PIC/AVR wat is beter/makkelijker/leuker?

Op 13 april 2006 15:54:30 schreef Meert:
[...]
Ik wil niet moeilijk doen maar mijn ATMega32 die komt heeft 40 pinnen in DIP behuizing.
[afbeelding]

waar koop jij die trouwens?

KT88

Overleden

Zie je wel, ik moet gewoon niet posten in deze sectie ;-)

Ik ga niet verder dan 8 (octal) of 9 (noval) pennen......

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Als je nog moet beginnen dan vind ik de ATmega 32 overkill.
Ik ben begonnen met een ATtiny2313 en ATtiny26.
Om een ATmega 8 vol te programmeren ben je al een tijdje bezig en die kost maar de helft.
Als je zoveel inputs wilt kun je ook een ATmega 16 nemen.

Ik zou niet meteen zo'n chipje van 5,28€ aan mijn programmer hangen om te testen.

Weet je al in welke taal je gaat programmeren?

Op 13 april 2006 16:11:45 schreef KT88:
Zie je wel, ik moet gewoon niet posten in deze sectie ;-)

Ik ga niet verder dan 8 (octal) of 9 (noval) pennen......

hmm, leuk idee, KT88 ontwerpt een microcontroller met buizen.

de atmel ATtiny26 is dus beter voor een beginner als ik? maar kan ik deze ook programmen met dit schema:

http://s-huehn.de/elektronik/avr-prog/avr-parallel.gif

Op 13 april 2006 17:35:43 schreef DC2PCC:
hmm, leuk idee, KT88 ontwerpt een microcontroller met buizen.

En dan voor de labels ROHS en nanowatt gaan? :p

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Op 13 april 2006 17:49:35 schreef stereohead:
de atmel ATtiny26 is dus beter voor een beginner als ik? maar kan ik deze ook programmen met dit schema:

Ja

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Ik wil trouwens gewoon gaan programmeren met ASM.

Ik heb nog geen ervaring met ASM, maar ook nog niet met C.

product-tabel
Hier moet je kijken om de juiste microcontroller te vinden. Alle microcontrollers met een Yes in de kolom ISP, kunnen met die programmer, geprogrammeerd worden. (bijna allemaal)
De programmers met een IC erin beschermen de parallelle poort en kunnen aangesloten blijven terwijl je schakeling werkt. Met de simpele versie zonder IC moet je waarschijnlijk telkens je kabel losmaken om te testen.

De ATtiny26 is een goede keuze als je ADC's nodig hebt, deze heeft echter geen UART. Wil je wel een UART en geen ADC's neem dan een ATtiny2313. Je vind dit allemaal in die tabel.
Maak je geen zorgen over het geheugen 2Kb in ASM is al heel wat!

ADC's zijn toch Analoog to Digital Convertors, maar wat kun je daar eigenlijk precies mee op een microcontroller?

En wat is UART eigenlijk?

U(S)ART= Universal Synchronous/Asynchronous serial Receiver and Transmitter.
Daarmee kan je data serieel naar je PC sturen en ontvangen van je PC. Je hebt dan een MAX232 nodig en een seriele kabel. Het programmeergedeelte voor de microcontroller is gemakkelijk maar je hebt dan ook een programma nodig op de pc.

Met een ADC kun je analoge spanningen meten voor bijvoorbeeld een spanningsbewaker, meettoestel, comparator, VU-meter... Dan laat je de microcontroller iets doen bij een bepaalde spanning.

Welke kan ik dan het beste kiezen, mij lijkt die met ADC, maar ik heb met geen van bijden ervaring dus jullie weten het beter dan ik (neem ik aan:P)

ik las net ook wat over Samples..., als ik het goed begrijp kun je die dus hier aanvragen, of kan dat alleen voor bedrijven? en krijg ik ze dan écht helemaal gratis?

't zou toch fantastisch zijn

Op 13 april 2006 16:52:19 schreef acheron:
Als je nog moet beginnen dan vind ik de ATmega 32 overkill.
Ik ben begonnen met een ATtiny2313 en ATtiny26.

Atmega88/168 valt er tussenin, te overwegen, meer pootjes, dan de kleintjes en veel meer SRAM, en toch goedkoper dan de Atmega32.
http://www.atmel.com/dyn/products/param_table.asp?family_id=607&Or…

[Bericht gewijzigd door elektron_ op donderdag 13 april 2006 22:01:34

beetje gek

hmm, maar ik denk toch aan de ATtiny26, en heeft er iemand ervaring met die Samples gewoon voor particulieren

Die samples zijn normaal gezien voor bedrijven, want ze willen ook weten hoeveel je er jaarlijks nodig gaat hebben en dergelijke.

Maar je kunt altijd proberen heh, proberen kost niets, want ze hebben het recht van het je te weigeren.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Samples zijn bedoeld voor bedrijven die er ook echt ontwikkeling mee doen. Dus niet voor een hobbyist. Alhoewel niemand het je kan verbieden, vind ik het nogal not-done om een goed verkrijgbaar en goedkoop IC te gaan samplen. Als je dan eens iets hebt wat echt bijna niet te krijgen is, krijg je ook geen samples meer...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

wat is eigenlijk de bedoeling wat ik hier invul:

- Potential Production Quantity
- First Buy Date
- Parts per Board

Op 13 april 2006 22:49:21 schreef stereohead:
wat is eigenlijk de bedoeling wat ik hier invul:

- Potential Production Quantity
- First Buy Date
- Parts per Board

Niet gelezen?

Op 13 april 2006 22:45:58 schreef Marco69:
Samples zijn bedoeld voor bedrijven die er ook echt ontwikkeling mee doen. Dus niet voor een hobbyist. Alhoewel niemand het je kan verbieden, vind ik het nogal not-done om een goed verkrijgbaar en goedkoop IC te gaan samplen. Als je dan eens iets hebt wat echt bijna niet te krijgen is, krijg je ook geen samples meer...

en deze uit een eerdere topic:

Op 31 maart 2006 22:55:37 schreef chipje:
[...]
Misbruik maken van een mooie service.
Door dergelijke 'testers' is het zover dat sommige fabrikanten geen samples meer leveren aan particulieren, of helemaal geen samples meer. :-(

Als je een heel moeilijk te verkrijgen onderdeel sampled, OK.
Maar de gewone picjes kun je overal kopen.
Schaam je :-(

[Bericht gewijzigd door chipje op vrijdag 14 april 2006 01:21:50

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Als je snel aan de slag wil kan je het beste bij AAVRS enkele avr's, wat kristallen en condensators kopen. Er is een programmer kitje te koop ook. Het kost allemaal heel weinig.

Ik heb niks te maken met die shop, gewoon een tevreden klant. Als je al samples kunt krijgen zal het lang duren en ik vermoed dat Atmel geen samples zal leveren.

Vorige maand zelf wat samples bij Atmel besteld (bedrijfsmatig en geen AVRs). Levertijd een week of 2-3.
Ohja... Als het spul goed verkrijgbaar is, kopen we het gewoon (ga geen 2 weken op een sample wachten als ik het ook morgen in huis kan hebben). En gesampled omdat bestellen bij de bekende leveranciers (nog) niet wil, danwel een levertijd van enkele weken oplevert.

Fijn dat je bezig bent deze service om zeep te helpen! En eh... wat ben je dan?. Inderdaad.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

ok ok, ik koop ze gewoon bij aavrs, had ik zoiezo ook gedaan als ik nix over samples had gehoord, dus ik heb niks te verliezen :P

elmowww

Golden Member

Sample gebeuren van Atmel is niet echt super. Bedrijfsmatig wilde ik eens wat proberen met enkele controllers van ze, waren niet zomaar verkrijgbaar of tegen echte woekerprijzen. Een jaar geleden die samples vol goede moed besteld, heb destijds na 2 maanden bellen/zeuren/vragen 1 type binnen gekregen, de rest werd nageleverd. Ik wacht nog steeds...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

kweet et nu wel zeker, ik koop ze gewoon bij AAVRS bestelkosten valt me daar ook heel erg mee (vergeleken met conrad...)

Op 14 april 2006 07:05:03 schreef Marco69:

Fijn dat je bezig bent deze service om zeep te helpen! En eh... wat ben je dan?. Inderdaad.

Zal wel los lopen hoor, samples van de AVR heb ik wel eens besteld bij Alcom, maar dat is inderdaad puur zakelijk.
Als ik ze gewoon kan kopen via Farnell doe ik dat, werkt een stuk sneller.
De sample service van microchip (direct) is gewoon drie of vijf letterig te noemen, ten eerste kan het weken duren voordat ze gaan versturen en dat laatste doen ze dan ook nog eens per post.
Firma's die wel een zeer goede sample levertijd hebben zijn Texas instruments, Analog devices en National semiconductor.
Vaak als ik samples moet bestellen bij die firma's dan besteld ik prive ook nog wel het een en ander mee.
Als ik dan iemand van die firma aan de telefoon krijg met vragen dan leg ik dit ook uit.
Meestal vinden ze dit prima, want de kans dat je hun producten gaat gebruiken neemt daarmee natuurlijk wel toe.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Als je nog sneller aan de slag wil, en een nog simpeler interface: de PICAXE (PIC met BASIC interpreter), zie

http://www.circuitsonline.net/forum/view/27155

Voor een overzicht

/Jurjen