Cybot

Sinds een week ben ik de gelukkige (?) bezitter van twee afgedankte Cybots. Ze zijn half afgebouwd maar kunnen al zelfstandig op hun sonar en lichtsensoren navigeren. Nu wil ik beiden combineren tot een grote robot maar... De motoren zijn niet krachtig genoeg om het gewicht van twee te dragen. Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om er zwaardere motoren onder te zetten? Ik heb op internet wel een site gevonden met de specs maar daar kan ik alleen uithalen dat de motoren op 6V werken.

http://www.mstracey.btinternet.co.uk/technical/Actual/Motorctrl.htm

Heeft iemand hier ervaring mee of weten jullie een goede site over het customizen van een Cybot? Ik heb in een kwartier een BEAM robotje in elkaar maar een bestaande robot ombouwen vind ik toch knap lastig :-S

misschien kun je een relais schakelen en zo een andere motor laten werken

Net ff gekeken.. De transistoren van de H-bruggen (2SA1300 en 2SC3279) kunnen elk 2A continu en 5A puls sinken.

Dus je kan wel degelijk andere motoren erop hangen zolang die binnen de specs 6v/2A blijven, en zo zijn er wel heel wat denk ik zo...

Moest je nog extremer willen gaan vervang je de H brug gewoon door een ander exemplaar (L298 ofzo) of je kan de voeding van de H-brug ontkoppelen (printbaantje doorsnijden) en een andere voeding aanbrengen, 7,2V uit een batterypack ofzo.

Thanx e-cNerd en ScuD! Het idee van relais schakelen spreekt me erg aan omdat dat volgens mij eenvoudiger is dan de H-brug vervangen. Het is nl. een kant en klare print en vrij lastig om uit elkaar te halen (en ziehier een van de nadelen van de Cybot...). Hebben jullie suggesties voor het type relais dat ik het beste zou kunnen gebruiken? Mijn plan is om de relais (die 6V krijgt) 12V motoren (welk type weet ik niet) in een apart circuit te laten aansturen. Ik ben nl. nog niet zo electro ervaren om dat te bepalen. Heb al wel op Conrad gekeken maar daar staan er zoveel op!

typer relais maakt denk ik niet zo veel uit. een van 9 of 12 volt zal wel goed zijn denk ik. ik weet niet hoeveel stroom je motoren nodig hebben maar de meeste relais kunnen dat denk ik wel aan.
en nog succes!

Op mijn website, staan een aantal links. Klik hier voor een direkte link.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Op 15 juni 2006 18:15:50 schreef Victorinox:
De motoren zijn niet krachtig genoeg om het gewicht van twee te dragen.

ik heb hier ook van dat spul liggen, en moet toch zeggen dat er een aardige overbrenging bij die motors zit. naar mijn idee moeten die motors dat makkelijk kunnen.

als ik het toch mis heb... en je van beide robots de motoren hebt, zou je een 4 x 4 wagentje kunnen maken

dus 2 motors links en 2 motors rechts.

je kunt de overbrenging + motors supersimpel onder bvb een cd doosje of een plaatje hout schroeven met 2 schroefjes

Danny

edit:

misschien een domme vraag maar zijn je batterijen vol?

wat je kunt doen om te testen is dat je het testprintje in de h-brug print steekt en dan ipv de batterijen 6 volt erop zet uit een voeding

[Bericht gewijzigd door Danny op vrijdag 16 juni 2006 14:22:18

Wederom thanx voor de adviezen en de links! Hm, een 4x4 wagen lijkt me ook wel wat. Dan ben ik meteen ook van dat kleine zwenk wieltje af! Ik heb de batterijen getest en die zaten inderdaad wat aan de lage kant :-S Voor de behuizing heb ik al een oude emmer een stuk hout en een lampekap gevonden...hahaha! Ik laat wel foto's zien als ik wat verder ben met m'n wicked project.

Op 16 juni 2006 14:43:36 schreef Victorinox:
Voor de behuizing heb ik al een oude emmer een stuk hout en een lampekap gevonden...hahaha! Ik laat wel foto's zien als ik wat verder ben met m'n wicked project.

ja laat dan maar zien! ik zit ook nog steeds een beetje met het idee ooit een 4x4 te maken, en heb hier volgens mij ook wel de motors daarvoor. ik ben benieuwd wat jij maakt.

Danny

Een relais is 1 ding, maar wedden dat je binnen een maand snelheidsregeling wil met pwm, en dan heb je terug een H-brug nodig :P

Het ding zit er standaard al in, al wat je moet doen is een printbaantje doorsnijden met breekmes of ff met de dremel erover..
Soit, tzal aan mij liggen :+

Veel succes ermee allicht en we verwachten die foto's !!!