Videorecorder neemt niet goed meer op

Hallo

Sinds enige dagen neemt mijn Aristona video-recorder model SB 135/03 niet goed meer op. Op het beeld zit een beetje ruis, met daarbij vele flikkerende horizontale witje streepjes van 5-10 cm lengte. Net of er een electrisch apparaat stoort. Alleen er staat geen storend apparaat in de omgeving.
Als ik versneld met beeld doorspoel houdt de storing zo nu en dan op en is het beeld gaaf. Zodra weer terug op normale snelheid verschijnen de streepjes weer. Iemand enig idee ?
Vuile koppen ?
graag advies
groet
Gijs

Vermoedelijk is de weergave goed??
reiningen van de koppen zal mogelijk helpen

Nee het is juist de weergave die deze storingen geeft.

Waarom zeg je dan in je eerste post dat 'ie niet goed meer opneemt ? :S

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dus als ik het goed begrijp is de weergave van een door deze video opgenomen band slecht naar een band met een andere video opgenomen goed ???

gewoon koppen reinigen, en dan kijken wat het oplevert.

G. Johan

Dan zijn toch de koppen aan vervanging toe. Het is zo dat een versleten kop een tape die goed is opgenomen ook goed zal weergeven. Een eigen opname zal niet goed meer worden opgenomen en dus ook niet goed kan worden weergegeven. Opnemen met een versleten kop is nl. veel kritischer dan weergeven.
En het gaat hard, als het begin van een speelfilm soms nog goed is, dan kan het einde soms niet meer worden gezien.!!

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op zaterdag 15 april 2006 01:34:20

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Bedankt voor de tips. Ik heb een paar oudere goed opgenomen banden afgespeeld en die zien er afgezien van wat lichte ruis goed uit
Dit gedrag lijkt dus veel op het door Zoef de Haas beschreven gedrag.
Dus dat betekent koppen vervangen. Dat lijkt me een kostbare zaak, dus zal ik maar eens gaan nadenken over een vervangend apparaat of de overstap maken naar een dvd recorder
groet
Gijs

Anoniem

Zelf koppen vervangen is geen sinecure! Bij sommige toestellen gaat het relatief goed, bij andere moet je een gans arsenaal meetinstrumenten en een sevicemanuel hebben.
Vergeet niet dat een vidoerecorder, alhoewel een beetje achterhaald, een bijzonder complexe techniek is en dat de mechaniek zeer nauw luistert.Daar kun je niet zomaar wat aan prutsen. Koppen vervangen is naturlijk het laatste.
Veel waarschijnlijker is dat de koppen erg vuil geworden zijn door stukjes afbladderende band.
NOOIT met wattenstaafjes aan videokoppen komen, je breekt ze zo af..(de koppen)
Voor wie het niet weetnt, in een videorecorder draait de koppentrommel langs de traag vooruitlopende band. Hierdoor worden schuine sporen geschreven. Bij lineaire sporen zou de bandlengte veel te groot worden.
De eigenlijke koppen zijn miniscuul klein en uiterst breekbaar en bevinden zich in luchtspleetjes in de trommel. De spleetjes zijn een mm breed en enkele mm lang.
Als een reinigingscassette niet voldoende helpt, kun je de volgende methode veilig toepassen:
Spanning eraf. Open het deksel. neem een stukje niet pluizende doek, maar wel een waar niets kan in haperen. Een stukje natuurzeemleer van 2x2 cm voldoet het beste. Maak dit vochtig met isopropylalcohol (geen andere oplosmiddelen gebruiken!) Druk dit met twee vingers lichtjes tegen de koppentrommel, zowel tegen het vaste als het draaibare gedeelte. Draai met de andere hand voorzichtig een aantal maal de trommel rond. Herhaal op een ander plaats van het zeemvelletje. Opgepast, koppen kunnen niet tegen bewegingen haaks op de looprichting. Dus nooit je zeemvel op en neer bewegen! Wacht enkele minuten tot de koppen droog zijn en probeer met een goeie band. suc6.
Nog een waarschuwing: videorecorders kunnen er niet tegen als je ze probeert met open deksel en een straffe lamp om goed te zien wat er gebeurt. Er zitten namelijk allerlei optische detectoren in die kijken op je aan het begin, dan wel het einde van de band gekomen bent, als de band in of uitgerijgt is enz.. Als die in de war raken kun je grote schade krijgen. Bijvoorbeeld: de recorder spuwt de band uit terwijl die nog om de koppen zit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 15 april 2006 11:14:25

Ik heb de koppen nogmaals schoongemaakt zoals beschreven en ik moet zeggen het is al beter. Alleen zijn de witte streepjes nu veranderd in zwarte streepjes en zijn ze veel minder in aantal. Ik zal vanmiddag eens kijken of je nog ergens een reinigingsband kan kopen

lijkt me als je de koppen hebt gereinigd zoals beschreven door grotedikken dat een reinigingsband daar nog weinig aan kan verbeteren. Koppen hoeven niet volledig versleten te zijn maar het is analoog, dus gaat de slijtage in fases, dus waarschijnlijk zijn de koppen enigzins versleten, aan jou om te bepalen of ze nog acceptabel zijn.

Gr. Johan

Anoniem

Op 15 april 2006 13:11:31 schreef mebora:
lijkt me als je de koppen hebt gereinigd zoals beschreven door grotedikken dat een reinigingsband daar nog weinig aan kan verbeteren. Koppen hoeven niet volledig versleten te zijn maar het is analoog, dus gaat de slijtage in fases, dus waarschijnlijk zijn de koppen enigzins versleten, aan jou om te bepalen of ze nog acceptabel zijn.

Gr. Johan

na een tijdje verslijt natuurlijk gans die fijne mechaniek.
je moet eens een defecte band afwikkelen, hoeveel meters band er in de levensduur van zo'n apparaat voorbij de koppen komen,onvoorstelbaar. Niet alleen de koppen, maar ook versleten kapstanrol, speling op de assen versleten cassettes dragen allemaal een steentje bij tot minder goed beeld.
Toch komen "versleten" koppen niet zo vaak voor, meer in de fantasie van handige verkopers. hardnekkig vervuilde wél..en soms een defecte kop, maar dat is natuurlijk een flagrante fout. De reden is dat anders dan bij een audiocassettedeck de band eigenlijk de koppen niet raakt,
de zeer snel ronddraaiende trommel creert een uiterst dun
luchtlaagje tussen kop en band. Als ik me goed herinner,
tast elke kop een half beeld af (interleaving) dus per omwenteling passeren de koppen elk 1x voor bij de band en beschrijven een spoor. een tv geeft 25 beelden/s dus is het toerental 1500tr/s

Dat klopt ook dat van het luchtlaagje. Toch slijten koppen wel degelijk en vooral in de laatste levensfase gaat het heel snel. Je kan de koppen meten met een inductie meter en een frequentie van 455 khz. Dergelijke meters geven precies aan hoeveel % de koppen nog zijn. Meestal zit er dan een behoorlijk verschil in de A en de B kop. Iedere kop geeft een half raster en zoals iedere techneut wel weet zijn het 2 halve rasters die een heel beeld vormen. Daarmee wordt bedoelt dat eerst de oneven lijnen worden geschreven en daar tussen de even lijnen. Zie het als het lezen van een boek, lees eerst de bovenste regel en dan de derde regel en sla er steeds eentje over, lees dan de tweede regel enz.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!