noodverlichting

hallo ik wil een noodverlichtings TL maken. ik heb al een hele kleine 12 V accu en een schakeling die op 12V zorgt dat de TL gaat branden, en een adapter van 12V gelijkstroom 200mA, hoe kan ik nu zorgen (zonder relai) dat waneer de adapter van 12V word aangesloten de TL uit gaat en de accu gaat bijladen en zodra de 12V adapter weg valt (stroomuitvalling) dat dan de TL aan gaat (dus dan de accu aan het schakelingetje koppelen voor de TL. het schakelingetje voor de tl op 12V te laten branden vraagt 350mA en er zit een 12V 650mA accu in. wie kan mij helpen ??

Als je deze 'lange' zin voor mij kunt ontleden dan help ik je met een oplossing:

Ik heb al een hele kleine 12 V accu en een schakeling die op 12V zorgt dat de TL gaat branden, en een adapter van 12V gelijkstroom 200mA, hoe kan ik nu zorgen (zonder relai) dat waneer de adapter van 12V word aangesloten de TL uit gaat en de accu gaat bijladen en zodra de 12V adapter weg valt (stroomuitvalling) dat dan de TL aan gaat (dus dan de accu aan het schakelingetje koppelen voor de TL.

Werkt jouw Enter toets niet meer ofzo?

Ik denk dat het het goedkoopst is om toch een relais te gebruiken.
Het is simpel en werkt gewoon goed. En ik heb in een vorig topic gemekrt dat relais niet duur zijn :)

Amateur19

Overleden

Met een adapter van 12Volt kan je geen accu van 12volt opladen. Je hebt per cel in de accu meer spanning nodig dan de cel leverd.

Ecel = Ucel - (I/Rin). Die I/Rin geeft een spanning per cel die je ook moet aanbieden. Stel dat dat 0,5V per cel is en je hebt er 8 (8 x 1,5 = 12) dan moet je dus 4 Volt meer aanbieden = 12 + 4 = 16 Volt.

Verder kan je een opto-triac gebruiken voor je detectie van 220V en schakelen van de spanning voor je TL.

:)

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op donderdag 15 juni 2006 10:12:04

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik denk dat het het goedkoopst is om toch een relais te gebruiken.
Het is simpel en werkt gewoon goed. En ik heb in een vorig topic gemekrt dat relais niet duur zijn :)

maar een relai word redelijk warm dus die wil ik niet gebruiken.

Verder kan je een opto-triac gebruiken voor je detectie van 220V en schakelen van de spanning voor je TL.

:)

maar ik wil geen 220V naar de lamp laten lopen omdat ik dan een trafo in de lamp moet maken voor het laden.

ik wil gewoon iets wat aangestuurd word op 16 volt, dat als er 16V in komt de accu oplaad en als er geen 16 volt meer komt dat dan de accu aan de schakeling voor de TL word gekoppelt

Amateur19

Overleden

Hmm. Met de vraag NOODVERLICHTING ging ik er wel van uit. Maar goed dan is een relais toch hem makkelijkste.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Een relais welke (te) warm gaat worden betekend voor mij dat je niet weet hoe en wat de bedoeling is en je wellicht een zwaarder relais moet toepassen.

Als het warm worden je enige argument is moet je nog maar eens verder ploeteren.

Ik kan natuurlijk ook je vraag niet goed begrepen hebben maar dan moet je zoals eerder genoemd anders eens de handleiding van je <ENTER> toets eens lezen.

BelleBlazer4Life