netwerkkabel aansluiten op 5 poorts swich is kortsluiting

hier ben ik weer, ik heb ondertussen een 5 poorts ethernet switch aangeschaft(https://www.1to0.nl/productinfo.php?id=66&cat=9), en deze heb ik dus aan proberen te sluiten. ik heb de aanvoer kabel in de eerste poort gestopt, en de afneem kabels in de overige poorten.
moet dit niet zo want hij maakt weer kortsluiting zodra ik er een tweede computer inplug. één computer is weer geen probleem.

overigens zijn allebei de computers inmiddels geaard, en het maakt ook niet uit welke computer je er alleen instopt, pas bij 2 computers knalt hij eruit.

zie ook mijn vorige topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/32983

Op 30 maart 2006 17:33:52 schreef Stefan van I:
hier ben ik weer, ik heb ondertussen een 5 poorts ethernet switch aangeschaft(https://www.1to0.nl/productinfo.php?id=66&cat=9), en deze heb ik dus aan proberen te sluiten. ik heb de aanvoer kabel in de eerste poort gestopt, en de afneem kabels in de overige poorten.
moet dit niet zo want hij maakt weer kortsluiting zodra ik er een tweede computer inplug. een computer is weer geen probleem.

overigens zijn allebei de computers inmiddels geaard, en het maakt ook niet uit welke computer je er alleen instopt, pas bij 2 computers knalt hij eruit.

zie ook mijn vorige topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/32983

al wat doorgemeten?
en gaat de zekering erdoor? oei, vaag!

Take a parachute, and jump!

ik heb nog niks doorgemeten, wat zou ik dan het best kunnen doormeten?

de aardlek knalt eruit, niet de zekering.

Op 30 maart 2006 17:38:03 schreef Stefan van I:
de aardlek knalt eruit, niet de zekering.

Da's raar, meestal werkt zo'n switch met een apparte voeding, die niet eens een aardingspin heeft... Als ik jou was, dan zou ik als 'k garantie had gewoon eventjes met die switch naar de compwinkel gaan, voor er enkele netwerkkaartjes overleden zijn...

Henry S.

Moderator

Op 30 maart 2006 17:38:03 schreef Stefan van I:
ik heb nog niks doorgemeten, wat zou ik dan het best kunnen doormeten?

de aardlek knalt eruit, niet de zekering.

Je kabels... die kloppen niet.

Zoek maar eens naar de aansluiting op www.tweakers.net , staat daar duidelijk in een FAQ.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

sorry, maar ik kan die faq toch echt niet vinden hoor, ik kom nooit op tweakers, en ik vind de site ook nogal onoverzichtelijk.

Ik denk toch aardig wat vreemde netwerkbekabelings-problemen gehad te hebben, maar dat had nooit "kortsluiting" tot gevolg, het werkte dan gewoon niet.

Wat versta je daar precies onder ? Weet je zeker dat het bij beide machines om een netwerk-aansluiting gaat en niet per ongeluk om ISDN oid ?

ok, hoe kom je erbij dat ik de verkeerde kabels gebruik Henry, want volgens mij heb ik die nooit vermeld. wat ik uit die tutorial begrijp is dat ik geen cross kabel nodig heb.

ik gebruik CAT 5E kabel.

EDIT ik heb de netwerk kaart van de ene computer er even uitgehaald en het viel mij gelijk op dat er op dezelfde kaart ook een coax aansluiting zit (tv out?)

voor de rest kan ik de volgende nummers terugvinden op de kaart.
Compex Freedomline PnP 32 PC12

het grote ic wat erop zit is een DC1017BA

kunnen jullie aan de hand hiervan zien of dit een geschikte netwerk kaart is of niet?

[Bericht gewijzigd door Stefan van I op donderdag 30 maart 2006 19:47:39

Met wat rondgooglen lijkt dat inderdaad een netwerkkaart, als de coax-aansluiting BNC is is dat waarschijnlijk gewoon een ouderwetse thinnet ethernet aansluiting. :)

Naast thinnet (en zijn voorloper thicknet)had je overigens ook nog AUI, op 15p SubD. Dat zie je nog wel eens aan mediaconverters e.d.

Blijft mijn vraag wat je bedoeld met `kortsluiting' ?
En wat er eventueel in de andere machine zit, of is dat onboard ?
Ik ben wel nieusgierig wat er aan de hand is.

Aart, op de kaart zit inderdaad een BNC aansluiting, maar daarnaast ook gewoon een RJ 45 aansluiting waar ik hem uiteraard inplug, en de BNC aansluiting laat ik gewoon doen.

EDIT: de netwerk kaart in de andere computer kan ik op dit moment niet bekijken, want die zit in deze computer waar ik dit bericht op typ, het is in ieder geval een standaard 10/100 Ethernet kaart waar ik al een half jaar ongeveer druk mee surf.

met kortsluiting bedoel ik dat zodra ik allebei de netwerkkabels die naar de beide computers toegaan in de hub steek, en de aanvoer kabel uit de router in de hub op poort 1 steek, dat dan de aardlek eruit springt zodra ik de tweede computer in het stopcontact steek.

[Bericht gewijzigd door Stefan van I op donderdag 30 maart 2006 20:17:39

free_electron

Silicon Member

Op 30 maart 2006 18:34:38 schreef Stijn S:
[...]
Da's raar, meestal werkt zo'n switch met een apparte voeding, die niet eens een aardingspin heeft... Als ik jou was, dan zou ik als 'k garantie had gewoon eventjes met die switch naar de compwinkel gaan, voor er enkele netwerkkaartjes overleden zijn...

datr is inderdaad heel erg bizar.
des te meer omdat een ethernet kaart galvansich geschedien is ! elke etherent poort loopt over een signaaltransofrmator.
der is geen enkele galvansche verbinding tussen de de grond , kast en electronica van de computer en de ethernet draden .. en dat aan beide kanten...

dus die aardlek kan er niet doorvliegen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

het kan toch toevallig ook niet komen doordat het van een router afkomt?
het is namelijk zo dat wij adsl van planet hebben, en daar waar het binnen komt hangt een speedtouch(?) die het in 4 kanalen opdeelt, en een van die kanalen heb ik dus hier, en daar hang ik die hub dan weer aan.

lijkt me niet.... wat ik een router zit is eigenlijk een computer, een netwerkkaart en een hub dat maakt niet uit

Henry S.

Moderator

Op 30 maart 2006 19:37:00 schreef Stefan van I:
ok, hoe kom je erbij dat ik de verkeerde kabels gebruik Henry, want volgens mij heb ik die nooit vermeld. wat ik uit die tutorial begrijp is dat ik geen cross kabel nodig heb.

ik gebruik CAT 5E kabel.

EDIT ik heb de netwerk kaart van de ene computer er even uitgehaald en het viel mij gelijk op dat er op dezelfde kaart ook een coax aansluiting zit (tv out?)

voor de rest kan ik de volgende nummers terugvinden op de kaart.
Compex Freedomline PnP 32 PC12

het grote ic wat erop zit is een DC1017BA

kunnen jullie aan de hand hiervan zien of dit een geschikte netwerk kaart is of niet?

Omdat je een bizar probleem hebt (en een bizarre Thin net kaart :P).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik wil er best een nieuwe netwerkkaart indoen, zo duur zijn die tegenwoordig niet meer, maar deze netwerkkaart zat er al in toen ik hem kocht, en hij doet het ook prima, paar dagen geleden nog getest.

Een TV aansluiting op een netwerk kaart?

Ik denk dat je een BNC connector bedoeld deze is voor coax netwerken.

Zijn je PC's geaard? Dat is niet alleen wettelijk verplicht en levensgevaarlijk als het niet geaard is; het kan dan nog eens zo'n problemen voorkomen ook.
In principe moet die scheidingstransfo er idd op, maar die kost geld, en aangezien een netwerkkaartje tegenwoordig al aan 4,48€ te koop is (BTW inclusief), kan het wel gebeuren dat ze die eruit bespaard hebben.

Eventueel kan je ook eens de netwerkkaarten verwisselen, om te controleren of het probleem aan een bepaalde situatie te linken is.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

ik heb allebei mijn pc's in geaarde stopcontacten zitten inderdaad.

je bedoelt de netwerkkaarten van de 2 pc's verwisselen? ik denk niet dat dat nut heeft omdat welke pc ik ook alleen in die hub stop er niks aan de hand is, pas bij 2 pc's tegelijk gaat het fout.

In principe moet die scheidingstransfo er idd op, maar die kost geld, en aangezien een netwerkkaartje tegenwoordig al aan 4,48€ te koop is (BTW inclusief), kan het wel gebeuren dat ze die eruit bespaard hebben.

Volgens mij is het praktisch onmogelijk om dan een goed werkende UTP netwerkverbinding te maken, wel zitten ze steeds vaker in de connectoren ingebouwd ipv als een los component.

Ik heb het al een paar keer gevraagd, maar wat gebeurd er nu exact als je het aansluit ? "kortsluiting" kan vanalles betekenen.

[edit]

Als je er mee bedoeld dat je aardlek er uit springt zou ik toch vermoeden dat het iets met de electra te maken heeft. Zitten beide PC's achter dezelfde aardlekschakelaar ?

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 31 maart 2006 00:34:09

Aart, zodra ik de stekker van de tweede computer erin steek wanneer die samen met de andere computer verbonden is met de hub spring de aardlek eruit, we hebben maar 1 aardlek hier, dus ze zitten inderdaad allebei op dezelfde aardlekschakelaar.

free_electron

Silicon Member

Op 30 maart 2006 23:43:52 schreef Videomodulator:

In principe moet die scheidingstransfo er idd op, maar die kost geld, en aangezien een netwerkkaartje tegenwoordig al aan 4,48€ te koop is (BTW inclusief), kan het wel gebeuren dat ze die eruit bespaard hebben.

je kan geen ethernet kaart maken ZONDER transfo.
lukt gewoon niet. al de phy's zijn gemaakt om transof te sturen. als die daar niet staat doet de phy NIKS.

meestal zit de transfo inderdaad in de connecotr op de print

bon @TS : je bent toch wel zeker dat dat ding daar een ethernet kaart is ? tzou een token ring kaart kunnen zijn .....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Niet onvriendelijk bedoeld; maar de aarding en verdere elektrische installatie zijn gewoon netjes en 100% zeker orde ? Er is verder ook niets aangesloten aan de machines als audioinstallaties of TV kaarten oid die weer aan de CAI of wat ook geaard zijn ?

Gebruik je soms STP of FTP kabels ipv gewoon standaard UTP ?

In dat geval maakt de kabel wel een massa-verbinding tussen de apparaten die op een of andere manier voor problemen zou kunnen zorgen, bijvoorbeeld als er toch iets raars is met de aarding van je router, hoewel ik er dan eigenlijk eerlijk gezegd nog niets van begrijp.

Je zou eens voorzichtig rond kunnen prikken tegen de behuizingen van switch, computers etc. met een spanningzoeker, hij behoort overal gewoon uit te blijven.

de elektrische installatie is gewoon in orde volgens mij, we zijn weliswaar nog wel bezig met een verbouwing, maar de draden zijn inmiddels allemaal al getrokken en aangesloten.

er zitten behalve gewone audioboxjes bedoeld voor computer niets aan mijn computer vast.

de kabels die ik gebruik zijn CAT 5E kabel.

als ik met een spanningszoeker ga zoeken is er niks aan de hand, maar toen ik een usb kabeltje vastpakte, kreeg ik wel een klein (statisch achtig) schokje. bij tweede keer vastpakken niet meer.

hoe zou ik kunnen controleren of het een ethernet of token ring kaart is?

Zoals f_e al opmerkte, is iets over UTP in principe galvanisch gescheiden. Die scheiding kan de 115V die je normaal op de aarde ziet verschijnen bij een ongeaard systeem best hebben. Daardoor kan dat in principe geen oorzaak zijn voor het aanspreken van de aardlekschakelaar.
Blijven er een paar mogelijkheden over:

  • Die kaartjes zijn niet bedoeld voor UTP maar voor wat anders (token ring zoals al eerder gesuggereerd). Alhoewel dat nog steeds geen reden mag zijn om een aarlekschakelaar aan te laten spreken, kan ik mij zo voorstellen dat als deze op scherp staat een indcutie piekje genoeg kan zijn
  • Die kaartjes zijn helemaal niet bedoeld voor netwerkverbindingen (alhoewel de combinatie van connectoren dat wel doet vermoeden
  • Je hebt 2 kaartjes die intern sluiting maken.

Om die kaartjes te kunnen controleren, kijk je in de manual (ow.. die heb je natuurlijk niet meer...), probeer google eens of kijk eens wat je allemaal bij je driver in kunt stellen...

[Bericht gewijzigd door Marco69 op vrijdag 31 maart 2006 08:40:46

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!