Toerental bij boren in metaal

Hallo allen,

Inmiddels heb ik al enkele malen dankbaar gebruik gemaakt van de kennis die op dit forum aanwezig is door simpelweg de bestaande threads te lezen.

Dit keer blijkt een eigen topic noodzakelijk. Ik heb al gemerkt dat er diverse mensen zijn die in de metaalbewerkende industrie werkzaam zijn en vast alles weten van toerentallen bij het boren in diverse metalen.

Na een poosje googlen werd ik niet veel wijzer en ik heb ook geen passende bestaande thread kunnen vinden.

Wie o wie kan mij vertellen hoe je het toerental kunt berekenen in diverse metalen (waaronder gewoon staal en aluminium).

Ik ben inmiddels buiten CO om al gewezen op het feit dat gebruik van een centerpunt en voorboren met een diameter gelijk aan de ziel van de boor voor de uiteindelijk gewenste diameter het 'lopen' van de boor tegengaat. Nu het juiste toerental nog.

Bij voorbaat mijn dank voor elke hulpvaardige reply!

is een beetje een gevoel. de vuist regel is hoeharder het metaal hoe langzamer boren. alu dus vrij snel en staal langzamer. echter heeft het ook te maken met de boor. hoe groter de boor hoe langzamer de snelheid.

je moet het toeren tal zo kiezen dat de boor snijd en niet alleen draait want dan verbrand de boor

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Snel werkend forum zeg! Heb ik elders ook wel eens anders meegemaakt. Super die links Hugo. Dat geeft gelijk maar weer aan dat je over enig vakjargon (snijsnelheid) moet beschikken om tot de juiste resultaten te komen. Thx!

GJ_

Moderator

De snijsnelheid van een boor moet je aan de buitenkant nemen. (in het midden is die theoretisch 0m/s). Die is afhankelijk van het te snijden materiaal.

Bij sommige verspanende gereedschappen zit nog een eigen tabel. Ik gebruik bv gatfrezen met widiabeitels en die hebben enorme snijsnelheden.

Een geval apart is (zeker bij uit de hand boren) RVS. Bij RVS mag je de boor zeker NIET te hard laten draaien en moet je heel erg veel druk op de boor geven. Dat resulteerd in een grote aanzet. Als je bij RVS te hard laat draaien wordt het vlak voor de boor te heet en verhard het. Als het RVS donker verkleurd is kom je er alleen nog maar met een supergoede boor doorheen.

Op 8 juli 2006 14:31:34 schreef Hugo Welther:
Zoek eens met google op "snijsnelheid boren".
Heel veel hits.

Zie deze bijvoorbeeld http://metaalbewerken.majosoft.com/html/body_tips_over_boren.html

Stukje uit een cursus: http://www.fi.uu.nl/toepassingen/04091/documents/snijsnelheid.doc

dat word document staat een fout in
v is altijd in m/min. niet in mm/min.

in die ingeplakte tabel staat het trouwens wel goed

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Uit de post van _GJ begrijp ik dat het van belang is te weten welk 'snij'-gereedschap (zeg ik dat zo goed?) gebruikt wordt. Eén van de betere borensets voor doe-het-zelvers.
http://www.xs4all.nl/~jevis/KWB.JPG

Ik boor nie zo ontzettend vaak, maar zorg er iig voor dat de boor nooit te warm wordt, dan wordt ie bot. als je m een beetje smeert met olie of speeksel, dan gaat het wel goed.

Free the whales!

Beetje snij olie gebruiken is wel slim.
Verder voor de wat hardere metalen kobalt boren gebruiken.
Ik probeer in ieder geval altijd zo langzaam mogelijk en met zo veel mogelijk druk te boren.

GJ_

Moderator

Snijolie: ik gebruik nu spuitbussen maar als die op zijn ga ik weer gewoon over op die rode plastic flessen met ROCOL.

Op advies gebruik ik Metaflux snijspray en bij aluminium soms ook wel spiritus. Zeker bij kleine diameters boren en tappen in aluminium voorkomt spiritus plakken.

[Bericht gewijzigd door Jevis op zaterdag 8 juli 2006 15:51:34

Jevis, HSS is troep, en die coating ligt er zo af.

Gebruik liever kobaltstaal, dat blijft tenminste scherp, zelfs in RVS.

Bij boren in harde metalen altijd koelen!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 8 juli 2006 15:53:59 schreef Fuzzbass:
Jevis, HSS is troep, en die coating ligt er zo af.

Gebruik liever kobaltstaal, dat blijft tenminste scherp, zelfs in RVS.

Bij boren in harde metalen altijd koelen!

Dure 'troep' dan, dit setje koste me meer dan €75,- :'(

Op 8 juli 2006 14:47:36 schreef GJ_:
Een geval apart is (zeker bij uit de hand boren) RVS. Bij RVS mag je de boor zeker NIET te hard laten draaien en moet je heel erg veel druk op de boor geven. Dat resulteerd in een grote aanzet. Als je bij RVS te hard laat draaien wordt het vlak voor de boor te heet en verhard het. Als het RVS donker verkleurd is kom je er alleen nog maar met een supergoede boor doorheen.

Zeer juist, RVS altijd traagdraaiend met grote aanzet.
En koelen met zeer veel water, of water met klein deel oplosolie. Niet teveel.
En als je merkt dat bij het boren in RVS het niet meteen goed gaat, boorsnijkanten nazien en desnoods slijpen. Niet blijven boren zonder 1mm vooruit te raken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 8 juli 2006 15:53:59 schreef Fuzzbass:
Jevis, HSS is troep, en die coating ligt er zo af.

Gebruik liever kobaltstaal, dat blijft tenminste scherp, zelfs in RVS.

Bij boren in harde metalen altijd koelen!

hss is zeker geen troep
is alleen een schande dat ze het op die
troep uit de bouwmarkt durven te zetten

Met geld moet je creativiteit bekopen.
GJ_

Moderator

uit een van die links van Hugo:
http://img106.imageshack.us/img106/2236/snijden3dd.jpg
Hier zie je het onderscheid tussen de snelheden voor zowel materiaal als gereedschap.

Jevis, die boren die je daar toont hebben een coating van Titaniumnitride (TiN). Zorgt wel voor een verlengde levensduur (als het tenminste geen nep is, want wordt ook veel verkocht, is rommel)

Kobaltboren hebben een uitstekende kwaliteit, leunen dicht aan bij hardmetaal.
Hardmetaal: dunne printboortjes zijn dikwijls van hardmetaal(TunstenCarbide)alsook draaibankbeitels.
Hardmetaal heeft als chemische naam WolframCarbide, bijna zo hard als diamant. Wolfram heeft ook de hoogste smelttemperatuur van alle elementen, iets van 3500°C.

Uitermate kwaliteit, uitstekend verspanend, sterk maar ook zeer bros.
Als je een gewone boor laat vallen zal er niets aan zijn, laat een hardmetalen draaibankmes op z'n punt vallen en daar springt waarschijnlijk een stukje af.

Snijsnelheden hangen niet alleen samen met het te bewerken materiaal maar ook met het materiaal van het verspanende gereedschap.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
GJ_

Moderator

Op 8 juli 2006 16:34:23 schreef big bang:Jevis, die boren die je daar toont hebben een coating van Titaniumnitride (TiN). Zorgt wel voor een verlengde levensduur (als het tenminste geen nep is, want wordt ook veel verkocht, is rommel)

KWB is toch geen nep? Ik kom die op veel gereedschapkarren in fabrieken tegen hoor.

KWB ken ik hier in België niet, althans nog niet gezien.
O.K. zal wel goed materiaal zijn dan.

Maar ik zal wat anders vertellen:
Heb hier ooit eens andere boortjes gekocht, naderhand zagen ze er te geel (eigenlijk goudkleurig) uit om TiN te zijn.
Gekocht op een rommelmarkt.
Jawatte, boor daar maar is een gat mee. Nog niet in karton.
Gewoon vergeeld spul. Nu zonder grap, je kon ze 90° buigen en terug platslagen zonder te breken. Was precies lood.

Heb ik mijn kolère eens flink doorgeduwt op mijn kolomboormachine, boor haakt. Toen ik ze eruit nam bleek dat op het onderste stuk de spiraal andersom gewrongen was, dus een boor met en stuk linkse en een stuk rechtse spoed.

Doe dat maar eens na.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Cobalt boren vind ik voor RVS niet echt geschikt, zijn bij mij zeer snel bot, en ik gebruik snij olie.
Tegenwoordig gebruik ik titanium boren, blijven vlijmscherp, ook in RVS.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 8 juli 2006 17:00:01 schreef diode:
Cobalt boren vind ik voor RVS niet echt geschikt, zijn bij mij zeer snel bot, en ik gebruik snij olie.
Tegenwoordig gebruik ik titanium boren, blijven vlijmscherp, ook in RVS.

Ja, ik denk dat je zo wel geld kunt blijven uitgeven. Hoe exotischer het materiaal, hoe hoger de prijs mag ik aannemen.

Ik heb ze bij een Houtbedrijf vandaan, jaja het zijn wel staalboren maar toch.
Een setje van 1 tot 10 mm oplopend per 0,5 mm kostte mij 20 Euro.
Volgens mij zijn het titanium boren, ze zijn in ieder geval stukken beter dan Cobalt boren van 6 Euro per stuk!

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Mij werd geleerd: Grote boor=Laag toerental,, Dunne boor= Hoge toeren:+

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook