27MC Nederland!

Evarist

Golden Member

Op 25 april 2006 18:19:55 schreef Henry S.:
ik hoor nu op veel frequenties ondefineerbare SSB signalen, weinig condities.

En iemand zit de preek van zondag uit te zenden... klinkt refo of nog strenger.

Die hoor ik overal ook op KG. God heeft zo zijn kennissen. :)

Op 25 april 2006 22:48:52 schreef ledlover:
ik ben in het bezit van een supersimpel 40k FM bakje 4w...
en een simpele autospriet...
ik zal eens dat ding in de tuin zetten, de tuintafel bedekken met aluminiumfolie als gnd vlak.
of ik ga eens een mooie dipool spannen, maar daar heb ik hier geen ruimte voor helaas. ik laat nog wel wat horen erover, ben zeker van plan om wat meer erop te doen.

2x 2.75m draad en de uiteinden moeten vrij hangen. Zeer goede SWR.

[Bericht gewijzigd door Evarist op woensdag 26 april 2006 19:11:57

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 26 april 2006 19:09:52 schreef evarist:
2x 2.75m draad en de uiteinden moeten vrij hangen. Zeer goede SWR.

Met/zonder* coax en/of* wel/geen* balun?
*doorstrepen wat niet van toepassing is ;)

HF-junk, verslaafd aan ether.
Henry S.

Moderator

1:1 balun uiteraard als op coax overgaat, of je gebruikt een open lijn met matcher.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 27 april 2006 01:29:35

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

zelf maken is wel leuker,MAAR ik moet zeggen dat zo,n GPA van 5,5 meter of een boomerang toch erg goed werken.
trouwens ook niet duur en nemen bijna geen ruimte in beslag.
ze zijn er al vanaf 22,50 euro.

gr wouter.

fred101

Golden Member

Ik ben nu bezig met luisteren op de 80 meter en wil een licentie halen maar ik heb nog een 27Mc staan. Kan ik zo'n ding ombouwen naar een amateurband waar in dadelijk met een N licentie opmag. Dan kan ik vast luisteren (wees gerust, zenden zal ik niet) Op de 27Mc ontvang ik hier alleen af en toe truckers en de plaatselijke bingo-ronde ofzo iets. Nivo nul over het algemeen.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Op 30 april 2006 10:21:08 schreef fred101:
Ik ben nu bezig met luisteren op de 80 meter en wil een licentie halen maar ik heb nog een 27Mc staan. Kan ik zo'n ding ombouwen naar een amateurband waar in dadelijk met een N licentie opmag. Dan kan ik vast luisteren (wees gerust, zenden zal ik niet) Op de 27Mc ontvang ik hier alleen af en toe truckers en de plaatselijke bingo-ronde ofzo iets. Nivo nul over het algemeen.

Fred

De amateurbanden waar je meteen N-vergunning mag zenden zijn voorlopig alleen de 2 meterband 144-146 MHz en de 70 cm band 430-440 MHz.
Een 27Mc bak eenvoudig ombouwen naar deze frequenties gaat niet. Een transverter bouwen kan een optie zijn, maar zal niet opwegen tegen de kosten van een 2m/70cm setje.
Een FT7800 van Yeasu heb je voor € 249,-. Een Condor 16 of 46 heb je voor minder (€50).

Vergeet ook niet dat je voor 2m en 70cm andere antennes en als je het goed wilt doen ook betere kwaliteit coax nodig hebt.

In de toekomst worden delen van enkele HF banden ook vrijgegeven voor de amateur met een N-vergunning.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 30 april 2006 10:21:08 schreef fred101:
Ik ben nu bezig met luisteren op de 80 meter en wil een licentie halen maar ik heb nog een 27Mc staan. Kan ik zo'n ding ombouwen naar een amateurband waar in dadelijk met een N licentie opmag. Dan kan ik vast luisteren (wees gerust, zenden zal ik niet) Op de 27Mc ontvang ik hier alleen af en toe truckers en de plaatselijke bingo-ronde ofzo iets. Nivo nul over het algemeen.

Fred

Ja dat kan inderdaad. Je kan je 27mc ombouwen naar een bak voor de 10 meter amateurband. Bij de VRZA www.vrza.nl kan je een printje bestellen waarmee je dat kan doen. Ik heb hier een omgebouwde Skyline SM2010 staan (bekende basisbak uit de beginperiode van de MARC 27MC) en die kan 22 kanalen op de 10 meterband ontvangen.

Groetjes
Alexander Roos
NL-13262

Mensen,dit topic is aan het "doodbloeden".
En ik moet zeggen dat ik dat erg zonde zal vinden.
Zeker nu mensen toch wel een beetje zijn uitgekeken op het mobieltje(en de rekeningen daarvan).
Bijvoorbeeld gister avond zat ik weer even aan die knop te draaien en dan hoor je gewoon dat het weer drukker aan het worden is op de 27Mhz.
het was dan ook weer ouderwets gezellig op de bak.
Ik bedoel,iedereen heeft denk ik nog wel een "bakkie" op zolder liggen,en anders een buurman,vader,schoonvader.
Een defect aan dat ding moet voor de meeste hier ook geen probleem zijn.
In ieder geval was het hier in voorburg op kanaal 21 de hele avond weer hartstikke druk,en ik hoop nog eens iemand van hier te horen.

Gr Wouter.

inderdaad, hier waren ook al een aardig aantal kanalen bezet.
ik moet toch zeker eens gaan kijken naar een antenne oplossing...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

27Mc heeft nogal een stempel gekregen door het type gebruiker. Ik ben daar zelf ook wel eens wat misprijzender over geweest, maar het houdt zichzelf ook in stand.

Nu mobiele telefonie door de hele samenleving wordt gebruikt als HET communicatiemedium (HF), wordt het weer rustig op die banden en staat hij weer "open" voor hobbyisten als ons.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

heb hier nog een president george liggen gemod. en atron 99 als ant. maar zal het spoedig het eens weer aansluiten om ff te kijken hoor op me allband ontvanger weleens mensen uit tilburg()....me richter 3elements beam voor 27mc heb ik helaas verkocht.

Evarist

Golden Member

Op 30 april 2006 10:21:08 schreef fred101:
Ik ben nu bezig met luisteren op de 80 meter en wil een licentie halen maar ik heb nog een 27Mc staan. Kan ik zo'n ding ombouwen naar een amateurband waar in dadelijk met een N licentie opmag. Dan kan ik vast luisteren (wees gerust, zenden zal ik niet) Op de 27Mc ontvang ik hier alleen af en toe truckers en de plaatselijke bingo-ronde ofzo iets. Nivo nul over het algemeen.

Fred

Mijn bak (Ham International Multimode II) is omgebouwd naar 26 en 28 MHz, bovendien 144-146MHz, dat laatste weliswaar met een 'site-car'. De Ham leent zich daar goed toe. Info op verzoek.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zelf moet ik ook bekennen dat ik pas sinds een jaar weer een beetje actief ben geworden op de 27 Mhz.
Toen ik een jaar of 12 was,ben ik ermee begonnen met een 22 kanaals en een half watt.
Toen mijn ouders zagen dat ik het echt leuk vond werd er een premier 2000 bak en een gpa aangeschafd.
Deze overleed 3 jaar later.(eindtor er uit)
Toen kwam de 3 meterband tijd.(voor mij)
Deze heeft een klein jaartje geduurt en toen stond het A.T. voor de deur.(nog lang volgehouden met 45 watt)
En eigenlijk nu bijna 10 jaar later ben ik toch weer terug te vinden op de 27Mhz.
Wel met een oude 22 kanaals 0,5 watt,maar als het mee zit ga ik volgende maand een 40 kanaals kopen.
Vanavond was het erg rustig op de bak,maar dat is niet zo gek met dit mooie weer.

Gr Wouter.

fred101

Golden Member

Op 6 mei 2006 00:44:22 schreef evarist:
[...]
Mijn bak (Ham International Multimode II) is omgebouwd naar 26 en 28 MHz, bovendien 144-146MHz, dat laatste weliswaar met een 'site-car'. De Ham leent zich daar goed toe. Info op verzoek.

Hoe heb je hem omgebouwd naar 144-146 want dat is wel interessant. Ik denk via een converter ofzo

fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik zie dat er alleen maar over phone verbindingen word gesproken bijna..

zijn er geen packeraars in ons midden ??

hier in sneek is de packet bbs altijd nog online voor een ieder die maar wil packeten.

we zijn te vinden op kanaal 33 en kanaal 40 op 40 zowel met 1k2 als 4k8

Hi ! luisterde gister-donderdag - smiddags ffkes op de ontvanger hier.. en tot mijn verbazing was 11 meter"open"!!

Sterker: hier in N-H kwamen op mijn handscanner verschillende duitse stations binnnen! eentje uit Leipzig oa op 27.315 en dat in FM mode!

en voor cb2snk : packet vind ik niet zo interessant(poor mans internet) leuker zijn digi modes zoals psk31 en sstv!

11 meter is niet open we zitten op dit moment in een dip.
vanaf volgend jaar gaan we weer de goede kant op voor dx verkeer.

wat jij ontving was een tijdelijke opening maar niet echt bruikbaar voor dx.

wat packet betreft het is beslist geen poor mans internet daar is het niet mee te vergelijken met inet.

dmv van inet is het juist mogelijk om packet te doen zonder een zend ontvanger of modem.

ok zijn er leuke linkjs gemaakt via inet dus bv vanaf friesland naar limburg of zelfs naar het buitenland om daar weer verdere verbindinge te leggen..

packetradio is niet meer wat het geweest is..

SSTV is ook een leuke mode ja en psk31 heb ik nog niet geprobeert.

rob007

Yarr, Matey!

11M (CB)
Hier in omgeving Rotterdam is het erg stil!
De laatste tijd draai ik de kanaaltjes rond
Maar de mensen zitten denk ik allemaal op internet,
Dat is tegenwoordig natuurlijk de rage.
Aan een kant ook weer niet zo erg, Kan ik met mijn
maatjes praten zonder dat er doorheen gejengeld word

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Door die packet radio is het vaak moeilijk de hele 27Mc band te "sweepen".
Als het rustig was op de band en je wilde toch hier en daar inluisteren, kon je die funktie niet gebruiken omdat hij steeds stopte op die Packet kanalen.

Ik heb nog overwogen filters te maken die die frequenties uitfilteren. Maar met mijn beperkte kennis kreeg ik dat nooit van de grond.
Nu de vraag: Is het mogelijk middels LC filters?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

dan zou je 1200hz en 2200hz uit moeten filteren de packetradio signalen maken gebruik van deze toonhoogtes bij 1200 baud..

Op 19 mei 2006 21:42:34 schreef CB2SNK:
dan zou je 1200hz en 2200hz uit moeten filteren de packetradio signalen maken gebruik van deze toonhoogtes bij 1200 baud..

Ik doelde meer op het uitfilteren van de specifieke frequentie van die kanalen.
Alleen moeten de flanken enorm stijl zijn en mag de frequentie niet verlopen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

dan zou je 1200hz en 2200hz uit moeten filteren de packetradio signalen maken gebruik van deze toonhoogtes bij 1200 baud..

Tja, dat gaat dus niet helemaal werken. Je moet je bedenken dat een compleet spectrum uitgezonden worden als je daadwerkelijk data aanbiedt; Als het bij exact 1200 en 2200 Hz zou blijven, was de effectieve bandbreedte 0, en daarmee dataoverdracht onmogelijk.

Waarop je zou kunnen filteren: Bij digitale modes is over het algemeen de totale amplitude tamelijk constant (en hoog), terwijl spraak een duidelijk patroon van woorden en pauzes heeft.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Wat fantomaz zegt zou ook kunnen denk ik..

moet je gewoon een bandpass filter maken bv die je tot bv van kanaal 1 tot kanaal 29 laat lopen..

packet zit over het algemeen op kanaal 30 t/m kanaal 40.

ben je wel 10 kanalen kwijt maar geen hinderlijk packet geluid meer hi..

www.nlnet.tk

Ik zit zo eens even mee te lezen en ik heb ook nog een 40 kanaals 27mc 'bakkie' staan, ik gebruikte dat apparaat nog toen ik bij m'n ouders woonde.
Toen stond er gewoon een spriet op de dakkapel en dat werkte goed.
Nu woon ik zelf in een flat op de 6e verdieping (van de 14) en ik zou best weer het spul aan willen sluiten.
Kan ik nu een spriet op m'n balkon schroeven of gaat dit niet werken (ruzie met buren over storing op tv of zo >:) ) ??

Amateur19

Overleden

Op 21 mei 2006 11:17:27 schreef CB2SNK:
Wat fantomaz zegt zou ook kunnen denk ik..

moet je gewoon een bandpass filter maken bv die je tot bv van kanaal 1 tot kanaal 29 laat lopen..

packet zit over het algemeen op kanaal 30 t/m kanaal 40.

ben je wel 10 kanalen kwijt maar geen hinderlijk packet geluid meer hi..

www.nlnet.tk

Dan kan je net zo goed je kanaalschakelaar vast zetten tot maximaal kanaal 29 :7:7

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets