AVRGCC

hallo,

Ik wil beginnen met programmeren van een AVR met de compiler van AVRGCC. Nu zoek ik eigenlijjk een goede duidelijke handleiding waarin staat hoe je van voorenafaan moet beginnen. Hiermee bedoel ik dus..

Van het schrijven van een c-file -----> compileren als een hex-bestand.

Ik weet dat je wat met make file enzo moet doen.. maar dat werkt ook weer in zo'n dosscherm geloof ik???

wie kan mij duidelijkheid geven??

p.s. ik heb al gegoogled, maar daar staan niet echt DUIDELIJKE dingen.. wel veel maar nogmaals niet DUIDELIJK!!!!!

AVR Studio kan tegenwoordig samenwerken met AVRGCC, installeer AVR studio na AVRGCC en je kunt zo een nieuw C project maken. Dat werkt wat eenvoudiger dan AVRGCC zelf, hoewel je daar met MFile en Programmer's notepad ook een eind komt is AVR studio waarschijnlijk beter om mee te beginnen.

Als je een nieuw project hebt en een C file getypt in AVR Studio kun je zo op de build of compile knop drukken (of F7), en je hebt een hex file. En simulatie is ook meteen mogelijk.

Wat het C deel betreft, je zult wat basis C kennis moeten hebben. Voor het AVR specifieke deel zit er bij AVRGCC eem avr-libc user manual. Daar staan de specifieke dingen in.

In deze tutorial staat wel een hoop, is alleen in het Duits:
http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR-GCC-Tutorial

hmm ik heb geprobeerd AVRGCC te downloaden, maar dan kom ik bij die bestanden .tar.gz. enzo.... ik weet niet wat ik hier mee moet.. Ik zoek gewoon een installatie bestand setup.exe!!!! is dat er niet ofzo??

En wat is nu precies de relatie tussen AVRGCC en WINAVR??? of is dit precies hetzelfde??

grt.

*.tar.gz zijn compressie bestanden voor Linux.
AVRGCC en WINAVR zijn in principe hetzelfde. Alleen is AVRGCC voor Linux en WINAVR voor Windows.

[Bericht gewijzigd door Frysk op donderdag 15 juni 2006 18:27:38

Kom, laten we geen daglicht verknoeien

Op 15 juni 2006 17:53:42 schreef Cornee:
hmm ik heb geprobeerd AVRGCC te downloaden, maar dan kom ik bij die bestanden .tar.gz. enzo.... ik weet niet wat ik hier mee moet.. Ik zoek gewoon een installatie bestand setup.exe!!!! is dat er niet ofzo??

En wat is nu precies de relatie tussen AVRGCC en WINAVR??? of is dit precies hetzelfde??

grt.

kijk eens op de site van co lid Marcel http://expand.xs4all.nl/avr/

beetje gek

Ik heb ook geprobeerd met winAVR maar ben er niet over te spreken. Vindt het allemaal redelijk omslachtig met die makefile.
Ik gebruik nu met voor tevredenheid ICCV7 van imagecraft.
En heb nu momenteel een proef versie van IAR embedded workbench.

aha er is me nu veel meer duidelijker geworden!. heb nog even een vraag over de header files... Hoe maak ik daar goed gebruik van? als ik bijvoorbeeld voor in mijn programma een headerfile definieer als: #include <stdio.h>

Moet ik dan ook nog deze file echt op zoeken en toevoegen onder het kopje HEADER FILES in avrstudio?? of is dat overbodig??

grt. corne

Op 16 juni 2006 09:44:56 schreef Cornee:
Moet ik dan ook nog deze file echt op zoeken en toevoegen onder het kopje HEADER FILES in avrstudio?? of is dat overbodig??

Dat hoeft niet voor standaard header files, alleen voor header files die je zelf maakt (en meestal in dezelfde map als je code staan). Als je je code compileert zal je trouwens ook zien dat AVR studio alle header files automatisch onder 'external dependencies' zet. Dit lijstje kan even weg zijn als je je project opnieuw opent maar na een keer compileren staat ie er weer.

Binnen de AVR studio 4 hoef je je geen zorgen te maken over dat make-file gedoe.

WinAVR installeren en je hebt een redelijke ontwikkel omgeving.

Een hele vooruitgang en geen (2k,4k,...beperkingen)

Zelfs dat make-file gedoe vond ik zelf geen probleem...ik bedoel..het is toch gratis (en ben opgegroeid in het DOS of nog erger tijdperk) en als je wat extra software installeerde (generieke text editors of generiek IDE's) dan was er ook nog wel mee te leven

BelleBlazer4Life