avr programmer en atmega 8515

hallo,

nu heb ik de programmer gebouwt van de site, en ik ben begonnen met de at90S2313. Dit ging allemaal goed, nu heb ik flash geheugen te weinig, daarom ben ik om de atmega8515 gereden. nu wil ik deze aansluiten (miso, mosi, sck, reset,...) daarna wil ik het programma schrijven, maar ponyprog geeft altijd een write error. Kan iemand mij helpen. Ik ben ten einde raad.

Hoe groot moeten eigelijk die kleine condensatortjes zijn als je gebruik maakt van 4MHz crystal (in de datasheet staat er 22nF). Ik heb al geprobeerd met 22nF, 56nF, maar allebij zonder resultaat.

of zou het volgende kunnen: met ponyprog kun je niet de atmega8515 aanduiden, alleen maar de at90s8515, maar zijn deze twee niet ongeveer gelijk?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen

Al bedankt
Tom V.H.

[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op vrijdag 14 april 2006 09:39:31

Op 14 april 2006 09:33:49 schreef Tom v.h.:
hallo,
met ponyprog kun je niet de atmega8515 aanduiden, alleen maar de at90s8515, maar zijn deze twee niet ongeveer gelijk?

Je moet de laatste versie van ponyprog downloaden, daarmee kan je wel de "atmega" selecteren...

Op 14 april 2006 09:44:56 schreef bibib:
[...]

Je moet de laatste versie van ponyprog downloaden, daarmee kan je wel de "atmega" selecteren...

weet ik, maar daar kun je de atmega8515 niet selecteren, alleen maar de atmega8,...

Ik heb de 2.05A versie, dat is de laatste toch?

Het zal toch daaraan liggen, want ik heb hier nog een andere programmer via com-poort, en deze wil de atmega8515 ook niet programmeren.

Weet er soms iemand een programma waarmee je wel de atmega8515 kunt programmeren?

Tom

[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op vrijdag 14 april 2006 09:49:07

bibib, Mercie

Nu kan ik verder :)

Tom

ik moet gebruik maken van een crystal-osscilator, omdat ik gebruik maak van een timer. Moet ik iets speciaals doen aan de atmega, om de interne osscilator af te schakelen??

Tom

Ja, de fusebits wijzigen. Lees het datasheet voordat je daarmee begint, sommige combinaties kunnen je AVR onbruikbaar maken...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hoe groot moeten eigelijk die kleine condensatortjes zijn als je gebruik maakt van 4MHz crystal

Ik zou het eens een factor 1000 kleiner proberen dan de voorbeelden die je gaaft. Doorgaans niet zo vreselijk kritisch. Ik meen dat in de datasheets van Atmel 22pF staat.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

http://www.uploadarchief.net/files/download/cksel(1).JPG

ik heb nu in ponyprog de cksel bits allemaal op 1 geplaatst. dan het programma laden in µC, maar ponyprog geeft write error. Als ik dan de cksel bits terug uitvink, dan geeft hij een fout: unknouw device. Als ik dan een andere atmega8515 plaats, dan kan ik wel programmeren. In de datasheet staat ook dat je de µc terug moet resetten om de cksel bits terug te kunnen weizigen, maar:

Op 14 april 2006 10:31:14 schreef Roland van Leusden:
Ja, de fusebits wijzigen. Lees het datasheet voordat je daarmee begint, sommige combinaties kunnen je AVR onbruikbaar maken...

ik vind niets wat je avr onbruikbaar kan maken.

kan er mij iemand helpen? ik heb ook al gezocht via google, maar zonder veel resultaat. Ik ben maar een beginnen en moet het allemaal uit mijn eigen leren, dus hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen, zodat ik niet nog meer µC's naar de vaantjes help.

al bedankt

Tom Van Heirsele

Op 14 april 2006 11:57:15 schreef Tom v.h.:ik vind niets wat je avr onbruikbaar kan maken.

Echt om zeep helpen kan je normaal niet. (door een verkeerde instelling van de FUSES)

Je kan wel je fuses van je klok verkeerd zetten voor jou toepassing. bv. op externe klok zetten, als er geen klok aanwezig is. (Dan moet je een externe klok aanleggen om je fuses te kunnen terugzetten)

Met de Lockbits kan je ook bepaalde manieren van programeren afzetten. Ik dacht dat je de JTAG interface kon afzetten (maar dat weet ik niet zo uit het hoofd).

Kan dus zijn dat je hem dan met een andere programmer moet programmeren om hem terug in orde te krijgen. Als je die dan niet hebt kan hem inderdaad "onbruikbaar" worden voor jou...

Let ook op bij ponyprog, aanvinken van een bit, wil zeggen dat je hem programmeerd en dit komt overeen met bit=0.

Dus goed opletten wat je doet met je FUSES!

Het is mogelijk om je reset pin als i/o pin te defineren met een fuse, vervolgens werkt ISP programeren (99% van de programmers) niet meer en heb je een zgn. high voltage programmer nodig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

zie je mail
zie ook 5 topics terug.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op vrijdag 14 april 2006 13:58:26

beetje gek

Iedereen hartelijk dank

@ elektron: nu wordt alles een beetje duidelijk. Ik heb ook dezelfde fout gemaakt als de mensen op het forum

Op 14 april 2006 13:56:59 schreef elektron_:
zie je mail
zie ook 5 topics terug.

ik heb al gezocht via de zoekfunctie maar ik kan geen recent topic terug vinden.

Ik heb nu een andere (nieuwe) atmega ingeprikt, en dan gekeken wat de standaard instellingen zijn. Het blijkt dat deze standaard ingesteld is op een interne RC oscillator met een frequentie van 1MHz.

nu wil ik het volgende kleine testprogrammatje laden:

config portd=output
do
portd=0
wait 2
portd =255
loop
end

ponyprog geeft geen errors, en toch wil "portd" niet knipperen. Kan iemand mij zeggen wat ik fout doe. Moeten er extra instellingen gedaan worden in bascom avr? Begint de interne rc osscilator automatisch te lopen, of moet deze een "commando krijgen".

Mijn instellingen in bascom zijn:
baudrate0: 9600
frequency: 1000000

Al hartelijk bedankt
Tom V.H.

[Bericht gewijzigd door Tom v.h. op vrijdag 14 april 2006 17:07:23

code:



config portd = output

 do
   portd = 0
   wait 2
   portd = 255
 loop

end

Dat stukje code zou moeten werken..
kijk eens of hij het in de debugger wel doet?

verder is baudrate instellen nu niet nodig, en je hoeft geen speciale commando in te voeren om de RC oscillator op te starten..

kalf dat ik ben, natuurlijk ga ik zo nooit iets krijgen

zo moet het zijn

config portd=output

do
portd=0
wait 2
portd =255
wait 2
loop
end

nu knippert mijn uitgang d wel

nu kan ik beginnen met de fuses, en als dit gelukt is kan ik eingelijk mijn " echt" programma laden.

iedereen hartelijk dank

Tom

Tip:

code:



tijd1 = 2
tijd2 = 3
tijd3 = 10

config portd = output

 do
   portd = 0
    waitms tijd1
   portd = 255
 loop

end

Nu kan je gemakkelijk te tijd aanpassen bovenaan in je programma. Handig als je 20 x Wait in je programma gebruikt.
Een korte tijd voor simulator;
een, lange tijd om te proggen.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op vrijdag 14 april 2006 19:42:41

beetje gek