Printplaat met veel Ledjes

Hallo,

ik heb het bouwpakketje van Conrad gemaakt, en ik hen nu een heleboel ledjes.
Nu wil ik met dat printplaatje de ledjes aansturen alleen ik denk dat het signaal te zwak is om bijv. 50 ledjes aan te sturen. Hoe kan ik dat het best doen?

dit is de datasheet:
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/190128-…

http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1900/1900/1901/190128_BB_00_FB.EPS.jpg

Wie kan mij helpen?

De ledjes aan een transistor, en de transistor weer aan de schakeling.

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 19:31:02

Met welke voedings spanning draai je? Direct uit de 4017 een MOSFET sturen (e.v.t. een niet inverterende buffertrap ertussen zetten, de 4049 inverteerd), en dan kun je net zoveel ledjes eraan hangen als je mosfet het toelaat. Wel even een beetje rekenen, zodat ze genoeg spanning en stroom krijgen.

carpe cerevisi

Op 13 april 2006 19:14:52 schreef LaStei:
Met welke voedings spanning draai je?

Het zit op 12 volt.

Op 13 april 2006 19:14:52 schreef LaStei:
Met welke voedings spanning draai je? Direct uit de 4017 een MOSFET sturen (e.v.t. een niet inverterende buffertrap ertussen zetten, de 4049 inverteerd), en dan kun je net zoveel ledjes eraan hangen als je mosfet het toelaat. Wel even een beetje rekenen, zodat ze genoeg spanning en stroom krijgen.

wat is een MOSFET???

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

De uitgangen van je ic aansluiten op de base van pnp transistors.

I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am

Waarom in gods naam een mosfet en niet gewoon een (schakel)transistor?

Metal Oxide Semiconductor Field effect transistor. T1 in deze schakeling is er eentje. Schakelen vanuit je 4017 op dezelfde manier.

carpe cerevisi

Ik weet niet hoeveel Led's de TS eraan wil gaan hangen, en voor MOSFETS heb je geen basisstroom nodig.

carpe cerevisi

@LaStei

Op 13 april 2006 19:05:36 schreef William van t Hul:
...
bijv. 50 ledjes
...

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 19:32:40

Ik heb ook wat transistors besteld: de BC547B.
kan ik die hier ook voor gebruiken?

Met de BC547 kun je max 10 Ledjes aansturen.
De max. van de BC547 is 200mA, en als je met een weerstand ervoor zorgt dat de ledjes 15mA pakken, zit je op 150, en zit je dus veilig.

als je meerdere ledjes weer aansturen kan je ook naar de ULN2803 kijken

voor hobby elektronica projecten => http://ymoona.com/wiki

Ik denk dat ik de transistors ga gebruiken.
Kan ik het zo doen dat ik een transistor weer 5 andere transistors laat aansturen? Zodat ik er 50 heb per uitgang.

Oppassen hoe ge schakelt, want transistoren in CE (common emmitor) inverteren je signaal.

Op 13 april 2006 19:43:25 schreef William van t Hul:
Ik denk dat ik de transistors ga gebruiken.
Kan ik het zo doen dat ik een transistor weer 5 andere transistors laat aansturen? Zodat ik er 50 heb per uitgang.

Je kunt natuurlijk ook alle 5 de transistors op het zelfde aansturings-punt aansluiten. (Alle basis-pootjes aan mekaar)
En je kunt ook de ene transistor de andere laten aansturen, al zou ik voor het eerste gaan.

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 19:50:47

Hoe kan ik met 1 weerstand 15mA per ledje krijgen als ik 10 ledjes gebruik?

Hangt van de spanningsval over de LED af

Als je bijv. de ledjes op 5v wilt laten werken, dan neem je 5/0.015=333 Ohm, maar deze waarde is er niet, dus neem je 330 Ohm.
Als je dan 10 leds parallel zet, krijg je 10*15=150mA.

Zet de ledjes met de + kant aan de weerstand, en doe deze weerstanden aan de 5V.
De - kant van de ledjes zet je op de collector, en de Emitter aan de massa van je voeding.
Zet dan aan de basis een weerstand van ±15K, en zet deze vast aan de uitgang van je IC.
Zorg er wel voor dat je niet meer volt op de basis zet dan je op de collector zet!
Als je dus bijv. 4 Volt op de basis zet, zit je goed.

LEDjes mag je nooit parallel zetten!!! Bovengaande berekening is ook fout en houdt geen rekening met de spanningsval over de LEDs zelf.

[Bericht gewijzigd door Andy op donderdag 13 april 2006 20:43:51

Misschien was het niet duidelijk, maar ik bedoelde dat elke LED zijn eigen weerstand krijgt.

@Andy

Met deze berekening heb ik nooit problemen gehad!
Afijn, als jij een andere berekening gebruikt moet je dat zelf weten:)
En met LEDS parallel zetten heb ik er nog nooit een stuk gehad...

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 20:47:44

Ik zie niet gelijk wat er fout is, maar weerstandswaarden ronden we af naar boven niet naar beneden.

LED there be light

Ja, maar omdat LEDs max 20mA mogen hebben, en de berekening voor 15mA was, zal die 3 Ohm minder niet veel uitmaken.
Anders moet je al naar de 390 Ohm, en da's gelijk alweer 60 Ohm meer...
En die 3 Ohm zit al in de afwijking van de weerstand.

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 20:52:53