chemisch zilvermiddel

Op 31 maart 2006 16:47:38 schreef Turbokeu:
[...]
Kan misschien dat zilveroxide een goede elektrische geleider is, maar het zou mij sterk verwonderen dat het goed soldeerbaar is (ik ben dan wel geen chemicus).

Ik wil ook geen zwart geöxideerde printen...

CD :)

je print verzilveren gelijk solderen en dan spuiten met lak dan gaat het ook niet oxideren en zilver is wel makkelijk te solderen. maar gaat chemisch zilver ook oxideren(het is geen echt zilver of wel)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 31 maart 2006 16:44:29 schreef Turbokeu:
[...]
Dan denk ik niet dat je veel zilver in huis hebt...
Puur zilver oxideert juist redelijk snel (wordt zwart door het zilveroxide).

CD :)

Of bruin onder invloed van zwavelhoudende gassen (SO2, H2S)

Toch zijn print en spoelen voor HF (f>30MHz) schakelingen altijd verzilverd!

klein is fijn

Moderator

Ik heb een tijdlang m'n printen verzilverd, en zilveroxide is een prima geleider, en het soldeerd ook nog prima. Oxideren ging bij mij altijd zeer traag, misschien hebben ze een toevoeging gedaan aan het zilver.

Nouja, op naar het tinbad van mMega Electronics. :)

Op 31 maart 2006 16:48:56 schreef timmie:
[...]
....maar gaat chemisch zilver ook oxideren(het is geen echt zilver of wel)

Het is wel degelijk echt zilver.
En lak erover is inderdaad zo gek nog niet.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Turbokeu

Golden Member

Op 31 maart 2006 16:47:09 schreef pcnerd:
[...]
ow, dan heb ik het fout met mijn oxidatie :P

Goud oxideert niet.
Alle kwaliteitsconnectoren/contacten zijn verguld.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 31 maart 2006 16:52:21 schreef chipje:
[...]
Het is wel degelijk echt zilver.
En lak erover is inderdaad zo gek nog niet.

Voor HF weer uit den boze (die lak).

Op 31 maart 2006 16:53:19 schreef Rd12tf:
[...]

Voor HF weer uit den boze (die lak).

waarom is lak dan slecht voor HF schakelingen?
Srry voor de offtopic vraag

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 31 maart 2006 16:52:50 schreef Turbokeu:
[...]
Goud oxideert niet.
Alle kwaliteitsconnectoren/contacten zijn verguld.

CD :)

Goud word inderdaad alleen gebruikt omdat het niet oxideerd.
Zilver is de beste gelijder.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Door het skin-effect loopt de HF-stroom *over* het oppervlak van de geleider, smeer je daar lak op dan geeft dat diëlectrische verliezen in de lak, de lak kan je zien als een "weerstand" voor HF energie.

Op 31 maart 2006 17:01:29 schreef Rd12tf:
Door het skin-effect loopt de HF-stroom *over* het oppervlak van de geleider, smeer je daar lak op dan geeft dat diëlectrische verliezen in de lak, de lak kan je zien als een "weerstand" voor HF energie.

aha dat verklaart een hoop dank u hartelijk

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 31 maart 2006 17:05:19 schreef timmie:
[...]
aha dat verklaart een hoop dank u hartelijk

En daarom wordt er dus verzilverd bij HF, omdat zilveroxide/sulfide geleid ... En koperoxide niet.

Da's zeker ook dat spul wat in die lijm zit waar je
defecte printerbaantjes mee kunt verlijmen.....

Heb er eens 'n wasmachine-printplaat mee gemaakt.
Deze werkt nu nog, zeker 10jaar geleden......

mvg

Vet dat dit nog kan, ik dacht dat dit soort dingen niet meer te koop zijn.

Heeft iemand mischien een foto van een verzilverde print?

hallo
Lucky Luke

Golden Member

Op 31 maart 2006 16:52:21 schreef chipje:
[...]
Het is wel degelijk echt zilver.

en dat mag dan mischien niet oxideren, maar wel sulfideren.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 31 maart 2006 21:19:33 schreef Bobbyb:
Vet dat dit nog kan, ik dacht dat dit soort dingen niet meer te koop zijn.

Heeft iemand mischien een foto van een verzilverde print?

op www.picbasic.nl staat ergens een foto
je moet even zoeken maar het staat in de cursus over het etsen van printjes

[Bericht gewijzigd door timmie op vrijdag 31 maart 2006 21:26:14

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 31 maart 2006 21:22:03 schreef Lucky luke:
[...]
en dat mag dan mischien niet oxideren, maar wel sulfideren.

En zelfs dan gaat het nog langer mee dan een onbehandeld koper print.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Anoniem

Zilver wordt idd zwart op termijn, maar niet zo erg snel.
Natuurlijk, verzilverde hf connectoren die 30 jaar op de vochtige zolder liggen zien er niet meer zo fris uit. Ik heb een jaartje geleden een verzilverde bnc gerecupereerd uit een oud apparaat. na voorzichtig op te poetsen is hij toch al een jaar proper gebleven. Koper wordt al bruin na enkele weken en soldeert dan moeilijk. Trouwens na het volledig afwerken van je mooie verzilverde print bespuit je hem best met een speciaal daartoe bestemde lak. Dan blijft hij heel lang mooi.
Waar zilver absoluut niet tegen kan is zwaveldampen.
In huis komen die vooral voor als het afvoerputje oprispt en bij mensen die veel ruften. Dus wat minder uien eten bij de hamburgers. Echt gebeurd: toen ik jong was waren zilveren kettingen en armbanden in. Een vriend had er een die helemaal mat werd, alsof er iets afbladderde. Hij dacht bedrogen te zijn en ging woedend terug naar de juwelier om te zeggen dat hij zijn afbladderende verzilverde rommel kon terugnemen. Deze bekeek het sierraad onder de microscoop en er was te zien dat er duizenden putjes in gevreten waren door het zweet van die
jongen.Niemand had hem eerder durven vertellen dat hij een beetje een lijfgeur had. Omdat dit niet alleen zijn halsketting ruineerde maar ook de meisjes afstootte is hij minder uien beginnen eten en beide problemen losten vanzelf op. De ketting die toch massief zilver bleek was na een grondige polierbeurt terug als nieuw.

Even een fabeltje uit de wereld helpen, zilver oxideert dus wel. Scheikundig gezien is het namelijk geen edelmetaal (alleen in de sieradenwereld wordt het een edelmetaal genoemd), als ik m'n scheikunde lessen goed herinner. De enige metalen die geen redox reactie kunnen ondergaan (en dus niet oxideren) zijn goud, koolstof, platina (en ik meen nog 1).

Op 1 april 2006 12:31:18 schreef Bliksem:
Even een fabeltje uit de wereld helpen, zilver oxideert dus wel. Scheikundig gezien is het namelijk geen edelmetaal (alleen in de sieradenwereld wordt het een edelmetaal genoemd), als ik m'n scheikunde lessen goed herinner. De enige metalen die geen redox reactie kunnen ondergaan (en dus niet oxideren) zijn goud, koolstof, platina (en ik meen nog 1).

Koolstof is wel een geleider maar geen metaal.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Anoniem

Op 1 april 2006 12:31:18 schreef Bliksem:
Even een fabeltje uit de wereld helpen, zilver oxideert dus wel. Scheikundig gezien is het namelijk geen edelmetaal (alleen in de sieradenwereld wordt het een edelmetaal genoemd), als ik m'n scheikunde lessen goed herinner. De enige metalen die geen redox reactie kunnen ondergaan (en dus niet oxideren) zijn goud, koolstof, platina (en ik meen nog 1).

idd, maar de meeste materialen worden wel ergens door aangetast. Het is alleen de vraag hoelang het duurt.
Zilver blijft onder droge omstandigheden toch wel even mooi. Koolstof is geen metaal en oxideert wel, alleen niet bij kamertemperatuur. Ik neem aan dat jij tot de verwende CV-radiator-op-mijn-kamer generatie behoort.Vraag maar eens aan je oma wat antracietkolen zijn en of ze branden (oxideren) :-)

Dat kolen branden weet ik wel, ook al hoor ik tot de verwende CV-generatie, barbequen blijf je natuurlijk op kolen doen.

Maar toch was daar iets bijzonders mee, voor accu's en andere redox-reacties was het erg handig om een koolstof pool te pakken, maar het precieze weet ik er niet meer van.

GJ_

Moderator

Op 1 april 2006 12:31:18 schreef Bliksem:
Even een fabeltje uit de wereld helpen, zilver oxideert dus wel. Scheikundig gezien is het namelijk geen edelmetaal (alleen in de sieradenwereld wordt het een edelmetaal genoemd), als ik m'n scheikunde lessen goed herinner. De enige metalen die geen redox reactie kunnen ondergaan (en dus niet oxideren) zijn goud, koolstof, platina (en ik meen nog 1).

Edelmetalen zijn niet zo superedel als edelgassen. Alle metalen kunnen reageren met andere stoffen.

Koolstof reageerd helemaal super met zuurstof.

Toch zijn er zelfs een paar verbindingen bekend van fluor en een paar edelgassen.

http://www.webelements.com/webelements/elements/text/F/key.html

Anoniem

Op 1 april 2006 17:52:59 schreef Rd12tf:
Toch zijn er zelfs een paar verbindingen bekend van fluor en een paar edelgassen.

http://www.webelements.com/webelements/elements/text/F/key.html

Ja, in condities zoals op de planeet mercurius, bij 300° in de schaduw en een druk van 10 ton willen ze wel even bij elkaar blijven:-)
Zo is ijzer waterdicht, maar doorlaatbaar voor lood.
Giet maar eens een blikje vol water, en schiet er vervolgens een kogel door.

Nee hoor, gewoon in een gasontladingslamp!

Maar op Mercurius ook zeg je? Is dat je thuisplaneet GD?

;)