Schemerschakeling

Op 20 maart 2006 20:31:57 schreef MGP:
Metingen op T3 kloppen niet ..defect?

Heb nog nieuwe liggen, ik ga even proberen, zodadelijk nieuwe metingen.

Op T3 meet ik nu bij donker 2,58 V, en bij licht 2,55 V, op de collector bij donker 2,59 V, en bij licht 2,59V. Nu moet ik de waardes op basis van T3 nog naar beneden krijgen als ik me niet vergis?

@Mon: De diode heb ik verandert toen jij het zei hoor :)

[Bericht gewijzigd door Rafael op maandag 20 maart 2006 20:37:36

Ik kan verkeerd zijn maar zet eens die weerstand van 1K parallel over R4 ... proberen gaat mee hé ..Die timer had ook al een foutje

Zo moet het en niet anders als je het eenvoudig wilt houden!
De hysteresis kan aangepast worden door die 10ohm te verhogen 10 ...100ohm
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=schemer.gif

LDmicro user.

Oké, alle componenten vervangen, voor de zekerheid, nu werkt de schakeling wel! Verdorie, wat een domme fout van me. Bedankt voor de hulp Mon en MGP, en zeker bedankt voor het geduld met mijn flaters!

Edit: Ik ga jouw schema ook nog eens maken MGP, ik zal hier dan posten of het me lukt.

[Bericht gewijzigd door Rafael op maandag 20 maart 2006 20:46:27

Op 20 maart 2006 20:44:13 schreef Rafael_:
Oké, alle componenten vervangen, voor de zekerheid, nu werkt de schakeling wel! Verdorie, wat een domme fout van me. Bedankt voor de hulp Mon en MGP, en zeker bedankt voor het geduld met mijn flaters!

'tis je vergeven.
Alle begin is moeilijk en zeker als de schakelingen niet deugen. Maar je leert ervan zeggen ze >:)

LDmicro user.

Welke flater heb je dan gemaakt ?

GMP , die linkse LED ùoet zeker een LDR zijn ?

Op 20 maart 2006 20:44:13 schreef Rafael_:
...
Edit: Ik ga jouw schema ook nog eens maken MGP, ik zal hier dan posten of het me lukt.

Die zal beter werken..alleen al door de Schmitt-trigger werking.

LDmicro user.

Op 20 maart 2006 20:49:20 schreef Mon1935:
Welke flater heb je dan gemaakt ?

GMP , die linkse LED ùoet zeker een LDR zijn ?

Transistors stonden verkeerd.

Die linkse 'led' mag een BPW40 zijn.
Dat is eigenlijk een fototransistor maar daar had ik geen symbool voor.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 20 maart 2006 20:55:10

LDmicro user.

@Mon: Ik had de emittor en de collector omgewisseld. Nochtans heb ik de datasheet voor me liggen :s

@MGP: Je schema werkt perfect, heb de LDR vervangen door een BPW40, en werkt hier foutloos!

Jammer dat de MOD's deze eenvoudige topic's niet volgen ;)
In die timerschakeling staat er ook een foutje, waarover er een week geleden ook een topic over was.

LDmicro user.

Deze die niets verkeerd doet moet nog geboren worden .
Persoonlijk vind ik beide schakelingen goed , die van Co en die van MGP . Ik zal ze beiden eens maken .

Groetjes

Mon

Op 20 maart 2006 21:10:08 schreef MGP:
Jammer dat de MOD's deze eenvoudige topic's niet volgen ;)
In die timerschakeling staat er ook een foutje, waarover er een week geleden ook een topic over was.

Een mailtje sturen naar "lieve moderators"?

En hier ben ik weer ;)
Wanneer ik met het schema van de website een relais aanstuur (Vrijloopdiode heb ik voorzien) kan ik het licht zo regelen, dat op een gegeven moment de relais gaat 'klepperen'.
Ik heb dit nog niet geprobeerd met het schema van MGP, maar iemand tips wat ik hier aan kan doen?

Op 20 maart 2006 21:35:49 schreef Rafael_:
En hier ben ik weer ;)
Wanneer ik met het schema van de website een relais aanstuur (Vrijloopdiode heb ik voorzien) kan ik het licht zo regelen, dat op een gegeven moment de relais gaat 'klepperen'.
Ik heb dit nog niet geprobeerd met het schema van MGP, maar iemand tips wat ik hier aan kan doen?

Daarom is het zo'n slecht schema.
Het enige wat je kunt doen is 'mijn' schema gebruiken.

LDmicro user.

Op 20 maart 2006 23:35:01 schreef MGP:
[...]
Daarom is het zo'n slecht schema.
Het enige wat je kunt doen is 'mijn' schema gebruiken.

Oké, werkt hier weer perfect! Nu weet ik ondertussen ook heel goed hoe een schmitt trigger werkt! Nogmaals dank MGP & Mon!

Ik heb eens een vraag over deze schakeling, ik ben die ook aan het bouwen die van MGP, maar ik gebruik een bwp32 want ze hadden de bwp40 niet en die moesten terug binnenkomen (ik had niet veel geduld) ;)

De schakeling werkt niet met een bpw32 kan dit ?