De KG-uitdaging, deel8!

Dit topic is gesloten

Zooooh....Transmitter beetje ADHD lijkt het wel wat een productiviteit ongelofelijk en dan ook nog test uitzendingen er bij !!!! je hebt het maar druk.
Ziet er goed uit Bert wederom was ook niet anders gewend.
Ik volg het met grote ogen en luister straks met grote oren naar je Big Punch op 48 mtr. Mannen maak plaats hij komt er aan.
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
rob007

Golden Member

Ik weet niet wat het is maar,
Of ik krijg de kans niet om te zenden (druk druk druks)
Of de condities laten het niet toe,
Veel rommel op de band! Bij jullie ook mensen?
Wel merk ik dat er dan BV op CB (27MC) weer goede condities zijn!

@Transmitter zal ik mijn ontvanger alvast aan zetten?

@Kastelein
Die link he heel raar die doet het bij mij niet! (zal ik ff na kijken!)
Deze doet het bij mij dan weer wel:
http://www.dreamradio.nl/phpBB/index.php

@fred101
Je moet ook niet verwachten dat de meter door de hoek rammelt!
Maar misschien is je metertje ook niet gevoelig genoeg? Zou kunnen.
Dan zou dit wel moeten werken:
http://www.radiolocman.com/electrical-engineering/circuit-ca...ml?di=6331
of deze:
http://www.mariucci.freeserve.co.uk/Page5.html
Maar even over het zendertje, lukt het nu?
Heb je niet een afstemC zet er anders eentje van BV een lagere waarde bij.
Dan werkt het zendertje (misschien) of beter of slechter.
Zo kun je zien welke waarde hoger of lager moet zijn.

Rob007.

Even voor @iedereen!
Is dit misschien nog wat?
http://www.smartdraw.com/specials/electrical.asp?id=41662
Gratis verzie voor 30 daagjes!
Op 7 juni 2006 22:28:41 schreef rob007:

Ik weet niet wat het is maar,
Of ik krijg de kans niet om te zenden (druk druk druks)
Of de condities laten het niet toe,
Veel rommel op de band! Bij jullie ook mensen?
Wel merk ik dat er dan BV op CB (27MC) weer goede condities zijn!

Tranen met tuiten .... waar is Robbie nou, snik....
rob007

Golden Member

Ja ben bang dit weekend misschien ook werken!
Ballenzooi!
Tis wel geld maar wat heb ik daar aan?
Mot die zooi niet! Geld genoeg!
Ik wil sex zenden eten en solderen
Nee geen sporten daar word ik moe en dun/mager van!

Sorry erg of toppik, zal het niet meer doen!

Rob007.
fred101

Golden Member

@fred101
Je moet ook niet verwachten dat de meter door de hoek rammelt!
Maar misschien is je metertje ook niet gevoelig genoeg? Zou kunnen.
Maar even over het zendertje, lukt het nu?
Heb je niet een afstemC zet er anders eentje van BV een lagere waarde bij.
Dan werkt het zendertje (misschien) of beter of slechter.
Zo kun je zien welke waarde hoger of lager moet zijn.

Rob007.

Hoi rob,

Ik heb een afstemkring met sprietantenne gemaakt en daar mijn scoop aan gehangen.Toen kon ik mooi zien wat er gebeurde. Ik kreeg een beste amplitude van 0,24 volt-tt draaggolf.
Ik kon ook mmoi zien wat de anteene deed. Ik heb hem aan de magnetic loop gehangen en toen kreeg ik het max signaal.

Ik heb vanmiddag een nieuwe draadantenne gehangen. Ik heb 12V draad gebruikt wat in de auto wordt gebruikt. Er hangt nu 25 meter op zo'n 6 meter hoogte. De aarde zit aan de verwaring en ik heb een tuner gemaakt met twee varco's volgens ontwerp van Jack danio. De draad gaat naar een 10cm coax om door het kozijn te gaan. Daarna een draadje naar de tuner en dan RG58 naar de zender.

Deze heb ik nog niet getest op de scoop. Ik ga eerst een SWR meter maken (die 27 MC zal nooit werken weet ik nu) en een Veldsterkte meter. Ik heb met die Loop eraan even getest. Ik ben maar zo'n 200 meter de tuin uit geweest maar toen was het signaal nog net zo sterk als naast de antenne

Ik ben benieuwd hoe ver hij haalt. (ik woon midden in het open veld)

Fred

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 juni 2006 23:58:33]

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
fred101

Golden Member

sorry iets deed ik fout ziet er wat vreemd uit

fred

Daar heb je mods voor, Fred.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 juni 2006 23:59:23]

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Op 7 juni 2006 23:42:29 schreef fred101:
Ik ga eerst een SWR meter maken (die 27 MC zal nooit werken weet ik nu) en een Veldsterkte meter.

Vreemd. Ik heb in het verleden wel eens een SWR voor 11mtr. gebruikt op 48mtr. bij gebrek aan beter en dat werkte wel op lagere frequenties (tot ongeveer het MG-gebied). Misschien minder nauwkeurig qua aanduiding, maar bij b.v. de SK010 liep de 27mc SWR gelijk omhoog met de meters van deze 'bak' tijdens het afregelen, dus dat klopte wel.
Zit op jouw SWR geen veldsterkte-meter ingebouwd? Vaak gaat dat samen. Dan kun je de moeite besparen er één te bouwen (hoewel dat ook leuke projektjes zijn te doen).
HF-junk, verslaafd aan ether.
Momenteel druk, druk, druk... (je bent echt niet de enige Robbie-boy! ) Maak soms dagen van 10 tot 11 uur op mijn werk en dan de gezinsituatie thuis nog, dus...
Ben afgelopen Zondag nog wezen werken op het Waddenzee/Seagull-schip. De oude verflaag van de stuurhut af zitten schrapen en op een miniscuul vlotje vanaf het water, nieuwe verf rondom de romp van de LV-8 aangebracht.
@WESTCOAST: De groeten terug en Peter gaf al aan, dat ze je zeker vaker kunnen gebruiken bij de afwikkeling IN het schip, aangezien daarvoor iemand met enige kennis van boten nodig is, dus... We moeten eens kijken of we niet een gezamenlijke dag kunnen afspreken...
View (Hans) gaat dit weekend nog een bezoekje brengen, maar dan ben ik verhinderd, helaas...
HF-junk, verslaafd aan ether.
fred101

Golden Member

Op 8 juni 2006 09:43:38 schreef Hans de Swan:
[...]
Vreemd. Ik heb in het verleden wel eens een SWR voor 11mtr. gebruikt op 48mtr. bij gebrek aan beter en dat werkte wel op lagere frequenties (tot ongeveer het MG-gebied). Misschien minder nauwkeurig qua aanduiding, maar bij b.v. de SK010 liep de 27mc SWR gelijk omhoog met de meters van deze 'bak' tijdens het afregelen, dus dat klopte wel.
Zit op jouw SWR geen veldsterkte-meter ingebouwd? Vaak gaat dat samen. Dan kun je de moeite besparen er één te bouwen (hoewel dat ook leuke projektjes zijn te doen).

Het probleem is dat bij KG frequenties de opnemer (of hoe heet zo'n ding) te kort is. Zover ik als net iets meer dan n00b begrijp (en als uitleg voor de echte beginners) ligt dat aan het volgende. De SWR meter meet de teruggekaatste golf. Deze ontmoet de uitgaande golf. Die tellen bij elkaar op en er ontstaat een Umax (plus alternatie U uit + U in) en een Umin (U negatief alternatie uit- U in) De SWR meter meet aan de ingang en uitgang van de opnemer. Je regelt hem af op de heengaande golf. Dan meet je de terugkomende. Helemaal goed is geen terugkomende golf. U in staat tot U uit in de verhouding 1:1, oftwel de meter slaat niet uit. Hoe meer er retour komt hoe hoger de uitlag en SWR. Alleen liggen bij lagere frequenties de golftoppen en dalen zover uit elkaar dat (zeker bij lage vermogens) dit niet opgepikt wordt. Daarom heb je een langere opnemer nodig.
Ik ga mijn SWR meter open maken. Pak een groter kastje, maak uit 50cm coax een opnemer en gebruik de connectors, meter, knop en schakelaars opnieuw. Voor de hogere freq is een cm of 10 genoeg maar lang kan geen kwaad. Jou meter zal wel een goede, gevoeligere en langere opnemer hebben.

Niet dat het met theoretisch 0,000288 watt echt iets is om je druk over te maken. Denk niet dat ik mijn eindtor opblaas en zenden doe ik toch niet. Hoewel ik nog steeds benieuwd ben naar het bereik en geluidkwaliteit. Is er iemand die op ongeveer 4,9 MHz kan luisteren (AM). Ik ben om een uur of 11 thuis, dan hoor ik wel of ik hem aan moet zetten (6,55 MHz kan ook) Ik heb ook kristallen in de 10, 32, 88 MHz en iets in GHz maar mijn eindfilter is op 6,55 berekend.

Fred
Op 8 juni 2006 19:42:18 schreef fred101:
[...]

Het probleem is dat bij KG frequenties de opnemer (of hoe heet zo'n ding) te kort is. Zover ik als net iets meer dan n00b begrijp (en als uitleg voor de echte beginners) ligt dat aan het volgende. De SWR meter meet de teruggekaatste golf. Deze ontmoet de uitgaande golf. Die tellen bij elkaar op en er ontstaat een Umax (plus alternatie U uit + U in) en een Umin (U negatief alternatie uit- U in) De SWR meter meet aan de ingang en uitgang van de opnemer. Je regelt hem af op de heengaande golf. Dan meet je de terugkomende. Helemaal goed is geen terugkomende golf. U in staat tot U uit in de verhouding 1:1, oftwel de meter slaat niet uit. Hoe meer er retour komt hoe hoger de uitlag en SWR. Alleen liggen bij lagere frequenties de golftoppen en dalen zover uit elkaar dat (zeker bij lage vermogens) dit niet opgepikt wordt. Daarom heb je een langere opnemer nodig.
Ik ga mijn SWR meter open maken. Pak een groter kastje, maak uit 50cm coax een opnemer en gebruik de connectors, meter, knop en schakelaars opnieuw. Voor de hogere freq is een cm of 10 genoeg maar lang kan geen kwaad. Jou meter zal wel een goede, gevoeligere en langere opnemer hebben.

Fred

Tja waar zal ik beginnen..een swr meter is een meetbrug met 2 tegengestelde richt koppelers . De ene meet de heengaande golf spannings niveau en de andere de gereflecteerde.
Door deze met elkaar te vergelijken krijg je een indicatie van de SWR Verhouding.

Om het een en ander naukeurig te krijgen zijn er wat verschillende uitvoeringen voor de des betreffende banden.

Het toppen en dalen verhaal is me niet duidelijk wil ik namelijk 2 toppen meten op 180 meter dan heb ik een aardig lange swr meter nodig.Volgens mij kan dit dan ook afgeserveerd worden.

Belangrijk is wel dat de detectie diodes een lagedrempel hebben en voldoende snel zijn.

Verder zou ik graag eens een foto van een kristal willen zien die in het Ghz bereik werkt.

MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Hoi, ik lees al een tijdje mee in het KG-topic en heb nu besloten om mezelf eens te registreren en ook eens wat te gaan knutselen!

Ik heb al heel wat in elkaar gesoldeerd voor de fm-band, maar nu is het tijd voor de KG!

Waar ik mee wil gaan starten is het volgende:

Een eenvoudig zendertje, met een bereik van zo'n 2-3km op een antenne die een beetje eenvoudig te construeren is (En niet te opvallend) Ik wil in beginsel het liefst niet meteen aardpennen ed gaan slaan

Is zoiets haalbaar en in welk vermogen moet ik dan gaan denken? Met 1W en een matige antenne? Wat kan ik precies gaan verwachten?
Heeft iemand misschien suggesties voor een leuk schema?

BVD voor de eerste respons!

-= Laat je niet op handen dragen. Plots applaudisseert men voor een ander =-
Op 8 juni 2006 22:07:13 schreef Vaas:
Hoi, ik lees al een tijdje mee in het KG-topic en heb nu besloten om mezelf eens te registreren en ook eens wat te gaan knutselen!

Ik heb al heel wat in elkaar gesoldeerd voor de fm-band, maar nu is het tijd voor de KG!

Waar ik mee wil gaan starten is het volgende:

Een eenvoudig zendertje, met een bereik van zo'n 2-3km op een antenne die een beetje eenvoudig te construeren is (En niet te opvallend) Ik wil in beginsel het liefst niet meteen aardpennen ed gaan slaan

Is zoiets haalbaar en in welk vermogen moet ik dan gaan denken? Met 1W en een matige antenne? Wat kan ik precies gaan verwachten?
Heeft iemand misschien suggesties voor een leuk schema?

BVD voor de eerste respons!

een watt of 10a15 is leuk om mee te beginnen
over antennes kan ik heel duidelijk zijn , dit topic loopt ongeveer 1 jaar en we hebben vele varianten de revue zien passeren maar degenen die het meest succes gehad hebben zaten met een inverted v. (2 x 11.40 mtr.coax gevoed.)aarde is bij deze antenne niet pure noodzaak maar wel beter ook voor de inslag op je apparatuur , maar ik zou zeggen lees de voorgaande delen maar even door(heb je een dag...)dan wordt het allemaal wel duidelijker, succes !oh ik vergeet nog even marcel z,n z match dat werkt ook mooi .
en de kortegolf is geen ideale band voor een afstand van 3 km maar meer heel nederland en daarbuiten als je het echt op 3 km houd dan kan je beter op de middengolf gaan zitten, voorbeeld als mijn zender aanstaat bijv. 100 watt
dan kan ik het signaal aan de andere kant v/h dorp amper nemen terwijl het in duitsland volle bak is.

[Bericht gewijzigd door westcoast op 8 juni 2006 22:24:24]

Voor die inverted-V heb ik zonder meer de ruimte, dus dat lijkt me een goed begin.

Die 3km was als voorbeeld, ik bedoel dat ik zeer voorzichtig en controleerbaar wil beginnen.
Gewoon een leuk werkend iets in elkaar knutselen, maar zeker NIET meteen tot ver in Duitsland knallen zonder dat ik daar zelf weet van heb.

Ennuh, misschien is de MG inderdaad wel beter voor mij dan, maar dan krijg ik wel een beetje schrik om een antenne te construeren.

-= Laat je niet op handen dragen. Plots applaudisseert men voor een ander =-
Voor middengolf zou je een spoelantenne kunnen maken bv een 27 mc gpa ombouwen.Op KG is 1 watt al voldoende om Duitsland te bereiken,Rob 007 heeft dat meerdere keren bewezen.Die doet dat geloof ik met een kristalgestuurd dingetje met 2 torretjes erin.
Henry S.

Moderator

En de halve golf dipool Vincent

@fred101: Eem 27MHz SWR meter doet op 6MHz zijn werk ook wel, met een afwijking maar dat is nu niet relevant. Heb je wel HF?
Dat kan je eenvoudig testen met een HF-meetkopje. Aan die van Rob zit een antenne maar die kan je net zo goed via een klein condensatortje aan je versterker hangen.
En je scoop, de hoeveelheid spanning over de dummyload is afhankelijk van het vermogen, ga maar na.

Uit je SWR verhaal kom ik niet, heb ik echt een meters lange meter nodig?
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
fred101

Golden Member

Ik heb een kring aan mijn scoop gehangen en hij zendt in ieder geval een aantal 100 meter dus ik heb HF. Alleen slaat mijn swr meter helemaal niet uit. Hij is erg simpel en voor iets van 4 watt gemaakt. Ik heb toen op internet gezocht hoe die dingen werken en daar vond ik dat de richtkoppeler (de opnemer zoals ik hem noemde) van zo'n ding te kort is voor de KG en dat je dan 50 tot 80 cm nodig hebt. Dat verhaal van toppen en dalen zijn die van de sinusgolven. Die 5 cm uit mijn metertje is blijkbaar te kort en ook te ongevoelig (is alleen een printplaat waar naast een brede baan twee smalle baantjes lopen) om dit op te pikken. Die spanning die je meet is de gelijkgerichte spanning van die sinus. En hoe hoger de topspanning hoe hoger ook de gelijkspanning die je meet. (Maar misschien is de spanning te laag om de diodes open te sturen) En als die reflecterende spanning de uitgaande spanning tegen komt dat tellen die amplitudes blijkbaar bij elkaar op. Dat kwam ik een paar keer tegen soms ook met formules. Maar ik ben ook maar een leek dus ik kan dat ook fout hebben begrepen (is vaak engels of duits).

Fred
Henry S.

Moderator

Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, de standaard 27MHz meters zijn wat doof op lagere frequenties en dat komt idd door het korte stripje, maar 50-80cm is overdreven.
Op 6,3MHz heb ik een dikke 10W nodig om m'n swr meter volle schaal te krijgen op de stand FWD, maar de vermogensmeting had amper een afwijking. Hoeveel vermogen heb je op de dummyload?

Dit is een leuk ontwerp: http://www.dj4uf.de/projekt/swr/swr.htm
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
fred101

Golden Member

Hoi henry,

in jouw link staat ook dat je voor korte golf minimaal 50 cm nodig hebt en ook het verhaal van die bij elkaar tellende spanningen. Dus volgens mij klopt mijn verhaal verder. Waarom dat je meer lengte nodig hebt weet ik niet maar dat staat hier dus ook.

Hoe meet ik het vermogen aan de dummie. Ik had al gerekend maar dat was fout, ik had namelijk gemeten aan de antenne met de scoop (dus afgestraald). Ik zal morgen eens meten.

Fred
Henry S.

Moderator

Daar staat het ook, maar het is echt niet noodzakelijk.

Vermogen meten over een weerstand, de spanning aflezen op de scoop, delen door 2 en je hebt de topwaarde.

Die topwaarde zet je om naar de effectieve waarde (delen door wortel 2), en dan is het verder gewoon P=Ueff2/R

Of de snelle versie P=Utop2/2R (leidt maar af, komt precies uit).
Op 8 juni 2006 22:54:47 schreef saturnus:
Voor middengolf zou je een spoelantenne kunnen maken bv een 27 mc gpa ombouwen.Op KG is 1 watt al voldoende om Duitsland te bereiken,Rob 007 heeft dat meerdere keren bewezen.Die doet dat geloof ik met een kristalgestuurd dingetje met 2 torretjes erin.

is ook helemaal waar 1 watt kan natuurlijk ook , maar 10/15 watt is ook leuk om mee te beginnen
eigenlijk zal het verschil niet eens zo groot denk ik
een goede antenne is erg belangrijk en een beetje condities
wat ik eigenlijk meer duidelijk wilde maken is dat als je voor de kennis aan het andere kant v/h dorp wil draaien dat dan de Middengolf of FM een betere optie is , alleen dat laatste is een beetje link de laatste jaren.
Kortegolf vind ik persoonlijk leuker omdat je veel contacten maakt met stations en luisteraars uit heel nederland en daarbuiten en neem maar van mij aan als je met je kleine zendertje een rapport van 1000 km verderop
krijgt dan doet dat wel iets met je, voor technische vragen
is er dit fantastische forum waar veel behulpzame mensen zijn die jou wel verder helpen , Succes !
PS. Saturnus , Kom je nog naar de meeting ?
Op 8 juni 2006 23:00:56 schreef Henry S.:
En de halve golf dipool Vincent

@fred101: Eem 27MHz SWR meter doet op 6MHz zijn werk ook wel, met een afwijking maar dat is nu niet relevant. Heb je wel HF?
Dat kan je eenvoudig testen met een HF-meetkopje. Aan die van Rob zit een antenne maar die kan je net zo goed via een klein condensatortje aan je versterker hangen.
En je scoop, de hoeveelheid spanning over de dummyload is afhankelijk van het vermogen, ga maar na.

Uit je SWR verhaal kom ik niet, heb ik echt een meters lange meter nodig?

Ja, dat vergat ik even Henry , was toch ook nog binnenhuis opgesteld ?
rob007

Golden Member

Hallo met zijn alle! (beetje blij hoef het weekend niet te werken!)
Hee @Westcoast misschien toch zenden?

@Vaas-Fred101
Waar Saturnes over tikte was dit schema:
http://img326.imageshack.us/my.php?image=kgtx2tr8rr.jpg
ik had het experimenteel in elkaar geflanst (zie foto)
http://www.mijnalbum.nl/Album=U73YTXQT
ik dacht laat ik het es ff proberen en plots kwam ik die in Duitsland binnen!
En wat betreft het HF metertje (antenne)
Ja er zit bij mij een stuk draad tis misschien net te zien op de foto
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=11&id=5371...y=U73YTXQT
tis de witte draad achter de lamp, meter of 4.

@Hans
Druk druk/Waddenzee
Ik zal maar niet zeggen wat ik van beroep ben!
Verder tik ik niet en nee ik kom niet aan dat schip werken!
Kan geen schip meer zien!

Rob007.
fred101

Golden Member

@rob
Dat zendertje lijkt op de mijne alleen zit er bij jou een varco extra (wat doet die) en een trafo ipv een spoel bij de oscillator. Die twee vormen een filter ? Ik heb als modulatie trafo een 220-9 volt trafo gebruikt(iets van 1100-6 ohm). Ik versterk het signaal via een lm386 voor het de trafo ingaat.

Ik heb een versterkertje gemaakt met een FET maar die werkt niet. Hij stuurt niet open. Dat laat ik ook maar even zitten.

Ik wil de oscillator gaan vervangen door een VFO (zomaar voor de lol) en kijken of ik er LSB van kan maken. Ik denk dat ik dan voor de eindtrap een soort heel steil filter moet maken of kristalfilter maar dat gaat niet makkelijk met een vfo denk ik, het filter moet dan gelijklopen met de oscillator.

Als jij met deze van rotterdam naar duitsland komt ben ik bang dat ik met de mijne wel eens tot buiten het dorp zou kunnen komen met 25 meter antenne. Ik durf hem niet aan te zetten en dan te gaan fietsen met mijn ontvanger, dadelijk kom ik per ongeluk erg ver en stoort ie, is toch illegaal en mag ik dadelijk niet meer op.

fred

Op 9 juni 2006 18:19:56 schreef fred101:
Ik wil de oscillator gaan vervangen door een VFO (zomaar voor de lol)

Een vfo is toch een oscillator!!
en kijken of ik er LSB van kan maken.

De draaggolf moet je dan onderdrukken.En dan haal je het signaal door een enkelzijband filter heen, Dit is geen gemakkelijke opgaaf en zelfs gevorderde amateurs gaan nog liever een straatje om.

Ik denk dat ik dan voor de eindtrap een soort heel steil filter moet maken of kristalfilter maar dat gaat niet makkelijk met een vfo denk ik, het filter moet dan gelijklopen met de oscillator.

Vfo signaal aan de balance mixer toevoegen waardoor je de draaggolf onderdrukt en er 2 zijbanden overblijven.naar gelang 1 wegfilteren USB of LSB middels een enkelzijband filter.

Zullen we eerst maar eens een am zendertje maken.

Ik snap dat je enthousiast bent, moet ook maar alles op zijn tijd.

rob007

Golden Member

Laat VFO nog even weg?
En dat steile filter, levens gevaarlijk! (Kan je op uitglijden!)LOL
(Stoort ie) daar moet je je niet aan storen!
NU even serieus!
Je moet stapje voor stapje doen @Fred niet alles tegelijk.
Ik heb er ook geen school voor gehad (cursusje van een jaar gevolgd)
Dan nog steeds weet ik niet alles (alhoewel)
Die varko heeft zeker nut kijk nog eens goed naar het schema?
Vrijwel altijd zit er aan zo'n varken een spoel vast???
Waarom, vertel jij het mij maar? En is die trafo wel een trafo?
Moet ik er bij tikken ik heb die 2 streepjes er wel bij getekend
maar moet je even weg denken. (Foutje van mij)

Modulatie trafo.
Voor een buis zendertje zou die trafo 220V~/19V~ misschien wel wat zijn.
Maar misschien heb je een trafo 220V naar 2X 18V ? (2X 16V of ietsje hoger?)
Dan gebruik je niet de 220V wikkeling, maar de 2X 18V wikkelingen!
Een keer voor je audio in en de ander voor tussen de plus en het zendertje.
Let op neem een oude versterker of iets dergelijks?

Rob007.

Dit topic is gesloten