4 x 7 segment rondetijd teller (zelf in te voeren)

hallo, ik wil een rondetijd teller maken die is in te stellen met terugverende maakcontacten. dus een schakeling waar je max 15: mee kan halen ( 14 min en 59 sec) (en dat i ook nog 15:00 kan aangeven, dus 15 minuten en 0 seconden) het moet iets met licht zijn, dus dacht ik aan een 7 segments component. als iemand voor mij een schema kan vinden/ maken, is altijd welkom.

Alvast bedankt. Kilzone

kijk eens naar de CA3161, koppel deze aan een 4017 met een hoopje diodes en aan de clock van de 4017 een schakelingetje met een ontdender circuit.

zou u mischien een simpel schakelingetje willen maken in paint (dus ff schakelingetje van circuitsonline knippen, en ff willen plakken in paint, en dan paar aanpassingen willen maken en dan ff willen uploaden met http://imageshack.us/ en die link ff willen plaatsen in dit topic?

Alvast bedankt (moet niet, mag)

je gaat hem wel zelf bouwen?

Gr,
Rik

Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!

heb hier een schemaatje voor een ontdender circuit:

http://members.lycos.nl/electrojan/colct%20pulse.JPG

deze kan je hangen aan de clock input van de 4017

http://www.doctronics.co.uk/images/4017_01.gif

en dan zelf even uitzoeken wanneer een bepaalde uitgang hoog moet zijn om een bepaalde cijfer te laten weergeven. De waarheidstabel van de CAxxxx staat in de datasheet, deze kan je met een hoopje diodes wel maken.

Moeten er 4 displays komen waarbij je bij elke knop een cijfer hoger komt, en dan tot 15.00?

ik snap je vraag niet helemaal...

Ik denk dat je beter een combinatie van de hef4510 en de hef4543 kan nemen dan heb je alles en hoef je geen diodes te gebruiken. Zeker geen 4017 want dan moet je de output weer omzetten naar bcd!

Gr,

Rik

Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!

Waarom geen 74HCT192?

Hier heb je er dan 4 van nodig maar heb je ook een terminal count up en een terminal count down.
ik zag dat 4511 dat niet heeft. en heb je volgens mij meerdere klockpulsen nodig.
(verbeter me als ik het niet goed zeg).
dan een bcd to 7 segment decoder erachter ook 4 * en je kunt van 99 minuten terug tellen.

om hem niet hoger dan 6 te laten tellen is ook wel een schakeling te bedenken.

Wat is dan volgens julie de beste ic om van 0-60 te kunnen (met hand instelbaar) dus hoeft niet automatich te lopen.

zou je ook niet zon rondeteller kunnen maken met leds? dus 7 met een relay erbij, zodat i de schakelaar (met nr erop) vasthoud, zodat het lampje aanblijft?

Najah, als iemand nog een leuk schematje hiervan heeft is het graag welkom.

Alvast bedankt

weet iemand mischien een makkelijker schematje? bv met tip toetsjes en 1-2-3-4 stand schakelaar om de 3 display's van getallen kan voorzien.

Ik hoop dat iemand een makkelijker schematje voor me kan maken, of kan vertellen hoe ik het zal kunnen gaan maken.

alvast bedankt, Kilzone

Een makkelijker schema-tje als wat? Heb je al een schema dan?

Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!
help

Golden Member

Op 7 april 2006 18:51:15 schreef elektroverslaafde:
Waarom geen 74HCT192?

......

Neem in ieder geval geen 74HCT192, deze zijn zeer moeilijk te krijgen en worden niet meer gemaakt.

Op 9 mei 2006 17:01:46 schreef help:
[...]

Neem in ieder geval geen 74HCT192, deze zijn zeer moeilijk te krijgen en worden niet meer gemaakt.

O, dat wist ik niet. we hebben deze namelijk een paar weken terug nog gebruikt op school.
maargoed dat is dan inderdaad geen goede optie

Op 9 mei 2006 15:58:59 schreef Rik_J:
Een makkelijker schema-tje als wat? Heb je al een schema dan?

Wat misschien wel een aanrader is voor goed advies is dat je ook alle vorige vragen beantwoord!

Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!