PUZZEL: De perfecte printplaat

Hallo,

voor de modelbouw ben ik bezig om een zwaailicht balk te maken.
Hierin zitten 4 groepen van 6 ledjes, die 6 ledjes staan in een cirkel, en met een 6-kanaals looplicht heb je dus als het ware een echt ronddraaiende lamp.

volgende stap was:
Serie of Parralel.
Serie heb ik al doorgestreept, want dan moet het draadje naar de ledjes 1 (dus kanaal 1) en dan naar alle ledjes 1 van de 4 groepen, en dat met draadjes doen lukt nog wel.
Maarja, dan ben je er nog niet, dan nog kanaal 2 t/m 6 en dat met draden zou een choas worden.
Bovendien moeten er dan meer draden naar de zwaailicht bak toe dan parralel

Nog misschien voor de duidelijkheid even een overzicht. De gekleurde bolletje zijn zegmaar de 2 + & - voor een ledje.

http://www.monsterbrain.nl/zwaailbalkoverzicht2.bmp

Dus nu Serie moeilijk word, moet het parralel.
Dat word alsnog lastig, maar er hoeven minder draaden naar de zwaailichtbak.

Oke, om het even samentevatten:

Om 24 ledjes verdeelt in 4 groepen op een printplaatje van 2 cm breed en maximaal 10 cm lang te bevestigen lukt wel.
Maar om ze ook aan te sluiten aan het goede kanaal.

Dus hier heb ik al 1 groep gedaan:
http://www.monsterbrain.nl/zwaailbalkoverzicht3.bmp

en zo ziet hij eruit zonder verbindingen:
http://www.monsterbrain.nl/zwaailbalkoverzicht.bmp

Dus wie heeft er een idee hoe alle ledjes van de juiste kanaal worden voorzien op ene printplaat (het ontwerp)

Ik hoop dat u het snapt, voor mij is het duidelijk maar misschien niet voor andere, meld het dan even.

Gr. Niels

Met dubbelzijdige printplaat kom je een heel eind.

Uhm... Met wireless verbindingen uitvoeren??? :) :)

Oke, ff serieus.
Wat is je probleem? Dat je niet weet hoe je het moet aansluiten, of ben je alleen bang dat het een warboel wordt?
Als je zelf een print maakt kun je die dubbelzijdig uitvoeren en ook nog eens met draadbruggen uitvoeren. Dan moet je al die verbindingen allemaal kwijt kunnen volgens mij. 'K heb zelf een voorkeur voor serie-schakelen (overzichtelijk), maar dat is mijn mening.

Daarnaast kun je niet zomaar LED's rechtstreeks parallel schakelen, dan heb je namelijk kans dat sommige LED's het niet doen. Dit kan wel als er ook een weerstand mee in serie zit.

Duco ergo sum.

ik snap eigenlijk ook niet helemaal wat je bedoelt en het ligt er trouwens ook aan hoe groot je printplaat is denk ik.

Dit doet me sterk denken aan eoa puzzeltje. Teken drie huisjes en drie aansluitingen (gas water en elektriciteit). Voorzie alle huisjes van gas water en elektriciteit, zonder dat de lijnen elkaar kruisen. Probeer maar, het komt niet uit. En dan te bedenken dat dit er 6 zijn :).

Opties: draadbruggen of gewoon alle leds met een apart draadje vast maken. Dubbelzijdige printplaat red je het volgens mij ook niet mee.

Henry S.

Moderator

Een probleempje, kleur nr5 moet nog uitgevonden worden... Of worden dat UV leds? :+

Met wat denkwerk lukt dit met een dubbelzijdig printje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 juni 2006 22:42:30

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 13 juni 2006 22:37:14 schreef Berend:
Dit doet me sterk denken aan eoa puzzeltje. Teken drie huisjes en drie aansluitingen (gas water en elektriciteit). Voorzie alle huisjes van gas water en elektriciteit, zonder dat de lijnen elkaar kruisen. Probeer maar, het komt niet uit. En dan te bedenken dat dit er 6 zijn :).

Opties: draadbruggen of gewoon alle leds met een apart draadje vast maken. Dubbelzijdige printplaat red je het volgens mij ook niet mee.

Ik dacht effe aan werken via een multiplex? Ben er niet zo in thuis, maar volgens mij kan dat dus wel. 6 led's op 4 draden, niet? Of nog minder, led's met een diode in serie, polariteit op je draden wisselen en je kan een heleboel doen met maar 3 draden, dacht ik zo effe. Correct me if I'm wrong...

Op 13 juni 2006 22:41:00 schreef Henry S.:
Met wat denkwerk lukt dit met een dubbelzijdig printje.

Idd, ik was even de via's vergeten :+

Op 13 juni 2006 22:43:16 schreef Appel:
[...]
Ik dacht effe aan werken via een multiplex? Ben er niet zo in thuis, maar volgens mij kan dat dus wel. 6 led's op 4 draden, niet? Of nog minder, led's met een diode in serie, polariteit op je draden wisselen en je kan een heleboel doen met maar 3 draden, dacht ik zo effe. Correct me if I'm wrong...

een led is toch al een diode?

Henry S.

Moderator

Op 13 juni 2006 22:46:07 schreef Berend:
[...]

Idd, ik was even de via's vergeten :+

En weerstanden zijn 'misbruikbaar' als draadbrug ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 13 juni 2006 22:58:46 schreef Henry S.:
En weerstanden zijn 'misbruikbaar' als draadbrug ;)

Jep, zelfs onder een 1206 SMD weerstand zijn nog 3 banen te krijgen.

Aangezien ik je paint tekeningen wel zeer orgineel vond heb ik ook even wat gepaint:

http://www.kleinisfijn.nl/co/pesje.gif
De bruine draden zijn de weerstanden, gebruikt als draadbrugen, en de zwarte draad is de gezamelijke min.

Zo zie je, het past makkelijk. Die weerstanden had je namelijk toch al nodig omdat je LED's niet zo parallel mag zetten, vooral niet als ze van een verschillende kleur zijn.

Maar in de 6kanaals looplicht van Conrad zitten toch al weerstanden?

Of moet dit per parralel.

Gr. Niels.

nog bedankt voor de compliment voor mn mooie paint tekening :D

Owja,

Alles moet op een printplaatje van 2cm breed en 10cm lang (maximaal)

Vandaar deze lastige situatie.

Gr. Niels

Op 13 juni 2006 22:41:00 schreef Henry S.:
Een probleempje, kleur nr5 moet nog uitgevonden worden... Of worden dat UV leds? :+

Met wat denkwerk lukt dit met een dubbelzijdig printje.

Bij leds-buy hebben ze ook roze ledjes, en die zijn supermooi!

Haha,

niet denken dat die kleuren ook de echte kleuren zijn!!:P

Ze zijn allemaal vel oranje (leds-buy)

Maar zo kon je het denk ik beter zien, elk kleurtje zijn eigen kanaal (1-6).

Gr. Niels

Henry S.

Moderator

Op 14 juni 2006 21:20:02 schreef bolbuyk:
[...]

Bij leds-buy hebben ze ook roze ledjes, en die zijn supermooi!

Wat lief! :+

@pesje2: posts wijzigen aub ;)

2 breed, 10 lang. pm, nm, um, mm, cm, m, km,Mm, Gm, vingers, pakken melk?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 juni 2006 22:36:06

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

cm Henry, staat in de startpost. ;)

Maarre, deze hele rommel op 2 x 10cm? Dat wordt wel heel erg passen en meten. Ik zou eerst maar eens kijken hoe groot die zeshoekjes voor de leds moeten worden, die erop passen, en dan eens kijken hoeveel ruimte je over hebt voor de banen..

Op 13 juni 2006 22:58:46 schreef Henry S.:
[...]
En weerstanden zijn 'misbruikbaar' als draadbrug ;)

Ik heb nog ergens een zooitje 0Ohm weerstanden liggen. Ziet er leuk uit als draadbrug. Iig beter dan een kaal stukje draad :)

Haha, ja dat het passen en meten word wist ik ook al.
Daarom dit topic 'puzzel: de perfecte printplaat'.

Als het goed is past de 6 hoek precies op een printplaatje van 2CM breed, tja, hoe alles moet lopen, ik weet het niet.
Ik heb misschien wel een foto hoe het is opgesteld, alleen de ledjes moeten nog wel 45 graden gebogen worden anders schijnen ze alleen nog maar naar boven:

http://www.monsterbrain.nl/DSC01551.JPG

Gr. Niels

Henry S.

Moderator

Op experimenteerprint is het simpel: Een heleboel draadjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 juni 2006 20:18:02 schreef Henry S.:
Op experimenteerprint is het simpel: Een heleboel draadjes.

Een heleboel draadjes, 48 stuks, misschien nog meer.
Maar dat was de bedoeling om de draadjes weg te laten en dat op een printplaat te doen.

Gr. Niels

Dus als ik het goed begrijp wil je 24 leds op een printplaat van 2 op 10 cm. (in 4 groepjes van 6) en je wil ze in 6 groepjes van 4 laten branden.

moest je ne eens twee printplaatjes 0,5 cm uit elkaar, boven elkaar monteren met afstandsbusjes. je ets daar enkel koper weg waar je andere 24 pootjes doorkomen. Anders krijg je gegarandeerd sluiting. De rest, de 24 massasoldeer je op de rest van het aaneengesloten kopervlak.

je andere pootjes, 24 dus, steek je dus door de bovenste massaplaat, en sodeer je vast op de onderste, waar je per kleur een spoortje hebt die langs alle zelfdekleur ledlokaties passeert.
is in feite een crapy homebuild dubbelzijdige printplaat :S

Als je het nog te krap vindt, gebruik je drie printplaten, massa, de eerste 3 ledketen, en als laatste de andere drie ketens.

klein is fijn

Moderator

Ik heb eens voor de gein wat getekent, zelfs als ik zes stuks 5mm leds strak tegen elkaar in een zeshoek zet dan gaat het nog makkelijk passen:

http://www.kleinisfijn.nl/co/pesje.png

Die weerstanden kunnen makkelijk aan de zijkanten passen, tussen twee zeshoeken kunnen de banen aan de onderkant ook iets uit elkaar.
Dit moet dus prima kunnen op een 2x10cm enkelzijdig printje.

Shiptronic

Overleden

die van kif lijkt in de buurt te komen , heb je niet ietsmeer ruimte als de de op zet van de led's 90 graden draaid , massa door het midden drie banen boven en drie banen onder

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Btw, op de foto heb je de led's aan de verkeerde kant van je printplaat er in gestoken, dat gaat niet lekker solderen!