spanning usb-poort

Ik heb een mp3-speler gekocht die ik moet opladen via de usb-poort. Dit vindt ik niet zo handig, dus wil ik zelf een adaptor maken waarmee ik mijn mp3-speler dan kan opladen...
Hiervoor moet ik natuurlijk weten welke draad +/- is en hoeveel de spanning/stroomsterkte/(weerstand?) van een normale usb-poort bedraagt...
kunnen jullie mij hierbij helpen? (btw: ik heb een acer aspare computer)

USB is 5V gelijkspanning, maximaal 500mA. Je kan het schema nemen van een standaard 7805 voeding (klik op schakelingen>voedingen).
Voor de pinout: google zoeken op "usb pinout", en zoeken op afbeeldingen, als je het dan nog niet vind moet je maar roepen.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Standaard is geloof ik de maximale stroom uit een USB poort 100mA, alleen nadat je een request hebt gedaan naar de poort kan ie 500mA leveren.
En bij laptops is dit altijd afwachten.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

een 7805 zal in ieder geval volstaan met zijn 1000mA

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 14 april 2006 20:15:14 schreef diode:
Standaard is geloof ik de maximale stroom uit een USB poort 100mA, alleen nadat je een request hebt gedaan naar de poort kan ie 500mA leveren.
En bij laptops is dit altijd afwachten.

EDIT
Ik dacht dat je zelf een USB-device aan het maken was..
In dat geval moet je sowieso definieren hoeveel stroom er nodig is.
Als je 'passief' stroom wilt trekken uit de USB-poort zal 100mA sowieso wel werken.

[Bericht gewijzigd door DIY op vrijdag 14 april 2006 20:27:30

100mA uit een usb poort is standaard volgens mij het maximale, ga je over die 100mA heen dan gooit je pc de poort uit.
Dit is tenminste wat mij is verteld.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Dat is inderdaad de mooie specificatie, dat pas na een request 500mA mag geleverd worden. Maar dat wordt niet echt veel gevolgd, een niet nader genoemd forumlid met initialen FE zegt dat 95% van de moederborden geen enkele stroombeperking heeft op USB, ik geloof hem niet, het zijn er meer (99% ofzo).
Voor oplaadbare USB MP3 spelers wordt er meestal vanuit gegaan dat er 500mA beschikbaar is, en dan nog, die speler zal niet meer stroom trekken dan hij nodig heeft, dus geef hem gewoon die 500mA, hij kan maar sneller laden.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Turbokeu

Golden Member

Kan inderdaad kloppen.
Ik voed een 320x240 LCD + backlight (+/-450mA) rechtstreeks vanuit een USB poort van mijn laptop zonder problemen...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik wou op mijn laptop eerst de spanning meten op usb. dus een afgeknipte kabel en meten maar,en ik kreeg een melding van usb poort gebruikt te veel stroom(stroompiek) van 1 A

Mijn home pc doet niet moeilijk over stroompjes,alles draaid en dat al heel lang.
Mijn laptop begint al te roepen boven 100mA en daarvoor gebruik ik dus een powered hub.

Kortom: standaard is leuk, maar in de praktijk klop er dus geen bal van.

Blijkbaar kunnen de producenten buiten de standaard gaan en toch het stickertje USB plakken

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!