Draadloze snelheids / Toerental meter

Hoi,

Ik heb een tijd geleden ook een posting gedaan over een soort gelijke vraag. Ik wil graag van een speciale race rolstoel waarmee ik sprints doe de snelheid heel nauwkeurig opslaan en weergeven, het lieft via bluetooth naar een pda. De reden waarom ik het zo nauwkeurig wil is dat ik elke slag wil analyseren, gezien de contacttijd op de hoepel ongeveer 0,12s is en ik daar natuurlijk nog informatie uit wil halen.

Nu heb ik wat verdere onderzoek gedaan naar bv versnellingsmeters, gps en dergelijke. Echter naar wat ik begrijp zijn die niet nauwkeurig genoeg. Dan is erg nog een mogelijkheid om een optische sensor te gebruiken.

Mijn vraag is of de volgende constructie simpel en goedkoop is te realiseren:

* Bluetooth module BR-SC11A (http://www.sparkfun.com/tutorial/BlueTooth/bluetooth_primer.htm)
* Een nauwkeurige optische sensor.
* Een avr microcontroller.
* Een batterij
* Een pda
* Software voor in de microcontroller
* Software die de seriele stream uitleest van de bluetooth

Zo logisch als ik ben, lijkt mij het gewoon een kwestie van de onderdelen aansluiten op elkaar. Echter blijkt dit toch vaak een probleem en is daar meer voor nodig.

Mocht een opstelling als deze werken, heb je misschien een idee voor een optische sensor en voor een microcontroller?

Alvast bedankt,
Kenny

optische sensor en microcontroller kan altijd...
gewoon ir gecodeerd(!) licht zenden met ir ledje, opvangen met ontvangertje, straal wordt onderbroken door iets wat je w ilt meten (spaak?), en daaruit kun je met een simpel rekensommetje je snelheid e.d. uithalen, pic, avr, alles kan. en je kan er waarschijnlijk ook nog wel de bluetooth module mee aansturen, dan zit je enkel nog met je pda'tje die moet worden geprogd, wat nogal het enige programmeerwerk bewerkstelligt.

Take a parachute, and jump!

Je kan bijvoorbeeld de eenvoudige lichtsluis gebruiken die bij de schakelingen staan. Je moet dan de uitgang nog wel aan passen aan de ingang van de avr. Wanneer een spaak gedecteerd word staat er een logische 1 op de ingang van de avr. je programmeer de avr zo dat deze 1 voor een interupt zorg, deze interrupt zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een timer steeds gereset wordt
Even een voorbeeldje je hebt een rolstoel wiel met straal R een een aantal spaken S dan kun je de snelheid zo berekenen.
V=((2*phi*R)/S)/((waarde 16bit timer*waarde prescaler16bittimer)/waarde kristal)
Volgens mij. Dit is heel goed mogelijk met een avr. Je moet alleen even uitvogelen op welke waarde de prescaler moet staan, dus vanaf welke snelheid je moet moet meten. Als je deze te laag zet zal de timer steeds zijn maximum waarde bereiken bij een te lage snelheid. Wanneer je de prescaler te hoog zet zal de nauwkeurigheid van de meting afnemen

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously