Shock Media

Navigatie

[Tuner] Pioneer F-225L naast de freq.

Forum > Audio > [Tuner] Pioneer F-225L naast de freq. << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
Henry S.
Moderator

En met voorzichtig draaien aan kerntjes geen verbetering?
Kerntjes en behuizing van te voren met een merkstift een streepje geven, zodat je de oude positie weer terug vinden kan.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Antoine

Heb ik al gedaan, idd van te voren gemerkt. Ik snap er echt niets meer van. Ik denk dat er gewoon iets defect is. Maar wat....

Ding toch rijp voor het schroot ?
www.insv.nl
KT88
Moderator

Kom eens deze kant op met dat ding, Antoine.......

ik ken nog wel wat foefjes
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.
Moderator

Ik ook, maar Helmond ligt niet naast de deur...
Antoine

@KT88 zou ik best willen, maar met de huidige benzine prijzen is dat ook geen gein meer om helemaal naar het Gooi te rijden.

Kun jij mij die geintjes niet uitleggen ? . Of misschien kan ik hem naar je opsturen ? Alhoewel even klooien met z'n tweëen natuurlijk wel gezelliger is .

[edit] mijn arsenaal bestaat uit een 60MHz scoop, frequentie teller, functie generator, en 4 multimeters. Of moet ik iets speciaals hebben om dat te maken ?
[Bericht gewijzigd door Antoine op 31 juli 2006 21:23:46]
www.insv.nl
KT88
Moderator

1 euro en 52.5 cent voor een litertje vloeibaar goud......
Ik weet 't, die oude dame van mij (bijnaam van Hare Majesteit de CX, als ze buiten gehoorsafstand is) lust meer dan haar bereidwillige dienaar....

Apparaten:
Ik moet zo'n ding voor me zien, er aan voelen, ruiken, in de handen hebben, er een band mee krijgen.

Ik ben een van die idiote techneuten die meer gevoelsmatig repareert dan beredenerend te werk gaat.

Opsturen mag, maar samen hobbyen is wel zo leuk, toch?
Kun je eens iets combineren met familiebezoek oid, ben je van harte welkom.
Weekends zijn vrijwel altijd OK, en doorgaans ben ik de woensdagen ook vrij.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Antoine

1,525 ? Zo, da's nog prijzig, bij ons in het zonnige zuiden kan ik nog tanken voor 1,425, enniewee, veels te duur. Mijn olie consumerende Suzuki Swift lust meer olie dan benzine op het moment.

Ik zat er net aan te denken, ik moet binnenkort nog een keer naar Driebergen, daar woont een vriend van me, en dat is wel in de richting van jouw (min of meer). En anders moeten we even kijken. Ik heb de komende drie weekends vrij in principe dus .
www.insv.nl
Pertinax

quote:
Op 30 juli 2006 21:25:03 schreef Antoine:
...heb het even beneden geprobeerd (zonder geluid) maar daar tuned hij wel automatisch, maar het signaal beneden is altijd al beter geweest.

Overigens hij is niet ontregeld, beneden tuned hij precies goed, ik kan het daar alleen niet horen

Eerste regel bij het zoeken naar fouten: als je iets verandert, verander dan slechts 1 iets.

Tweede regel: als iets werkt, herstel het dan niet.

Volgens mij zit je boven met een slecht antennesignaal van de CAI, en stem je af of een 'aardse' zender in plaats van op het kabelsignaal.

Het feit dat het soms goed of slecht is kan te maken hebben met slechte massa, waardoor de aardse zender daardoor soms sterker doorkomt.
Ook de afwezigheid van blik rond de tuner heeft zijn invloed op het ontvangen van ongewenste sterke FM zenders. De (metalen) kap van de tuner kan hier veel verschil geven, maar omdat die gewoon vastzit, en geen bewuste afscherming heeft, kan de mate van afscherming wispelturig zijn.

De controle beneden is op zich wel verstandig, maar vermits je niets hoort, kun je daaruit geen conclusies
trekken.

Je hebt dus twee veranderlijken: antennesignaal en afregeling discri.
Probeer eerst te zorgen voor een goed antennesignaal, en regel daarna pas aan de discriminatorspoel.
Of controleren EN luisteren met een goede tuner.

Edit: bij afregelen de tuner manueel instellen. Autotune werkt enkel als de discri goed staat.
Meten is (z)weten.
Antoine

Okee, nou breekt mijn klomp....

Nou is dit al eens eerder voorgekomen toen ik met mijn LX3 cassettedeck naar KT88 wilde gaan, dat bleek niet nodig, wat nu...

Afijn, om het lot te tarten. Heb ik de tuner naar beneden gebracht en ben achter mijn TV/Stereo meubel geklommen om een kabel voor audio op mijn (zelfbouw) versterker aan te sluiten. Tuner aan, amp aan, zelfde antenne kabel gebruikt als boven, tuner klinkt als een tierelier, tuned automatisch, geluid is gewoon goed. Ik neem het ding mee naar boven, sluit hem boven aan op een versterker, zet het ding aan, niets.... althans, niet meer dan hier gebruikelijk was. Met een lichte frustratie ga ik zitten, en ineens hoor ik de ruis toenemen en plop, er is weer helder ontvangst. Nou breekt mijn klomp. Mijn installatie twijfel ik eigenlijk niet echt aan. Het ontvangstboven is slechter omdat er een mindere kwaliteit kabel tussen zit. Maar alles zit wel goed vast. Dus ik twijfel niet aan mijn installatie eerlijk gezegd.

Wat kan het geweest zijn ? En waarom begon het met het aanzetten van de tuner ? Dat kan toch geen slechte kabel in mijn installatie geweest zijn lijkt me... of is de tuner toch niet echt gevoelig, of zwabbert het signaal teveel op en neer (het UPC signaal hier is zoiezo slecht, klaagt iedereen over in de straat).
www.insv.nl
KT88
Moderator

Ik heb jouw tuner even ingestraald op afstand.

Zonder dollen, het kan zijn dat er een MF ceramisch filter slecht is, dan zit er oxidatie tussen een van de aansluitpootjes en het elementje.

Murata 10.700 en dan zit er een kleurtje op, dat geeft de afwijking van de 10.700 aan, ik dacht 10 of 25 kHz per kleurtje.
Ik zie rood het meeste voorkomen, maar groen, blauw en geel ook wel.
Tik er eens tegen, als de ontvangst dan wegvalt weet je 't zeker. Als er meerdere inzitten, allemaal proberen.
Altijd vervangen door eentje van dezelfde kleur!
Antoine

toch grappig dat een buis dat op afstand even doet met een transistoren ding

Het is er eentje met een rood hoedje op. Heb er even redelijk stevig op getikt, speelt vrolijk verder. Heb ook met de achterkant van een schroevendraaier op een leeg stuk van de print gemept om zodoende het apparaat wat te beroeren. Maar speelt gewoon door. Overigens is dit het eerste audio apparaat wat ik zie met een epoxy print erin.

Mocht hij nou door blijven spelen dan zullen we eerst iets moeten slopen om het te repareren, anders zie ik jouw shack nooit KT88 .

Toch blijf ik het erg verdacht vinden
www.insv.nl
KT88
Moderator

Volgens de foto op de vorige pagina zitten er 2 ceramische filters in........
Misschien zelfs nog een derde onder de bandkabel linksonder.

Zet de tuner eens aan, aangesloten op de versterker, trek de kabel er eens uit en meet het potentiaalverschil tussen de massa's eens, zowel AC als DC.
Als je bij het weer inpluggen vonken ziet, staat er stoorspanning op de gnd. van de kabel, misschien is dat een oorzaak.

Anders weet ik het ook niet meer..........
Antoine

U heeft gelijk. Ik was op zoek naar "rode hoedjes" en heb er eentje gemist. F102 en F103 zijn twee dezelfde filtertjes verder is er nog een F101 die zit bij de antenne ingang, maar dat is een ding met 5 poten met opschrift: BFWF4 SE 6 en daar gaan alle antenne ingangen naar toe.

Verder DC +10mV tuner t.o.v. kabel, en AC 0,0000mV volgens mijn meter . Had ik overigens ook niet echt verwacht want ik heb de bouwmarkt brol vervangen voor Hirschmann einddozen dus...

Ik weet het ook niet meer.
www.insv.nl
KT88
Moderator

Als het nu werkt, dan heeeeeeel stilletjes en voorzichtig de kap plaatsen, met vrouwenhandjes de schroefjes vastzetten en het ding fluweelzacht neervlijen op zijn plekje.

En vervolgens lekker CDs gaan draaien

@Henry: oscillatorstoring van radio nr. 2? Of een PC in de buurt? Hmmm..........

buurman is klompenamateur
[Bericht gewijzigd door KT88 op 31 juli 2006 23:06:01]
Henry S.
Moderator

Heb je nog een tweede radio?
Antoine

@KT88 het ding stond op zijn plaats en stopte er ook ineens mee, dus dat kan het niet zijn, heb hier net op de tafel staan beuken en met die kast getikt, niks, speelt gewoon door.

@Henry, ik heb nog een ouwe Philips en een Eltax DAB/FM ding van Conrad. Maar deze past optisch ook mooie bij de rest. En die Eltax staat beneden en die Flipse gaat naar de slaapkamer (er komt geen TV in mijn slaapkamer )

En nou ga ik slapen en dromen over keramische filters lol

[edit] Ja ik ben een van de weinigen die nog naar de radio luisterd
www.insv.nl
Henry S.
Moderator

quote:
Op 31 juli 2006 23:02:49 schreef KT88:
[...]
@Henry: oscillatorstoring van radio nr. 2? Of een PC in de buurt? Hmmm..........
[...]

Nee, om een slecht kabelsignaal uit te sluiten.

Al is UPC sowieso slecht...
Antoine

Je gelooft het niet, maar hij doet het nog steeds
www.insv.nl
KT88
Moderator

Ja, mijn paranormale gaven zijn soms nogal sterk, ik verbaas mijzelf nog steeds daarover.

Confucius zegt: "Spreek zachtjes, maar draag een grote hamer bij je."
Keston

Hai, misschien de verkeerde plek, maar na zoeken op dit type tuner kwam ik alleen op dit forum uit....Weet een van jullie of het mogelijk is dat deze tuner je ingestelde frequenties onthoud als de stroom is uitgevallen? Of is dat al zo en is een batterij gewoon op?
Antoine

Die van mij (die het nog steeds goed doet) onthoudt zijn zenders prima. Of er een batterij inzit weet ik zo niet meer...
www.insv.nl
Keston

quote:
Of er een batterij inzit weet ik zo niet meer...

Dank Antoine...ik ga m wel wat nader inspecteren...
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2