Beveiligd stopcontact, welke automaten?

Hallo,

Voor op mijn werkplek maak ik een beveiligd stopcontact voor het testen van apparatuur op 230 V.

Het lijkt mij dat daar een aardlekautomaat 25A 0.03A in kan en een B10 of B13 instalatieautomaat 2 polig.

De situatie is dan zo:

Grote groepenkast met aardlekschakelaars----kleine groepenkast met B16 (3x) automaten zonder aardleks-----klein groepenkastje met een aardlekautomaat en instalatieautomaat----beveiligd stopcontact.

Mijn probleem, uiteindelijk zit en een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar, maar die aardlekautomaat op mijn plek moet er eerder uit dan de aardlekschakelaar beneden als er aardsluiting ontstaat.

Ik weet dat de instalatieautomaten zijn onderverdeeld in 3 klassen, A B C

Is dat met aardleautomaten ook zo en zou ik dan een klasse A moeten kopen?

Helaas kan ik beneden niet kijken wat daar allemaal precies in zit, er woont iemand anders, als het echt moet kan het wel.

Mvg,

Laurens

ik zou geen aardlek pakken maar gewoon

een van 16A voor lichte dingen zoals soldeerbout

een 25A voor zwaardere aparatuur zoals lichte motors

en die klasse heeft er gwn mee te maken hoe snel ze uitvallen (je kan tot g gaann!!)

dus een a valt onmidelijk uit als er kortsluiting is ) en een c niet zo snel

dit is bedoeld voor hoge piekstromen zoals zware motoren (aanlooptijden!!) en lassen

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

Maar nogmaals het wordt een beveiligd stopcontact voor b.v. het testen van een video, even een labvoeding aansluiten.

Als er in een apparaat die geaard is sluiting ontstaat mag de aardlekschakelaar er benden NIET uit.

Dat is de reden dat ik er een aardlek in wil.

Als ik zelf onder stroom kom te staan, (hopelij nooit) moet het ook veilig zijn en de ''stoppen'' er bij mij uit schieten.

PS. een automaat van 16A of 25A achter weer een 16A heeft geen zin, dan gaat de eerste uit, en dat moet niet.

eigen kamer beveiligen als volgt:
3 leidingen, fase, nul en aarde
fase en nul afzekeren in de meterkast, zeg 25A
boven fase en nul afzekeren in de meterkast, zeg 16A, dit moet altijd minder zijn dan de zekering in de meterkast.
aarde boven of beneden afzekeren met aardlek, kan niet met 2 aardlek, kan niet goed gaan, theoretisch mischien wel, de praktijk wijst anders uit, geloof me, ik heb met tig installietechneuten gesproken.

Take a parachute, and jump!

Omdat de tussengroepenkast 16A bavat doe ik boven 10 A, lijkt mij goed, meer dan 10A op die WCD gebruik ik toch niet.

Dus als ik aardsluiting maak mag ik naar beneden lopen, overleggen met de bewonder of ik er in kan, tegen mijn ouders zeuren wat ik heb gedaan.

Is er geen oplossing om dit op te lossen?

Als ik 2 aardlekken achter elkaar doet en ik maak aardsluiting wat zal er in de praktijk dan gebeuren?

En de hele kamer hoeft niet afgezekerd te worden, enkel het test stopcontact.

neem een scheidingstrafo, hierachter een aardlekschakelaar en je te beveiligen WCD. Geet het nu fout (aardsluiting) dan zal de aardfoutstroom in de secundaire kring van de scheidingstrafo lopen en die ALS daar laten trippen.

Zekeringen: zet ACHTER de scheidingstrafo een automaat die de scheidingstrafo tegen overbelasten beschermt. (een 2,2kVA trafo mag je met 10A afzekeren, maar 2,2kVA is een behoorlijk zware trafo.)

Dat wordt lekker duur, ik weet denk ik genoeg, ik hou het gewoon bij een 10A automaat, zal zo eens in de winkel vfragen of ze ook leveren aan particulieren:)

Sine

Moderator

Voor licht prutswerk a-la video recorder heb je niks aan 25A

Een aardlek automaatje van 10A / 30mA is handiger voor je hobby hok,

bij 25A kom je overigens niet weg met 2,5mm2 !

Op 19 april 2006 08:00:52 schreef Laurens66:
Omdat de tussengroepenkast 16A bavat doe ik boven 10 A, lijkt mij goed, meer dan 10A op die WCD gebruik ik toch niet.

Dus als ik aardsluiting maak mag ik naar beneden lopen, overleggen met de bewonder of ik er in kan, tegen mijn ouders zeuren wat ik heb gedaan.

Is er geen oplossing om dit op te lossen?

Als ik 2 aardlekken achter elkaar doet en ik maak aardsluiting wat zal er in de praktijk dan gebeuren?

En de hele kamer hoeft niet afgezekerd te worden, enkel het test stopcontact.

dan gaan ze er allebij uit :P.
je moet een nieuwe aarde bijtrekken vanuit je meterkast, of beter, een aardpinbijslaan.
en tsja, dat moet ook voor een teststopcontact..

Take a parachute, and jump!

Op 19 april 2006 08:00:52 schreef Laurens66:
Als ik 2 aardlekken achter elkaar doet en ik maak aardsluiting wat zal er in de praktijk dan gebeuren?

Als ze dezelfde waarde hebben dan gaan ze er allebij uit en anders die met de kleinste waarde.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 19 april 2006 14:35:18 schreef pcnerd:
[...]
je moet een nieuwe aarde bijtrekken vanuit je meterkast, of beter, een aardpinbijslaan.
en tsja, dat moet ook voor een teststopcontact..

Dat heeft dus geen zin, je ALS in de hoofdverdeler tript bij een aardfout dan alsnog. een aardlek meet NIET de stroom door de aardleider, maar de verschilstroom tussen de fase en nulleider, de belgen noemen het ook wel een differentieel, wat de lading wat meer dekt. Dat er tussen fase en nulleider een stroomverschil ontstaat heeft meestal daarmee te maken dat er een stroompje naar aarde weglekt.

Als je een scheidingstrafo gebruikt, waarbij de secundaire nulaansluiting met de aarde verbonden wordt en er dan een aardlekschakelaar achter de scheidingstrafo aangesloten wordt, kan een aardfout in de kring achter de scheidingstrafo de ALS bij de hoofdverdeler niet meer trippen, slechts die achter de trafo tript dan.

Maar zijn er ook aardleks met een waarde kleiner dan 0.03A?

Maar 2 aardleks achter elkaar, zouden ze alle 2 er uit schieten, de eerste het dichts bij het toestel ontdekt toch als eerste dat en lekstroom is en schakelt af, dan heeft die in de meterkast beneden toch niets door?

GJ_

Moderator

Op 19 april 2006 17:24:36 schreef Laurens66:
Maar 2 aardleks achter elkaar, zouden ze alle 2 er uit schieten, de eerste het dichts bij het toestel ontdekt toch als eerste dat en lekstroom is en schakelt af, dan heeft die in de meterkast beneden toch niets door?

Zeker niet als je het heeeeeeel stilletjes doet ;-)

Op 19 april 2006 17:24:36 schreef Laurens66:
Maar zijn er ook aardleks met een waarde kleiner dan 0.03A?

Maar 2 aardleks achter elkaar, zouden ze alle 2 er uit schieten, de eerste het dichts bij het toestel ontdekt toch als eerste dat en lekstroom is en schakelt af, dan heeft die in de meterkast beneden toch niets door?

Vandaag het volgende in de praktijk ondervonden. Ik was aan het prutsen met iets dat rechtstreeks op 230V hangt, ik zet er dan altijd een kleine aardwachter tussen, die volgens zijn gegevens uitschakelt bij 10mA, het is een klein doosje met stekkers en aan/uit knop. De hoofdaardwachter is er één van 30mA. Als ik werk aan de 230V zet ik altijd de spanning uit met de kleine aardwachter. Nu had ik dat echter niet gedaan en kwam met de soldeerbout tegen de de 230V. Beide aardwachters schakelde onmiddellijk uit. Volgens mij hoort dit ook zo te zijn als de lekstroom groter is dan 30mA wat in dit geval zeker zo was. Dat die van 10mA dichter bij de fout zat doet er niet toe, elektische stroom gaat tegen lichtsnelheid.

Wil je veilig en functioneel?

Scheidingstrafo .
Dit is de enige juiste methode voor je werkbank wcd-en.

Aardlekschakelaars zijn schitterend apparaten maar het voorkomen van een schokstroom is veel beter en veiliger.
Scheidings trafo's hoeven niet veel te kosten zolang je ze zelf gaat halen.

Sine

Moderator

Met WCD-EN moet je dan ook weer oppassen.

Je hele werkbank zomaar achter een scheidings trafo plakken is ook EXTREEM ONVEILIG ! ( ja ik schreeuw )

Stel je scope heeft een aardsluiting, en je te testen apparaat ook. Ik zou niet graag de gene zijn die de stroomkring kompleet maakt...

Als je dat wilt doen moet je aardfoutbewaking gebruiken, dat is een apparaat dat continu de weerstand tussen je gescheiden net en aarde meet, Bij de eerste fout schakelt het ding je voeding al uit.

Want als je twee draden vast pakt is er anders helemaal niets wat je daartegen beveiligd, je aardlek en je automaat blijven rustig zitten.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 20 april 2006 01:49:42

Oke, een aardlek heeft geen zin, maar wat kost een scheidingstrafo ongeveer en waar haal ik die?

Conrad heeft ze wel voo €356.

Ik hou het gewoon bij een zekering denk ik maar en een relais met een noodstop.

[Bericht gewijzigd door Laurens66 op donderdag 20 april 2006 06:25:27

Op 20 april 2006 06:20:45 schreef Laurens66:
Oke, een aardlek heeft geen zin, maar wat kost een scheidingstrafo ongeveer en waar haal ik die?

Conrad heeft ze wel voo €356.

Ik hou het gewoon bij een zekering denk ik maar en een relais met een noodstop.

gaan we mij naäpen? :P.
ook een kwh metertje is geinig :P.

Op 19 april 2006 22:26:37 schreef NV Lambik:
[...]
Vandaag het volgende in de praktijk ondervonden. Ik was aan het prutsen met iets dat rechtstreeks op 230V hangt, ik zet er dan altijd een kleine aardwachter tussen, die volgens zijn gegevens uitschakelt bij 10mA, het is een klein doosje met stekkers en aan/uit knop. De hoofdaardwachter is er één van 30mA. Als ik werk aan de 230V zet ik altijd de spanning uit met de kleine aardwachter. Nu had ik dat echter niet gedaan en kwam met de soldeerbout tegen de de 230V. Beide aardwachters schakelde onmiddellijk uit. Volgens mij hoort dit ook zo te zijn als de lekstroom groter is dan 30mA wat in dit geval zeker zo was. Dat die van 10mA dichter bij de fout zat doet er niet toe, elektische stroom gaat tegen lichtsnelheid.

dat probeer ik de hele tijd al te zeggen :s.
mensen die anders beweren, fout, dus, geen 2e aardlek mogelijk!
en scheitrafo, ik weet eigenlijk niet of dat wel gaat werken maargoed.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op donderdag 20 april 2006 06:57:44

Take a parachute, and jump!

Scheidingstrafo met daarachter een aardlek, dan kan je wel een 2e aardlek hebben zonder dat de eerste er direct uit gaat.

Sine

Moderator

Op 20 april 2006 07:47:40 schreef Remke Smedes:
Scheidingstrafo met daarachter een aardlek, dan kan je wel een 2e aardlek hebben zonder dat de eerste er direct uit gaat.

Geintje zeker ?

Geen enkele aardlek klapt er dan uit !

Op marktplaats staan regelmatig scheidingstrafo's voor van rond de 50 euro. Dat lijkt me je eigen veiligheid toch wel waard.

Op 20 april 2006 16:10:12 schreef Sine:
[...]

Geintje zeker ?

Geen enkele aardlek klapt er dan uit !

Ik heb het pas 400 maal met succes toegepast en de secundaire gaat eruit zonder dat primair eruit gaat. Je legt immers de secundaire 0 van de trafo aan de aarde dus als er na de aardlek stroom naar de aarde lekt gaat hij er gewoon uit.

Vertel mij eens waarom hij er niet uit zou gaat, voor een aardlek maakt het niet uit of deze gevoed wordt door het net of een trafo, als de weerstand tussen nul van de aardlek en aarde maar laag is.

Je kan ook met een speciale aardlek primair zorgen dat hij er niet uit gaat als jouw secundaire aardlek tript. Dit doe je door hem te vervangen door een aardlek met instelbare pieklengte, je stelt dan in dat een aardfout 200ms tot 3sec mag duren voordat hij tript vooral handig met grote trafo's, filters en in dit soort gevallen.

Op 21 april 2006 08:42:58 schreef Remke Smedes:
[...]

Ik heb het pas 400 maal met succes toegepast en de secundaire gaat eruit zonder dat primair eruit gaat. Je legt immers de secundaire 0 van de trafo aan de aarde dus als er na de aardlek stroom naar de aarde lekt gaat hij er gewoon uit.

Vertel mij eens waarom hij er niet uit zou gaat, voor een aardlek maakt het niet uit of deze gevoed wordt door het net of een trafo, als de weerstand tussen nul van de aardlek en aarde maar laag is.

Je kan ook met een speciale aardlek primair zorgen dat hij er niet uit gaat als jouw secundaire aardlek tript. Dit doe je door hem te vervangen door een aardlek met instelbare pieklengte, je stelt dan in dat een aardfout 200ms tot 3sec mag duren voordat hij tript vooral handig met grote trafo's, filters en in dit soort gevallen.

Leuke toepassing voor een scheidingstrafo... dan heb je er dus niks aan...

Een scheidingstrafo is bedoeld het potentiaal ten opzichte van aarde op te heffen, simpel gezegd kan je dan gewoon de fase vanaf de trafo vastpakken zonder een opdonder te krijgen.

NA een scheidingstrafo vind ik het gewoon onnodig om nog een aardlekschakelaar te plaatsen (en ervoor ook, want waarschijnlijk klappen beide er dan wel uit (in de meterkast en die bij jou in de buurt)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 21 april 2006 09:49:08 schreef weardguy:
[...]
NA een scheidingstrafo vind ik het gewoon onnodig om nog een aardlekschakelaar te plaatsen (en ervoor ook, want waarschijnlijk klappen beide er dan wel uit (in de meterkast en die bij jou in de buurt)

Mischien is scheidingstrafo niet het juiste woord, ik gebruik het meestal in machine's die op 3 phasen werken en geen nul hebben om op deze manier 220 te creeren, aangezien de aardlek ervoor dan niet meer werkt dient er een nieuwe aardlek gecreerd te worden (wanneer de 220 buiten de besturingskast komt etc....)

En voor zover ik het begreep wilde TS een lokale aardlek die onafhankelijk werkt van degen in de meterkast en dat kan op deze manier. Dat de galvinsche scheiding niet meer is gegarandeerd is mijn probleem niet.

Als ik het thuis zou willen voor bijvoorbeeld de schuur dan zou ik zonder aardlek naar de schuur gaan en in de schuur verdelen met aardlek.

hmm, jullie raden dus een veiligheidstrafo aan.

Als ik dit zal toepassen:

scheidingstrafo met daarachter een relais en een 10A automaat.

OP marktplaats heb ik er een in de buurt gezien:

Klik hier

Ook baco heeft er een

Scheiding-veiligheids trafo, 220-220 volt, 1600Va, voor het werken op schepen, met niet lichtnetgescheiden apparatuur, etc.,waterbestendigheids klasse:IP57, geheel dichte trafo, met zekering en reserve zekering, draaghandvat, gewicht:24Kg, afm:diam. ca:30cm, hoogte:12cm.....€ 75,-

aleen wordt deze nog al erg duur i.v.m het gewicht en ik woon niet in de buurt.

In ons lesboek staat hier een plaatje van, maar als ik een kale draad vastpak, dan krijg ik toch geen schok, wat als ik de bijde kale draden vastpak?