Al zoekend op internet zijn er meerdere programma's beschikbaar om nummerweergave van ISDN te tonen op de computer.

Echter als je zoiets zoekt voor analoge poortjes op bijvoorbeeld een ISDN centrale, of de normale analoge telefoonlijn, dan is er ineens een groot gebrek aan en vindt je nagenoeg niets.

Heb meerdere pogingen gedaan via Google omdat het streven van deze site ook is dat je eerst zo het betaamd zelf zoekt, en dan pas om hulp gaat vragen als er geen passende oplossing is.

Mogelijk zoek ik op verkeerde trefwoorden, dat zou kunnen, maar tot zover is er niets voor te vinden (in het Nederlands) en gezien de belangstelling hiervoor ook op dit forum wel bestaat dacht ik eens een balletje op te gooien in die richting.

Regelmatig zie je hier kreten dat bepaalde personen wel even simpel een programmatje in elkaar flansen.
OK, dat simpel is natuurlijk maar relatief, maar toch.

Is er iemand die zoiets kan maken voor Windows, of bijvoorbeeld dat het gekoppeld kan worden aan Microsoft Outlook, of Outlookexpress?

Ben zeer benieuwd naar de reacties en wat er (eventueel) gaat komen. :)

SWSje

Het is ook niet zo vreemd. Nummerweergave is op ISDN een standaard dienst. Vrijwel elke ISDN-adapter heeft een CAPI driver. CAPI is een standaard interface waar een nummerweergave programma makkelijk op kan inhaken. De reden dat er voor ISDN ook zoveel nummerweergave programma's zijn.

Voor analoog (POTS) is er geen standaard. Tenminste niet op het computervlak. Er zijn modems die nummerweergave ondersteunen maar die zijn zeldzaam. Vooral die de 'afwijkende' nederlandse DTMF codering ondersteunen zoals KPN die toepast. De meeste kabelproviders gebruiken FSK, wat beter ondersteund is. Tronn is dacht ik een naam van een modem fabrikant die deze ondersteuning had. Bestaat die nog?

Een andere optie is zelf een stukje hardware maken. Geen probleem toch?, we zitten immers op CO. Bijvoorbeeld op basis van dit schema van picbasic.nl http://www.picbasic.nl/images/schema_nrmelder_nl.gif De decoder zou je ook rechstreeks aan een PC kunnen hangen. De microcontroller is dan niet eens noodzakelijk. Uiteraard moet je er dan wel zelf software bij schrijven.

Kijk ook even of je telefoonprovider de signalen standaard meestuurt. Het kan zijn dat je daar apart voor moet betalen.
Wel handig te weten voor je gaat knutselen.

Op 11 juli 2006 23:01:45 schreef Marcel:...Uiteraard moet je er dan wel zelf software bij schrijven...

Precies en dat is nu juist hetgeen ik probeer aan te geven dat er wel hardware oplossingen zijn, zoals het schema wat je weergaf in jouw post, en soortgelijke schema's die ik al eens gevonden heb, maar de software om zoiets onder windows te kunnen gebruiken is er niet, of vrijwel niet, en dat is juist het punt waar het om draait.

Desondanks zijn alle aanvullende en ondersteunende tips en adviezen welkom.

SWSje

Wat ik miste in je vraag was de hardware. Je zal daar moeten beginnen. Zomaar wat software schrijven is zinloos. Het moet op elkaar aansluiten. Maar je hebt dus geen modem met nummerweergave. Je noemt wel de analoge poort van een ISDN centrale als voorbeeld, heb je die toevallig? Voor een Quattrovox 1 weet ik nog wel iets. En anders is het eerst de hardware vaststellen, dus een voor jou handelbaar schema en dan pas de software.

OK, dit is al meer verhelderend, en kunnen we zaken op elkaar afstemmen.

Wat betreft de hardware heb ik een KPN ISDN Homevox met zowel analoge poortjes als ISDN poortjes met nummerwergave.

Wanneer het komt tot de kant van de computer heb ik zowel een computer met seriële poort als zonder seriele poort.
En wat betreft modems heb ik een Sweex Hardware modem met Conexant chip die in zoverre nummerweergave onderteund dat ie het signaaltje doorlaat, en met bijvoorbeeld een voiceresponce software komt het nummer wel in de lijst van door de modem uitgevoerde "opdrachten".

Wat dat beftreft is er dus niets wat het tegenhoudt, alleen met dat het nummer verschijnt in dat programma heb ik bijvoorbeeld nog geen simpel pop up scherm die naam en nummer noemt, of een soort koppeling met andere Windows programma's die het ontvangen nummer kunne koppelen aan een bestand in de computer.

Hopelijk leg ik een en ander duidelijk genoeg uit.
Mocht het niet duidelijk zijn, of reizen er andere vragen dan licht ik ze nog uitgebreider toe.

Wellicht is met dit schema iets te doen dat het dit signaal op bijvoorbeeld een USB poort of op een Seriele poort aan kan bieden.

Hoewel het zoals het lijkt niet drect wordt "ondersteund" door de modem in de letterlijke zin van het woord is het wel zo dat het nummer beschikbaar is in de PC.

Ik wacht nieuwe posts eventjes af :)

SWSje

Als je slechts wilt loggen moet je eens kijken naar http://www.digitalroom.net/ en het programma Call Trace. Is freeware.
Anders kun je hier eens verder spitten: http://www.ainslie.org.uk/callerid/cli_soft.htm

Volgens mij kan je gewoon pin 11 t/m 15 van de 8870 gebruiken om via je parallele poort data in te lezen.
Als Std (pin 15 van de 8870) van laag naar hoog gaat, dan staat op de pinnen 11 t/m 14 (van de 8870) de data klaar. Dat gaat zo door tot je het hele nummer hebt.
Zie de datasheet die ook op www.picbasic.nl staat.

Niet zo heel erg moeilijk om daar (bijvoorbeeld in Delphi) een programma'tje voor te schrijven.

[Bericht gewijzigd door Boudie op ]

Op 12 juli 2006 11:13:21 schreef Sweet Winter Smile:
En wat betreft modems heb ik een Sweex Hardware modem met Conexant chip die in zoverre nummerweergave onderteund dat ie het signaaltje doorlaat, en met bijvoorbeeld een voiceresponce software komt het nummer wel in de lijst van door de modem uitgevoerde "opdrachten".

Dat zou wellicht het hele hardware probleem al oplossen. Zou je eens simpel willen testen met hyperterminal of een ander terminal programma. Open een connectie met de compoort waarop je modem zit. Type eens 'AT' + enter (zonder de quotes), je zou 'OK' terug moeten krijgen. Dan weet je in elk geval dat je modem en terminal programma correct met elkaar communiceren. Vervolgens bel je jezelf op en kijk je wat je binnen krijgt van de modem. In elk geval zou je 'RING' of 'RINGING' moeten zien. Als je ook nog een nummer mee krijgt dan is het helemaal mooi.

@Marcel, ik heb de test zojuist met succes uitgevoerd.
Er kwam inderdaad de melding OK op de AT opdracht en een telefoontje toont inderdaad "Ring".

Zover ik nu na kan gaan wordt er geen nummer gepresenteerd.
Dit is overigens wel ingeschakeld.

Of dat nu komt door de modem of door andere oorzaken weet ik niet, maar voor het moment zijn dit de meest actuele gegevens welke ik hier kan melden.

SWSje

Hier heb je een simpel stukje hardware en software in vb6 om met de nederlandse nummerherkenning te werken. Ready to run ;-)
http://www.dile.nl/index.html?extra.htm
Succes ermee

Dankjewel voor deze toevoeging! :)

@ Marcel, ik heb nog even gekeken, maar in Hyperterminal komt geen nummer te staan, echter ik heb wel gewerkt met een programma die het nummer wel toonde in de lijst zoals ik al aangaf.
Ik neem aan dat ik daaruit mag concluderen dat de modem het wel "ondersteunt" tot zover, of het in ieder geval niet blokkeert, maar dat dit kennelijk in de software zit die dit al dan niet weergeeft.

Kennelijk is de hardware drempel hiermee in grote lijnen genomen, en is het nu bezien om een programma ergens te vinden die het nummer wel weergeeft als een pop up schermpje ofzo, en die eventueel ook zaken kan koppelen met Outlook Express of andere Windows programma's zodat bijvoorbeeld de (reeds ingevoerde) namen bij de nummers gepakt worden zodra zich een voor Windows bekend nummer aanmeld.

SWSje

SWS

Heb zelf nog eens gezocht met google. Er blijkt toch wel meer te zijn dan ik dacht. Gebruik maar eens 'modem caller id' als zoekopdracht.

O.a. deze sites waarvan de eerste met software http://www.yes-tele.com/modem.html
http://www.talkingcallerid.com/CallerIDCapable.htm

Je moet je modem blijkbaar nog een extra string meegeven om nummerweergave ook in te schakelen.

Op 13 juli 2006 00:39:21 schreef Marcel:
Heb zelf nog eens gezocht met google. Er blijkt toch wel meer te zijn dan ik dacht. Gebruik maar eens 'modem caller id' als zoekopdracht.

Let wel op dat wij in Nederland ander systeem gebruiken dan in de USA, dus de meeste dingen zullen niet werken.
Wij gebruiken geloof ik het DTMF systeem en de USA het FSK.

Dat is afhankelijk van je telecom aanbieder. KPN gebruikt inderdaad DTMF. Veel kabelproviders daarintegen FSK. Maar dat alles had ik al aangegeven in m'n eerste reactie in dit topic. Overigens als je zoekt in combinatie met modem ga je geen schema's vinden voor FSK hoor. Eerder instructies hoe je een modem kan instellen om nummerweergave te gebruiken. Had je de links niet gevolgt?