beeldscherm transformator

hoi,

ik heb hier een beeldscherm van een computer. maar nu wil ik de transformator gebruiken voor een tesla coil. alleen weet ik niet hoeveel volt die ongeveer zijn! en weet mischien iemand of er spanning op kan blijven staan als hij van het net is?

groet martin,

NIET WEGOOIEN! Dat kan nog van pas komen!

Ze zijn niet echt geschikt voor een TC. Check maar ff het TC en dergelijke topic...
Het gaat om een z.g.n. flyback trafo. Daar heb je wel nog een speciale aansturing voor nodig, het beste werkt met een 555-je. Torrertjes werken wel, maar is niet zo super.

Check deze site maar voor een driver.
http://hot-streamer.com/kv2/kv2/hv/555_fbt/index.htm

Chris

~ Resonant Arcs ~

wat is de rode draad die naar de beeldbuis gaat? en kan ik die gewoon ddorknippen zonder raare dingen? dei zit er als een zuignap op

[Bericht gewijzigd door Nitram op vrijdag 5 mei 2006 20:12:06

NIET WEGOOIEN! Dat kan nog van pas komen!

Op 5 mei 2006 20:10:02 schreef Nitram:
wat is de rode draad die naar de beeldbuis gaat? en kan ik die gewoon ddorknippen zonder raare dingen? dei zit er als een zuignap op

Dat is een van de aansluitingen van de hoogspanningswikkeling, ongeveer 25kV.

oke maar wat zijn dan de andere draden een rodo en witte die naar mijn buis gaan? en als ik de spanning eraf heb kan het dan nog gevaarlijk zijn?

NIET WEGOOIEN! Dat kan nog van pas komen!

Op 5 mei 2006 20:24:53 schreef Nitram:
oke maar wat zijn dan de andere draden een rodo en witte die naar mijn buis gaan? en als ik de spanning eraf heb kan het dan nog gevaarlijk zijn?

Ja, de beeldbuis is een condensator.

maar moet ik hem dan ontladen enzo ja hoe?en hoeveel milliampere is dat?

NIET WEGOOIEN! Dat kan nog van pas komen!

Zo te horen heb je geen verstand van die dingen, blijf er liever vanaf je kan er letterlijk een doodsklap van krijgen. 25 Kv gaat je niet in de koude kleren zitten, heb het zelf eens een keer gehad.

Het beste is altijd om heel wat leeswerk vooraf te doen, en daarna pas echt actie te ondernemen... Hoeveel is een paar dagen leeswerk extra zodat je het helemaal begrijpt, op de rest van je leven? ;)

Dat gebrabbel over dat mensen er geen verstand van hebben schiet je natuurlijk ook niet veel mee op. Maar een waarschuwing is uiteraard wel op z'n plaats. Het is zo dat je je niet moet vergissen in de dodelijkheid. Toch merk je wel dat veel mensen er klakkeloos mee omgaan. Ik heb pas geleden bijna een klap kunnen krijgen van een zelfgebouwde plate condensator. Ik verwachte dat hij wel ontladen was, toch voor de zekerheid even geprobeerd te ontladen en *WHAAM!* Als ik er achteraf bedenk hoe ik er mee gelopen heb terwijl ie nog opgeladen was... :P Ach het was maar een kleinetje, maar toch... Ik had er geen klap van willen krijgen :) Maargoed zo blijkt voor mij maar weer... alles honderd keer nalopen en alles op veilig spelen! ;)

Iig hier een paar sites over flybacks:
http://www.powerlabs.org/flybackdriver.htm
http://www.angelfire.com/80s/sixmhz/flyback.html
http://jlnlabs.imars.com/lifters/html/lwhvps.htm

Maar de schema's met een NE555 schijnen het beste te werken. Anders kan je nog altijd een SSTC schema pakken ;)

Chris

~ Resonant Arcs ~

Aangezien dit topic toch over flybacks gaat...
Ik was vanavond even bezig met het uitzoeken van de pinout van een flyback. De 0 Volt van de sec. heb ik wel gevonden, maar ik kan de primaire spoel niet vinden. Er zou een weerstand van ongeveer 1 Ohm moeten zijn tussen de twee kanten van de priamire als het goed is. Maar ik vond de volgende waardes:

Pin: // Weerstand:
2 - 4 // 2 Ohm
2 - 9 // 1,6 Ohm
3 - 8 // 0,7 Ohm
5 - 6 // 0,7 Ohm

Als ik 9 VDC over de de verschillende combinaties zet en m'n voltmeter over de secundaire spoel aansluit zou deze een piek moeten geven van ongeveer zo'n 30 Volt, zo zou ik ook de polairteit kunnen achterhalen, maar er gebeurt helemaal niks...

Wat doe ik fout? :S Of is er iemand die een andere manier heeft om de ontdekken waar de aansluitingen voor de primaire spoel zitten?

Ik voel me nu echt een beetje dom, ach het is al laat... misschien dat ik morgen zie dat ik een van m'n meetpinnen niet vast had zitten ofzo. ;)

Edit: tsjah lama dus.... ik heb m al gevonden. :)

Chris

~ Resonant Arcs ~