn bout (ersa, 30W, fijne punt) kost je misschien 35€, en werkt perfect, hoge kwaliteit. Voor dezelfde kwaliteit regelbare bout reken je op zeker 100€ meer, terwijl ik persoonlijk een soldeerstation met regelbare temperatuur onhandiger vind, het ene moment verbrand je tin, het andere moment gaat het te traag, maar de goeie temperatuur heb je nooit, terwijl mijn boutje altijd goed is na 5min opwarmen, of dat dan SMD of dikke draden zijn maakt niet uit.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Weggegooid geld is het niet, want met name temperatuur gevoelige componenten kun je mooi verwerken met een regelbaar station.

Komt ook het voordeel bij dat een regelbare (Weller) in principe niet verbrand, wat met een gewone bout nog wel eens wil gebeuren, met name na enige gebruik.

Een regelbare (Weller) gaat tenminste 10 jaar mee zonder problemen en zonder te verbranden, en vaak nog veel langer.
Dat zie ik nog niet van bijvoorbeeld de aangehaalde Ersa van 30W. (tenzij ie ongebruikt in de kast ligt)

Wil ermee niet zeggen dat het een slecht ding is, maar het is ook niet vergelijkbaar kwa kwaliteit.
Vroeger heb ik een Ersa gehad en soortgelijke merken, maar na intensief gebruik zijn ze na een korte tijd gewoon af.

SWSje

A long answer is not short!

ik heb zo'n ding wat regelbaar is via weerstanden, ik gebruik 1 plug voor normaal solderen, en een voor grote oppervlakken zoals met buizen, werkt perfect

Mijn Weller Magnastat station is nu 18 jaar oud,werkt nog steeds, wordt wekelijks gebruikt. Als ik in die 18 jaar 2 losse boutjes van 10 Eur had gekocht ieder jaar was ik meer kwijt geweest.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De Ersa 30S is een hele goede soldeerbout. Er is wel verschil in de punten, het beste is een Ersadur long life tip en niet de vernikkelde punten die goedkoper zijn.

Ik heb zo'n bout van meer dan 20j oud en hij doet het nog. Hij wordt niet heel intensief gebruikt maar toch eens per maand.

Lucky Luke

Golden Member

ikzelf had ook zo'n vellemangeval, ging iets langer dan een jaar mee :(

heb er nu weer een, die ik nooit gebruik :) want ik heb nu een aoyue 936.

ikzelf heb 'm van een of andere vage cartuningwebshop, maar er loopt een inkoopactie ( www.inkoopacties.net ) waar ze goedkoper zijn.

krijg je gelijk een reserveverwarmingselement bij, ik weet niet hoelang dat element meegaat, maar het soldeerd wel heel prettig, en al zou zo'n element maar een jaar meegaan, ben je nog goedkoper uit want die elementen zijn goedkoper dan een nieuwe velemanprutbout.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 18 maart 2006 12:39:49 schreef Mouze:
Deze is wel goed en gaat ook wel lang mee toch?
http://www.ersa.de/en/produkte/loetwerkzeuge/view-article.php?id=115&a…

Ik heb die bout, perfect materiaal, ik ben er enorm tevreden van. Ik zou geen andere willen.
Ik heb er een fijne longlife punt bijgekocht, was dacht ik 7€, en werkt ook voor SMD perfect.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op zaterdag 18 maart 2006 14:45:08

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Nog een tip i.v.m. tips:
koop een boutje, omhet even wat, waar de punt niet vastzit in het weerstandselement met behulp van een schroefje.
Dat heb ik al dikwijls gepost.

Na een tijd slecht thermisch contact, verwisselen van punt gaat slecht want schroef breekt door de temperatuurcycles gegarandeerd af. Bespaar jezelf een hoop geërger en koop een boutje met een ander systeem

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@Videomodulator: Dan heeft die geregelde bout een slechte regeling! Het meest ideale is instelling met een draaiknop wat mij betreft, niet zo omslachtig als digitaal met tiptoetsen, makkelijker als een punt verwisselen (al zijn de Magnastat bouten ook prima!).
Voordeel: Solderen rond de 300 graden, desolderen op maximale temperatuur.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl