traphalverlichting plaatsen met 2 bewegingsmelders

Ik weet zelf niet zoveel af van elektronica, maar ik doe wel graag zelf eenvoudige elektrische klussen.
Ik zou graag in mijn traphal Led-spots inbouwen op 230 volt (die met een GU-10 socket) met een bewegingsmelder beneden aan de trap en een bewegingsmelder boven aan het einde van de traphal. Alles plaatsen is geen probleem mocht ik maar 1 bewegingsmelder gebruiken, maar hoe moet ik een 2de bewegingsmelder op deze lijn aansluiten zonder dat ik kortsluitingen of kapotte bewegingsmelders krijg? Ik weet dat er verschillende soorten bewegingsmelders bestaan, maar welke soort heb ik in dit geval nodig?
Kan iemand mij raad geven, aub? Alvast bedankt!

heb je wat meer info over de bewegingsmelders? (vooral over de uitgang)

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

De schakeling op zich is heel eenvoudig, niet anders dan met een enkele schakelaar. Alleen moet je voor een tweede melder de uitgangen PARALLEL schakelen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 31 maart 2006 20:35:59 schreef Stynus:
heb je wat meer info over de bewegingsmelders? (vooral over de uitgang)

Ik heb de bewegingsmelders nog niet aangekocht, omdat ik niet precies weet welke soort te gebruiken. Zoals ik al zei, weet ik niet zoveel af van elektronica.

Op 31 maart 2006 20:41:22 schreef Zoef de Haas.:
De schakeling op zich is heel eenvoudig, niet anders dan met een enkele schakelaar. Alleen moet je voor een tweede melder de uitgangen PARALLEL schakelen.

Groetjes Hans.

Bedankt voor uw reactie! Weet u soms welk soort bewegingsmelder ik nodig heb? Ik heb nog geen melders aangekocht. Is dit de gewone passieve melder? Als ik het goed begrijp mag ik de 2de melder boven aan het lichtnet aansluiten en verbinden met de rest van de installatie, alleen moet ik de uitgangen parallel schakelen.
Groetjes, Luc.

Inderdaad ja, alleen zal de tweede melder ook natuurlijk een aparte voeding moeten hebben. Simpel gezegd zet je alles in de schakeling parallel.

NB! LET ER WEL OP DAT DE FASE AANSLUITING ONDER DE JUISTE SCHROEF ZIT! Deze zit gekoppeld aan het schakelcontakt. Worden deze verwisselt gaat het KABOEM!

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zaterdag 1 april 2006 01:39:06

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 1 april 2006 01:22:12 schreef Zoef de Haas.:
Inderdaad ja, alleen zal de tweede melder ook natuurlijk een aparte voeding moeten hebben. Simpel gezegd zet je alles in de schakeling parallel.

NB! LET ER WEL OP DAT DE FASE AANSLUITING ONDER DE JUISTE SCHROEF ZIT! Deze zit gekoppeld aan het schakelcontakt. Worden deze verwisselt gaat het KABOEM!

Groetjes Hans.

Hartelijk bedankt. Ik zal het zo proberen! Ik ben wel blij dat dit een vrij simpele oplossing heeft.

Groetjes, Luc.

de uitgang van een bewegingsmelder is meestal een relais, vaak intern doorverbonden aan de L.
Hager heeft goeie meldertjes, Busch-Wachter ook maar die zijn vier-vijf keer zo duur.

Op 1 april 2006 11:46:12 schreef Stefaan Van Slycken:
de uitgang van een bewegingsmelder is meestal een relais, vaak intern doorverbonden aan de L.
Hager heeft goeie meldertjes, Busch-Wachter ook maar die zijn vier-vijf keer zo duur.

Hartelijk bedankt voor de info.

Groeten, Luc.