voeding maken..

ik heb uit een oud boek van me vader uit 1986 al 20 jaar oud, een schema van een voeding met een lm200 deze kan spanning EN stroom begrenzen tot 2A.

deze zou ik nu graag bouwen heeft iemand tips over hoe je een negatieve spanning kan maken met een lm200 want zon voeding staat er ook in.

met 2 lm200 ic's word een + een gnd en een - gemaakt uit een dubbele spannings bron moet ik dan geen speciale negatieve regelaar hebben??
de positieve en negatieve kant zijn bijna identiek op wat een aantal schakelaars en 1 potmeter na.

Een zak tuinaarde opescheuren

die negatieve spanning is alleen nodig als je ook spanning onder de 3V nodig hebt, en dat is vaak niet eens nodig.

Ik heb er zelf laatst ook eentje gemaakt met regelbare stroombegrenzing. Tis geen topschema geworden, maar het werkt best. Ik ben er in ieder geval tevreden mee.

de negatieve spanning heeft volgens mij maar weinig stroom nodig?
In dat geval kan je het via een condensator van de trafo aftappen, en dan 'negatief' gelijkrichten. Dan heb je wel een vrij grote negatieve spanning, dus daar zal je dan nog een zenertje ofzo bij nodig hebben.

Free the whales!
Henry S.

Moderator

Je vraagt naar iets wat je al hebt?

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/A/N/2/5/AN255.shtml

Met 723s kan je ook positieve en negatieve spanningen regelen dus het is niet zo bijzonder.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

oke tnx voor de datasheet kzocht op LM200 tis dus L200 niet goed gelezen in me oude boek.
kzal hem effe bestellen bij dickbest.

kunnen ze btw parrallel voor max 4 A
hoe kan ik meten via bijv een comparator of pic op hoeveel volt en ampere hij staat ? dat wil ik dan tonen op een segmenten displaytje..

[Bericht gewijzigd door Kevinoud op woensdag 7 juni 2006 14:11:27

Een zak tuinaarde opescheuren
Een zak tuinaarde opescheuren
Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

huh die is wel mooi met dat blauwe.
nu moet ik alleen nog effe een pittige voeding hebben.
30 volt ongeveer 4A of hoger.
iemand ?
nog wat leggen voor me.

Een zak tuinaarde opescheuren
Turbokeu

Golden Member

Elektuur labvoeding december 1982.

Ik ben bezig ze aan 't afwerken.
Mijne is omgebouwd van 0-30V/3A naar 0-40V/6A met 6 parallel BD182 uitgangstorren en 0.4°K/W koelprofiel.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Op 8 juni 2006 11:41:26 schreef Kevinoud:
DVM ??

Paneelmetertjes, Ectholian noemt ze DVM's maar eigenlijk heten ze DPM's, digital panel meters.

Deze moet je elk apart voeden met 9V en ze mogen nergens verbonden zijn met je hoofdvoeding!
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/3/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 juni 2006 00:42:25 schreef Henry S.:
[...]
Paneelmetertjes, Ectholian noemt ze DVM's maar eigenlijk heten ze DPM's, digital panel meters.

Deze moet je elk apart voeden met 9V en ze mogen nergens verbonden zijn met je hoofdvoeding!
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/3/

Dat heb jij the hard way geleerd meen ik mij te herinneren of niet :)

Henry S.

Moderator

Ik wist dat al *'eeuwen', maar het werd hardhandig bevestigd door een draadje in een verkeerd gaatje op een breadboard.

*het eerst in aanraking mee geweest in 1990

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 juni 2006 02:58:29 schreef Henry S.:
Ik wist dat al *'eeuwen', maar het werd hardhandig bevestigd door een draadje in een verkeerd gaatje op een breadboard.

*het eerst in aanraking mee geweest in 1990

Wat gaat er dan fout?

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

trafo van 24 volt ~ 10A gevonden mag hem kopen van iemand voor 15 euro inc verzendkosten goed geflikt he :)

Een zak tuinaarde opescheuren
Henry S.

Moderator

Niet te duur, de verzendkosten tikken ook al aan ;)

Op 9 juni 2006 08:22:55 schreef T.Assies:
[...]
Wat gaat er dan fout?

Een laatste oplichting van het display wat dan langzaam uitsterft. Je brandt de chip op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Jup, dat zijn de momenten waarbij je instictief naar de netstekker duikt ...

Veel te laat natuurlijk, helemaal spannend wordt het als met de schakeling in kwestie behoorlijk wat vermogen en/of dure onderdelen gemoeid zijn.

Wat me er aan herinnerd dat ik die noodstop toch echt maar eens tegen de muur moet schroeven.

Henry S.

Moderator

En vervolgens een geagiteerde eenzijdige conversatie met een opperwezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://www.members.lycos.nl/diablos/labvoeding.JPG

dit een goed begin voor me stabiele 5 en 12 volt

op de ampere meting komt een AD8205 IC hoe ik dit naar een segmenten display moet sturen wil ik aan jullie vragen.

Een zak tuinaarde opescheuren