Hoi harde zwoegers,
Je kunt wel spectra zichtbaar maken in Excel. De fouriertransformatie zit hier:
Een voorbeeldje voor AM (2 kHz gemoduleerd op 20 kHz draaggolf, 60% modulatie:
Als je de Fourier niet vind, moet je 'm even toevoegen met Extra, Invoegtoepassingen, Analysis Toolpack.
OK, dit is het schema van die machine, met letters erop voor bij de uitleg. Gelukkig werkt alles zoals we voorspeld hadden
. Klik op de link (of op het plaatje) voor een grotere versie. Uitleg staat onder plaatje.
http://www.uploadarchief.net/files/download/SRXfull-ann.png
Uitleg: (bandschakelaar op SW en modeschakelaar op SSB)
Het antennesignaal komt bij A binnen en gaat door preselectie bij B (afgestemd met condensator bij C). Hierna volgt hoogfrequentversterking bij D, waarna nòg een kring preselectie volgt bij E. Het aldus versterkte en gefilterde signaal gaat nu naar de mixer in het IC bij F, pin 6.
De afstemoscillator bestaat uit o.a. de transistors en afstemcondensator bij G en de rest van de kring bij H. Het oscillatorsignaal gaat naar F, pin 5.
Het middenfrequent mengproduct komt uit F, pin 4, en gaat naar de middenfrequentfiltering bij I. In de stand SSB is dat een keramisch filtertje dat loopt van 453 tot 456 kHz, plus nog een in- en uitgangskring.
Het gefilterde MF gaat naar F, pin 2 en wordt verder versterkt. De kring bij J is weer een MF afstemkring. (de andere twee kringetjes horen bij de FM mode en doen nu niets)
In de stand AM zou het gedetecteerde audio er gewoon bij F, pin 8, uitkomen. Maar bij SSB gaat het anders. Hier wordt verder gewerkt met het signaal in de kring J.
Kristal en transistor K vormen de 'bfo'. Hij wekt 456 kHz op. De ssb detector wordt gevormd door L en de hulpwikkeling op de kring bij J. Het gedetecteerde audio wordt via condensator M afgenomen, gaat naar volumeregelaar N, en vervolgens twee kanten op: naar F, pin 9, waar het er versterkt op 12 weer uitkomt voor de hoofdtelefoon; en naar eindversterker O om de luidspreker aan te drijven.
De fijnafstemming (clarifier) wordt gemaakt met een varicap bij H. De regelspanning hiervoor komt van de potmeter Q.
Als je de mode schakelaar op DF zet, dan wordt in plaats van het keramische filter bij I, het kristalfilter bij P ingeschakeld. Dit is een smal filter rond 455 kHz. Tevens komt er nog een audiofilter bij R (afgestemd op 1000 Hz) bij. Je krijgt dan een heel smalle ontvangst, ideaal voor zwakke bakensignaaltjes, dus ook voor CW.
Ombouw voor LSB in de volgende post.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo, ik ben klaar voor de volgende stap. Ik heb nu denk ik een redelijk idee hoe het zit met zijbanden en frequenties en hun grafische voorstellingen daarvan. Net twee uur zitten surfen op fourier, frequenties, modulatie, spectrums enz. Zelfs de berekeningen van zweetvoetje kan ik nu (ook dankzij alle excel en aanvullende info van FET) redelijk volgen (reproduceren is een ander verhaal).
De kern is volgens mij dat er een HF signaal wordt gemoduleerd, daar wordt wat uitgefilterd en wat er overblijft wordt weer uitgezonden. Aangezien een zijband en de draaggolf wordt werggefilterd neem ik aan dat het resultaat weer op een draaggolf wordt gezet. (maar dat is de technische invulling) want een LF signaal kun je niet uitzenden.
Tweede stap wordt nu dus de technische invulling. We gaan frequenties optellen en vermenigvuldigen. dat gebeurt met spoelen, condensators, totterjes enz. Ik neem aan dat ik meer moet doen dan die samen in een kastje te gooien, ze een rekenmachine te geven en ga je gang te zeggen. (Vreemd genoeg werkt dat met konijnen wel, zelfs zonder rekenmachine
)
Ik voel het, het gaat helemal goed komen met mijn ontvangertje
Fred (die nu eigelijk hoort te werken maar gelukkif zelf de baas is (geen goed voorbeeld
)
Hoi Fred, je hebt hard gewerkt (aan de ssb toch)
Op 21 april 2006 21:02:54 schreef fred101:
(...) Aangezien een zijband en de draaggolf wordt werggefilterd neem ik aan dat het resultaat weer op een draaggolf wordt gezet. (maar dat is de technische invulling) want een LF signaal kun je niet uitzenden.
Nee, aan de zijband hoef je niets meer te doen om uit te zenden (behalve versterken tot het gewenste vermogen). Hij is immers zelf hoogfrequent.
Op 21 april 2006 21:02:54 schreef fred101:
...
Ik neem aan dat ik meer moet doen dan die samen in een kastje te gooien, ze een rekenmachine te geven en ga je gang te zeggen...
Je bent toch niet helemaal koud. Er komen steeds meer koop-sets die een DSP aan boord hebben. Ongetwijfeld worden die voor zowel modulatie als demodulatie gebruikt. Mogelijk nog wel even omhooggemixt om in de gewenste band te komen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 21 april 2006 21:10:10 schreef Frederick E. Terman:
Hoi Fred, je hebt hard gewerkt (aan de ssb toch)
[...]Nee, aan de zijband hoef je niets meer te doen om uit te zenden (behalve versterken tot het gewenste vermogen). Hij is immers zelf hoogfrequent.
Yes je hebt gelijk, zo stom, nu valt alles op zijn plaats. Door het gereken helemaal overheen gekeken.
Fred
fred101
Golden Member
Voor iedereen die dit topic gevolgd heeft. De ontvanger doet het nu op SSB. Ik heb het USB filter van 455KHz vervangen door een 459KHz. Dus de USB wordt nu weggefiltert en de LSB wordt doorgelaten.
Werkt prima zo. Filter had alleen pootjes op een andere plaats dus hij zit nu via drie korte afgeschermde draadjes op de print.
Met grote dank aan ieder hier en FET en zweetvoetje in het byzonder
Fred