maar inderdaad alles op zijn tijd alleen loopt ie soms wat sneller bij de een als ander. Toen ik mijn KG ontvanger wilde ombouwen van USB naar LSB werd ook van verschillende kanten gezegt dat dat erg moeilijk zou worden. En inderdaad het was niet eenvoudig, ik ben zeker tien minuten bezig geweest om een filter er uit te peuteren en een ander er in te friemelen.
maar pas nadat ik me een maand in de theorie had verdiept, gelukkig met veel hulp van een paar mensen hier. dank dank dankDan de rest: inderdaad een vfo is een oscillator laat ik dan duidelijk zijn. Ik wil een vfo ipv de kristal oscillator met vaste frequentie.
Waarom filter je de zijband en onderdruk je de draaggolf. Filteren is toch onderdrukken dacht ik maar blijkbaar niet. Kun je dat kort uitleggen. Mij lijkt me dat als je op 3,8 MHz je draaggolf hebt en je een filter hebt wat 3,8 en hoger wegfiltert (of bv alles tussen 3,797 en 3,799 doorlaat ) je in een klap je USB en carrier kwijtbent. Maar dat is blijkbaar te simpel gedacht.
Als ik het goed begrijp (ik weet alleen hoe het in ontvangers werkt, zenders zijn nieuw) dan voer jij een gemoduleerd signaal in een balance mixer samen met een VFO signaal. Dan hou je DSB over. Alleen moet je dus 2x moduleren dat doe je dan met de zelfde VFO of twee verschillende. Het resultaat snap ik dat is inderdaad mooi. Je bent dan je draaggolf weer kwijt. Maar je bent ook je zijbanden kwijt .
vb signaal 2 KHz, draaggolf 3500 geeft 3498 lsb, 3500 draaggolf 3502 usb. Dan weer 3500 erbij geeft 2 en 6998, 0 en 7000, 2 en 7002. Dus hoe haal je de zijbanden terug. Ik ben misschien lastig maar naarmate ik meer weet wordt ik steeds minder lastig hoor.
en dan is het toch maar goed dat het snel gaat toch...fred (die alle antwoorden waardeert maar wel kritisch is)