Max232 naar RS232 (Com1 van de pc)

Hallo,
ik ben bezig om mijn computer te laten communiceren met de max232. Als eerst heb ik een db9 connector gepakt en pootje 2 en 3 met elkaar verbonden. Als ik deze aan elkaar sluit en via Hyperterminal test kan ik gewoon tekst typen zonder probleem.
Nu heb ik zoals in de volgende link (datasheet) een schema opgebouwd:
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX220-MAX249.pdf

Pootje 14 van de max232 wordt verbonden met pootje 2 van de connector naar de pc.
Als ik nu in Hyperterminal een verbinding maakt lukt dit alles maar kan ik niks typen. Dus er gaat iets verkeerd.

Heeft iemand nog ideeen of tips om dit op te lossen?

mvg Tce.

Controleer eens of je alles goed aangesloten hebt, deze figuur vind ik wat duidelijker dan de datasheet:
http://www.armory.com/~rstevew/Public/Micros/RS-232/MAX232.gif

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Hallo,
als eerst bedankt voor snelle reactie.
Zo een plaatje geeft inderdaad meer overzicht in het schema.
De hele schakeling staat op een testbordje, heb hem al op verschillende plaatsen neergezet zodat het niet kan komen aan slechte contacten. Ook zijn de condensatoren nog een keer bekeken voor de waarden en deze waren ook juist.
Pin 11 en 12 van de max232 heb ik nog niet aangesloten. Moet ik die misschien gewoon aan de aarde verbinden, of maakt dat geen verschil?
Ik dacht namelijk dat je die max232 ook los zou moeten kunnen testen zonder meteen je microcontroller erop aan te sluiten. Zouden er verder nog andere verbindingen van de db9 connector aan elkaar moeten worden vastgemaakt. las ergens wat over pin 7 en 8 van de connector aan elkaar doorverbinden.

Als je je max232 wil testen, moet je die 11 en 12 aan elkaar verbinden, dan kan je in hyperterminal typen als het goed is.

De max232 zet het gewoon om van RS232 signalen (-12V en +12V voor 1 en 0) naar TTL-niveau dat je µC snapt (0 en 5V voor 0 en 1).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Nou bedankt voor het antwoord, zat er zelf net ook aan te denken om die twee eens kort te sluiten. Verder wist ik inderdaad wel globaal de werking ervan, daar viel nog wel iets over te vinden op internet.
Ga het meteen morgen testen, alvast bedankt
Tce

Das idd het probleem... Als je pin 2 en 3 van de DB9 connector doorverbind verbind je gewoon rechtstreeks TX met RX waardoor je een soort van echo krijgt.
Zoals videomodulator zegt dus..

Heb het net getest en het klopt inderdaad helemaal. Heb pootje 11 en 12 van de max232 kortgesloten. Waardoor je dus die soort van 'echo' krijgt. Kan nu gewoon via HyperTerminal typen.
Nu moet ik alleen nog op zoek hoe ik precies de pc en microcontroller met elkaar laat communiceren, met hyperterminal ofzo. Er valt nog genoeg uit te zoeken weer!
Bedankt in ieder geval voor de reacties.
TCE

Anoniem

hier zal wel een protocol voor zijn. en anders maak je er zelf wel eentje. bijvoorbeeld als je L1 zend gaat led 1 aan ?