Aanpassing elektronische ontsteking

Ik wil de volgende elektronische ontsteking van Velleman gaan gebruiken in mijn oldtimer:

http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=8946

Nu wil ik het schema aanpassen zodat er tevens een startonderbreking ontstaat. Voordeel hiervan zou moeten zijn dat er slechts een stuursignaal (met laag vermogen) hoeft te worden onderbroken, waardoor er minder verliezen zijn en geen relais nodig is om de boel te onderbreken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/el_ign_velleman.gif

Hiertoe wil ik D2 (of D1) vervangen door een NPN-tor en deze op de base aan/uit schakelen met een 12V stuursignaal (met tussenweerstand). Dit lijkt met de meest ideale plek om een aanpassing te doen, omdat het in het laagvermogensdeel van de schakeling zit. Enige probleem is dat de spanning van de signaalweg waarin de collector-emitter van de tor is opgenomen continue van ongeveer 12V naar 0V geschakeld wordt (doordat pin 2 door de contactpunten naar aarde getrokken wordt).

Moet ik nu nog rekening houden met extra verliezen in deze tor? Basis gewoon met weerstand op 12 V houden?
Of kan dit beter met een FET?

Verder zou ik graag een soort hold(?)-circuit willen gebruiken om het geheel in te schakelen. Dus dat een eenmalige stuurpuls het geheel inschakeld, en ingeschakeld blijft zolang er 12 V op de ontsteking staat.
Dus een soort flip-flop die alleen maar aangezet kan worden en initieel uit staat (als er voedingsspanning op komt). Hoe ziet zo'n circuitje er uit?

ik zou een relais gebruiken i.v.m. betrouwbaarheid.
als je een punt zoekt om te onderbreken zou ik de bedrading naar de contactpunten gebruiken.
als je zelf een schakeling maakt met een holdcircuit wordt de boel minder betrouwbaar.