Printplaat met veel Ledjes

Wie moet ik nou geloven??
Voor de duidelijkheid, ik wou graag 1 weerstand voor 10 ledjes, anders heb ik zoveel weerstanden te solderen.

De LEDs gaan niet stuk als je ze parallel zet, maar door verschil in de voorwaartse spanning kan het dat ze niet allemaal branden. Voor de berekening van de weerstanden kijk eens hier: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/led.htm
In het geval van de 5V en veronderstel een Vled van 1,5V dan heb je (5-1,5)/ 0,015 = 233 ohm of 240, 270 ohm praktisch.

Dan zou je 't in serie moeten doen...
Als je de spanningsval over de led weet, dit doe je dan *10 (aantal leds), kom je op een spanning uit.
Als je van deze spanning 2V afhaalt, zit je veilig.
Als je dan een voeding aansluit die de spanning geeft die je hebt berekend, kun je ze zo aansturen.

Andy, als je het niet met me eens bent, zeg het maar:)

Ik heb een 12 of een 5 volt voeding dus in serie kan in ieder geval niet.

Boet, het is correct. Enkel 10 LEDjes in serie, dan heb je al vlug een voedingsspanning van 24V nodig.

Gelukkig klopt mijn berekening...

Maar wat is er precies verkeerd aan mijn berekening van een weerstand?
Ik heb deze berekening altijd gebruikt, bij LEDs, bij motortjes, bij alles, en heb er nooit problemen mee gehad.

Op 13 april 2006 19:36:45 schreef Boet:
Met de BC547 kun je max 10 Ledjes aansturen.
De max. van de BC547 is 200mA, en als je met een weerstand ervoor zorgt dat de ledjes 15mA pakken, zit je op 150, en zit je dus veilig.

dat is idd het maximale. Zou er niet op draaien. De "nominale" stroom is 100mA. Zou daar onder blijven.
Neem Low current LED's dan kan je der wel een stuk of 50 op zetten.

want ze verbruiken toch 1mA? per stuk.

Ik heb geen 24V tot m'n beschikking dus ik moet het wel met 12V of 5V doen;(

R=U*I
=(12-2.5)/0.15
=63.333333 ohm
afronden naar boven dus 68Ohm

is deze berekening goed?
(ik heb 2.5V spanningval gedaan en 15 mA per ledje)

[Bericht gewijzigd door WillyHul op donderdag 13 april 2006 21:23:20

Als je de weerstand per LED bedoelt, heb je het fout.
Je hebt namelijk 0.15 genomen, dit is 150mA, en 0.015 is 15mA...

R=U*I
=(12-2.5)/0.015
=633.33...ohm

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 21:27:09

Boet,
problemen zul je er zeker niet mee hebben, maar de stroom zal altijd lager zijn. Bij je eerste voorbeeld waar je 5V/0,015 = 333 ohm uitkwam , zul je maar een stroom hebben van (5V-1,5V)/330 = 10,6mA. Je LED zal zeker oplichten, maar als je de stroom nameet zul je zien dat die zeker lager is dan de gewenste 15 mA.

Hmm, mijn LEDS hebben altijd goed gebrand...
Ik zal het voor de zekerheid toch eens nameten ;)

Op 13 april 2006 21:25:36 schreef Boet:
Als je de weerstand per LED bedoelt, heb je het fout.
Je hebt namelijk 0.15 genomen, dit is 150mA, en 0.015 is 15mA...

R=U*I
=(12-2.5)/0.015
=633.33...ohm

Nee, ik bedoel 1 weerstan dper 10 ledjes

Dus 10 ledjes parallel verbonden met 1 weerstand??
Als je dat bedoelt, is je berekening correct.

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 21:29:10

Op 13 april 2006 21:28:39 schreef Boet:
Dus 10 ledjes parallel verbonden met 1 weerstand??
Als je dat bedoelt, is je berekening correct.

Ja, dat bedoel ik.

Heeft iemand mischien even een schemaatje van die transistors voor mij, incl weerstanden enzo?

http://img369.imageshack.us/img369/5712/torledschema0di.png

Zoiets zou het moeten kunnen...

Nogmaals : Zorg er voor dat de spanning op de basis niet hoger is dan de spanning die je op de collector van de transistor zet.
De maximale spanning die de BC547 mag hebben is trouwens 30V.

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 21:42:56

Ik herhaal, dit kan niet GEEN LEDjes parallel. Er gaat niets stuk doch ze zullen niet allemaal oplichten door verschillende doorlaatspanningen per LED. Als je LEDjes parallel wil plaatsen moet je per LED een weerstand zetten, dus 10 weerstanden met in serie 10LEDs en dit allemaal parallel.

Dit had ik ook al opgenoemd, maar de TS wou het graag met 1 weerstand;)

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 13 april 2006 21:50:07

Kan dus niet. Ze zullen het nooit leren hier. Dit topic is al 1000X behandeld op CO

Op 13 april 2006 21:42:51 schreef Andy:
Ik herhaal, dit kan niet GEEN LEDjes parallel. Er gaat niets stuk doch ze zullen niet allemaal oplichten door verschillende doorlaatspanningen per LED. Als je LEDjes parallel wil plaatsen moet je per LED een weerstand zetten, dus 10 weerstanden met in serie 10LEDs en dit allemaal parallel.

De doorlaatspanningen zijn hetzelfde toch? Het zijn allemaal dezelfde leds!

Tja, ik ben zelf ook een voorstander van elke led z'n eigen weerstand...

William, elke led heeft een iets andere spanningsval.
Dit gebeurt gewoon tijdens de productie.

De doorlaatspanningen zijn niet allemaal dezelfde, er zit een productiespreiding op de LEDs, lees maar eens een datasheet. Zelfs LEDs die uit een zelfde productiebatch komen kunnen verschillend zijn door onzuiverheden.

http://img369.imageshack.us/img369/1256/torledschema23sr.png

Het is niet super netjes, maar het is ook maar een paint-schets:)

Oké, maar waar zou ik het beste de weerstanden kunnen solderen, want op de printplaat van de ledjes is geen ruimte ervoor, dus zou ik een aparte printplaat moeten doen voor de weerstanden?

Ik denk dat je een aparte printplaat zou moeten maken voor de LEDjes en de weerstanden...
Want hoe wil je die 10ledjes op die print prutsen? Zwevend ofzo?