Beveiligd stopcontact, welke automaten?

Dan ga je licht geven :-)

bij het lichtnet ligt 1 kant van de nettrafo aan aarde
Hierdoor heb je dus bij de fase draad meteen een oplawaai te pakken.
door de scheidingstrafo heb je de verbinding van trafo naar aarde niet ,je moet dus beide draden grijpen voor een oplawaai.

Op 21 april 2006 17:17:38 schreef The Headhunter:
Dan ga je licht geven :-)

bij het lichtnet ligt 1 kant van de nettrafo aan aarde
Hierdoor heb je dus bij de fase draad meteen een oplawaai te pakken.
door de scheidingstrafo heb je de verbinding van trafo naar aarde niet ,je moet dus beide draden grijpen voor een oplawaai.

Als je beide draden vastpakt doe je dat meestal maar 1 keer. De stroom gaat dan immers van arm naar arm ipv hand naar de grond.. Afhankelijk van je interne weerstand (vochtigheid etc) kan er een dodelijke stroom lopen! (30mA kan al genoeg zijn..)

Op 21 april 2006 17:45:57 schreef smsmonster:
[...]
(30mA kan al genoeg zijn..)

Fout ! Bij 6mA kan er al een hartstilstand plaatsvinden.

hmm gevaarlijk dus, maar dat is elektrischiteit, ik hoop verder dat ik geen schok van 230 volt krijg ooit.

Maar het beste is dus een scheidingstransformator te kopen?
De stopcontacten erachter mag je niet aarden neem ik aan?

Volgens mijn VCA 2005 gelgt het volgende:

0.2 - 2mA licht prikkelend gevoel
2 - 10mA sterker wordende spierkramp
10 - 20mA de grensstroomsterkte, onder spanning staande delen kan men niet mee loslaten
20mA ademhaling wordt belemmerd met kans op verstikking als de hulp te laat komt
100mA hartfibrillatie, leidt tot de dood.

Ik had het ook al in een andere draad gezet, maar aangezien niemand reageerde vraag ik het nogmaals, het past hier overingens beter

Ik ben van plan de scheidingstrafo bij baco te kopen:

Scheiding-veiligheids trafo, 220-220 volt, 1600Va, voor het werken op schepen, met niet lichtnetgescheiden apparatuur, etc.,waterbestendigheids klasse:IP57, geheel dichte trafo, met zekering en reserve zekering, draaghandvat, gewicht:24Kg, afm:diam. ca:30cm, hoogte:12cm.....€ 75,-

http://www.baco-army-goods.nl/trafo's/ringkern-veiligheids-trafo.jpg

Zal dat wat zijn, ik denk het wel, er hoeft niets aan de gebeuren dan, 1 contrastekker en 1 stekker en aansluiten maar.

bij mijn weten kan dit toch ook met aardlekschakelaars?
je hebt toch NFI en NPFI aardlekschakelaars?

Ik heb mij laten wijsmaken dat een NFI een snellere afchakelkarakteristiek heeft dan de NPFI. Zelf geprobeerd en het werkt! de NFI schakelt af en de NPFI blijft lekker in staan.

wordt regelmatig bij werkplaatsen, spanningsrails enz. toegepast.

"Ik ben wel dom, maar niet slim!"

Op 8 mei 2006 22:55:50 schreef The Headhunter:
Er gaat niets boven galvanische scheiding.

Ut lijkt me dat Laurens hier 'n bommetje wil maken.
Zelf zou ik vertrouwen hebben in de enige echte aardlek.
Eventueel controleren, en feedback geven.

Dus gewoon nis van dit alles gebruiken, is zinloos.

Wie ziet er dan wezelijk verbetering in de veiligheid.

mvg

Sine

Moderator

Persoonlijk vertrouw ik nergens op !

En dat is bij gevaarlijke spanningen geen verkeerde instelling lijkt me ..

Alles kan kapot, ook een aardlek.

En dan nog, een beetje aardlek wordt zenuwachtig bij 30mA, jij al veel eerder, dat geef ik je op een briefje.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 9 mei 2006 02:09:23

Dit is allemaal wel leuk uitgedacht, maar de praktijk is anders. Op een werktafel is een scheidingstrafo van 750 VA ruim voldoende en met 10A afgezekert aan de primaire kant zal het normaal gesproken goed werken. Alle andere apparatuur op een normaal stopcontakt aansluiten en gewoon aarden. 2 Aaardlek schakelaars in serie zal nooit betrouwbaar gaan werken, omdat er altijd eentje sneller is en geen zekerheid biedt welke het eerst gaat. Normaal van de 2 draden aan de secundaire kant van de trafo geen enkele met aarde verbinden. Als beide polen worden aangeraakt, dan krijgt men wel een schok die dodelijk kan zijn, maar dan doet een aardlek ook niets. In de praktijk komt dit echter niet voor zolang men weet waar men mee bezig is. Voorwaarde is wel dat men het stopcontakt aan de trafo uitsluitend gebruikt voor het aansluiten van het te repareren apparaat en er geen andere zaken op aansluit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 9 mei 2006 01:41:49 schreef Wiedewa:
[...]

Ut lijkt me dat Laurens hier 'n bommetje wil maken.
Zelf zou ik vertrouwen hebben in de enige echte aardlek.
Eventueel controleren, en feedback geven.

Dus gewoon nis van dit alles gebruiken, is zinloos.

Wie ziet er dan wezelijk verbetering in de veiligheid.

mvg

Nou dat denk ik niet.

De meeste hier raden mij een scheidingstrafo aan en jij ziet er weer vanaf?

Aardlek ja, het elektra zit bij ons zo vaag, wat als die niet werkt? (momenteel wel hoor)

Een trafo van 750 VA is vast genoeg, maar zie maar eens zo een te krijgen in een dichte behuizing voor weinig.