quote:
Ik zou niet zeggen dat het persé voor prof's is... Ik denk eerder dat het de nogal steile leercurve is die met hardware ontwerp gepaard gaat.
Ik bedoel maar, je kan perfect een microcontroller programmeren (tot op een bepaald niveau uiteraard) zonder veel te hoeven weten van digitale logica/hardware... Je neemt gewoon een high level taal: C, Basic, Jal, PAscal (ik heb zo ooit is een draak van een processor gehad... Met pascal interpreter, oertraag, maar wel heel gemakkelijk te programmeren, simuleren en uitvoeren), je schrijft een programmatje en dat ding zal werken. Dan hang je wat ledjes aan de uitgangen, weerstandje erbij en je bent gesteld... Zelfs I2C is niet zo moeilijk te doen, of LCD's enzovoort. Als je weet wat een byte is dan is het meestal genoeg.
Maar een FPGA, da's al helemaal iets anders. Je hebt eigenlijk enkel digitale logica erin zitten (of je moest bv een virtexIIpro hebben met PowerPC's erin, maar die zijn ook niet zomaar te gebruiken). De link met een "minicomputertje" is heel ver te zoeken. Dan heb je nog de tools die een pak groter zijn dan pakweg de Codevision AVR suite (C IDE voor AVR's). Da's een editor, compiler en nog wat wizardjes, maar thats it. Xilinx ISE (ja en ook Quartus) zijn een pak uitgebreider en je kan er veel meer.
En je moet wel degelijk weten wat een flipflop, register, gate, bus, enzovoort is. Want als je dan een kickass stuk hardware hebt beschreven met VHDL bv (of verilog, maakt niet uit, een forloop met variable grenzen zal NOOIT synthetiseren), en je wilt dat synthetiseren, dan komt de synthesetool aandraven met allerlei warnings (in het beste geval

) of een hoop errors. En als je dan niets of weinig kaas hebt gegeten van digitale logica kom je daar nooit uit.
Maar ik denk dat je met behulp van een goed boek (en we weten allemaal welk ik bedoel), goede cursus, of iemand die je op weg zet je als hobbyist toch iets leuks kan doen met FPGA.
Een laatste reden die ik kan bedenken waarom FPGA's niet veel in hobby wordt gebruikt is omdat het nogal vrij nieuw is. Processoren en uC's zijn al iets langer goed verkrijgbaar dan FPGA's. En de meesten die nu elca als hobb hebben, hebben in hun opleiding wel processoren geprogd, maar FPGA hebben ze niet van gehoord. Mensen die nu een electronica opleiding volgen hebben wel digitaal design in hun opleiding, en ik zal dan bijvoorbeeld sneller geneigd zijn om een FPGA vast te pakken om iets te maken dan iemand die al 15+ jaar van school af is. En face the fact, elca is GEEN populair hobby bij de jeugd, jammer genoeg.
quote:
Als het werkt, deel ik het zelfs graag mee, een prof doet dit nooit ( job bescherming).
FPGA, compilers, als je zoekt op de web, heel geheim, afschermen... hé, het is toch voor prof's.
Afschermen wordt volgens mij toch ook gedaan in de professionele wereld van processoren etc... De professionele tools zijn ook niet zomaar te verkrijgen. Achter de PIC en AVR reeks (en beperkter de ARM) zit toch een hobbycomunity, waardoor er ook meer en meer tools verschijnen voor deze controllertjes.
Bij FPGA's begint er ook een community te vormen. Kijk maar naar websites zoals opencores.org of dsp-fpga.com (deze is wel iets abstracter).
En de fabrikanten van de FPGA's (Altera en Xilinx dan) geven toch altijd een gratis versie van hun tools, waardoor je toch de meeste devices die geschikt zijn voor de hobby kan targetten. Dat doen producenten van "professionele" processoren niet.
Maar mischien moeten we dit soort discusies niet iher houden in dit topic, want ik heb de indruk dat het niet echt meer over het boek gaat. Mischien een appart topic opstarten?