| Naam |
Bericht |
Wardje
|
Ik weet niet of taalfouten tot de netiquette horen.
Misschien schrijf ik hier zelf al een fout in het woord netiquette.Ieder zal wel eens een taalfout schrijven maar soms loopt het wel de spuigaten uit.
Wat dacht u van dit "ik hep ze gratis gekrege!!!"
of dit "hij zijde" van het werkwoord zeggen?
En dit zijn niet de enigen,er zijn er legio.
Wat ik me dan steeds afvraag is ,doen die mensen dat opzettelijk ?
Ik wil hier mee niet bedoelen dat we elk topic door een spelling controle moeten halen.
Tik fouten ,goed,maar uw bijdrage eens vlug herlezen voor ge ze post is gauw gebeurd en ik vind gewoonlijk in de mijne nog een of meer fouten.
Mvg
Ward
[Bericht gewijzigd door Wardje op 31 juli 2006 17:25:47]
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
|
WilToyo
Golden Member
|
netetiquette
|
Wardje
|
quote:
ik dacht het nog!
Ward
|
WilToyo
Golden Member
|
taalfouten vind ik niet hinderlijk, msn taal wel
|
Aart
|
Wat wil je met dit topic ?
Op Co is men volgens mij niet zo streng, als het de spuigaten uit loopt mopper ik wel eens wat, maar vaak kan het me gewoon niet genoeg schelen.
Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de poster, pas als het offtopic rommel geeft is het `nodig' om in te grijpen.
Een post met veel spel- en taalfouten staat imo erg kinderachtig, voor mij persoonlijk is dat reden genoeg om wat meer mijn best te doen.
Typefouten duiden op luiheid of tijdgebrek, of beide..(?)
Ook zijn er wat locale verschillen in wat gebruikenlijk is op taalgebied, die vind ik juist wel aardig.
AartSite
|
Wimh
|
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Zou je denken... maar netiquette wordt veel vaker gebruikt, en weer wint de Vlaming.
Re: Google. 161.000 tegen 10.600.000
@ Wardje: Ik schaam me dood voor de MSN-jeugd.
Spelvauten in titels corrigeer ik en als het echt spuigaten uitloopt dan zeg ik er wat van.
quote:
Het ene is het gevolg van het ander...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
chipje
Golden Member
|
quote:
Mee eens.
Verder maakt het mij niet zoveel uit, mijn posts zijn ook niet foutloos.
Als het maar duidelijk en verstaanbaar blijft. (en ik niet 10 minuten moet nadenken wat die nieuw bedachte afkortingen allemaal betekenen).
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
|
Lucky luke
|
quote:
Het ene is het gevolg van het ander...
deels wel, deels niet.
naja, ast erg word da ze da ingrijpen, vinik nie raar
kan op msn prima, hier niet
nauja, als het te erg word, dat ze dan ingrijpen, vint ik niet raar
kan hier ook nog, dan is er een dislect (of bijna dislect) bezig.
en ik weet zeker dat naast de opzettelijke fouten in de voorbeeldzinnetjes in deze post ook weer fouten zitten.
zolang het leesbaar blijft erger ik me er niet aan.
mijn homepage.
|
KT88
Moderator
|
Naar mijn idee is het wel een beetje het verschil tussen wat we maar de "MSN-generatie" (of SMS-generatie) zullen noemen, en diegenen die dat (net) niet hebben meegemaakt.
Ikzelf kan me er bij vlagen wel aan storen (en niet: aan irriteren, dat is fout), maar het is kennelijk onuitroeibaar.
Wat me de laatste tijd wel opvalt, is dat mensen geen hoofdletters en leestekens meer gebruiken.
Their loss, want hun post is zo moeilijker leesbaar, en er zijn genoeg mensen die dan denken: "die rommel ga ik niet eens ontcijferen", waardoor men dus geen antwoord krijgt.
Ook loopt men het gevaar niet helemaal voor "vol" aangezien te worden, terwijl de poster wel degelijk een zeer intelligent persoon kan zijn.
Dyslexie uitgezonderd, maar dat is vaak duidelijk te herkennen.
Luiheid is dan nummer drie in deze lijst, en nummer vier is dat men *echt* niet weet hoe fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Geloof het of niet, maar dat komt echt voor.
Met het hedendaagse onderwijs (in Nederland althans) in gedachten verbaast me dat ook niet.
Op het punt netiquette: topics kicken, meerdere posts vlak achter elkaar in plaats van de "edit" knop gebruiken, dat soort dingen is wel hinderlijk.
Maar ook hier stoort de ene zich meer aan als de andere persoon.
Wat wel wenselijk is, en beter leest, is het gebruik van alinea's zoals ik in deze post als voorbeeld heb gedaan.
Het duidelijk scheiden van onderdelen van een post maakt de boel simpelweg beter leesbaar en overzichtelijker.
Nog eenmaal die luiheid: vaak zie ik vragen die met een simpele Google zoekopdracht binnen de seconde beantwoord haden kunnen worden.
Gericht zoeken, de juiste steekwoorden gebruiken, en daarbij, die woorden *correct* schrijven, dat is de sleutel tot succesvol zoeken met Google.
Desalniettemin, een vraag van een OP beantwoorden met alleen "Google!" lost dat niet op, en wekt mijn ergernis op.
Geef dan tenminste een hint * waarnaar * de OP moet zoeken, als je hem wilt helpen.
Ten laatste: ik mag dat sappige Vlaams wel van sommige posters, daar heb ik niet het minste bezwaar tegen!
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
Wardje
|
quote: Op 31 juli 2006 17:30:40 schreef Aart:
Wat wil je met dit topic ?
Op Co is men volgens mij niet zo streng, als het de spuigaten uit loopt mopper ik wel eens wat, maar vaak kan het me gewoon niet genoeg schelen.
Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de poster, pas als het offtopic rommel geeft is het `nodig' om in te grijpen.
Een post met veel spel- en taalfouten staat imo erg kinderachtig, voor mij persoonlijk is dat reden genoeg om wat meer mijn best te doen.
Typefouten duiden op luiheid of tijdgebrek, of beide..(?)
Ook zijn er wat locale verschillen in wat gebruikenlijk is op taalgebied, die vind ik juist wel aardig.
Spijtig dat het u als moderator niet "genoeg" kan schelen.
Het was maar een opmerking van mijn kant.
De oorzaak ligt niet bij u natuurlijk.
Ik dacht dat een beetje verzorgde taal niet misstaat in dit overigens goed forum en bijdraagt tot de uitstraling.
Ward
|
Sine
Moderator
|
Ik ben zelf geen taalpurist, en was altijd al gruwelijk in dictee, dus ik zal wel een foutje links en rechts neerzetten.
En oude of nieuwe spelling, boeiend ...
Maar sommige dingen ergerik me gruwelijk aan, gewoon echt dingen knetter fout neerzetten, "kijk is" in plaats van "kijk eens" bijvoorbeeld ... Grrr ...
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
legacy
|
Ik denk wel vaak, als ze net zo met de soldeerbout als met het toetsenbord omspringen, er erg veel projecten mislukken.
Ik vind het best wel hinderlijk als ik iets twee of drie keer moet lezen, voordat ik snap wat er bedoeld wordt.
|
Henry S.
Moderator
|
Vooral als het dan een vraag over programmering is... De meeste bugs zijn tikfouten... Slordigheden worden meteen afgestraft. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 juli 2006 18:56:49]
|
KT88
Moderator
|
Slordigheden worden meteen afgestraf t.
donders, grap weg, ik had moeten quoten.....netiquette, anyone?
Free heeft een "free pass" wat betreft taalfouten, 1 post van hem met fouten weegt op tegen 10 foutloze van mij [Bericht gewijzigd door KT88 op 31 juli 2006 18:59:50]
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
free_electron
|
mae vintoch! free_e reserveert zich het recht voor om zovele typfouten te maken als hij wil. de industrie die spellchekcers maakt moet ook draaien. anders zijn dat weer een nest werklozen bij. en allerhande leuke routines in msword zorgen dat de eerste letter na een punt , of een nieuw paragraaf automatisch een hoofdletter wordt.
dat in ene php scriptje steken kan niet zo moeilijk zijn. SMS en MSN taal een l33tspe4k zijn natuurlijk zever in pakskes. tbelangrijkst eis nog altijd je idee overdragen. ennen ene goed verstaander heeft vaak maar ene half woord nodig.
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Ahhhh fucking fokschaap
|
Hugo Welther
Moderator
|
Als mod en van de oude voor MSN/SMS generatie, stoor ik mij er wel degelijk aan. Maar.... ook ik maak fouten. Gelukkig maar, dat is menselijk.
Verbeteren van taafouten is echter onbegonnen werk. Wij als Mod moeten dan (bijna) iedere post gaan editten.
De poster heeft daar overigens niets aan. Hij/zij leert daar niets van.
Ik ben het met KT eens dat een groot deel te wijten is aan het hedendaags onderwijs. Ik heb daar wel eens een discussie overgehad met een onderwijzer van groep 8 basis school uit mijn kenissenkring, n.a.v. de taalbeheersing van stagiaires op mijn werk.
Zijn argument was "wij leiden niet op voor het bedrijfsleven". Mijn argument dat op de basisschool toch de basis voor een goede taalbeheersing wordt gelegd voor later werd afgedaan als niet belangrijk.
M.a.w. zoek het maar uit, als de leerling maar wat letters op papier krijgt is het goed. De volgorde daarvan is niet belangrijk.
Dat laatste is overigens wetenschappelijk bewezen. Als de eerste en laatste letter van een woord op de goede plek staan, doet de volgorde van de overige letters er niet meer toe. Dat bewijzen de teksten van Free_ wel.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Willybilly
Member
|
quote:
Ehh, een fokschaap doet inderdaad niet veel anders dan f*cken
Een radiator is om te verwarmen en randaarde is voor...aarding !!
|
Wardje
|
quote: Op 31 juli 2006 18:24:01 schreef KT88:
Ook loopt men het gevaar niet helemaal voor "vol" aangezien te worden, terwijl de poster wel degelijk een zeer intelligent persoon kan zijn.
Dyslexie uitgezonderd, maar dat is vaak duidelijk te herkennen.
Ten laatste: ik mag dat sappige Vlaams wel van sommige posters, daar heb ik niet het minste bezwaar tegen! 
Nog een laatste bemerking (geen opmerking ) van mijnen twege.(is dit wel goed nederlands?  )
Een zeer intelligent persoon maakt zo geen domme taalfouten als "hep" en "tog" denk ik.
Met dat laatste over de vlamingen ben ik het natuurlijk volkomen eens.
Ward
|
KT88
Moderator
|
quote:
Intelligentie komt in vele vormen, begrip hebben voor anderen die wellicht iets minder taalgevoel hebben dan jij, is er een van
Verder kan dat ook dyslexie zijn, of domweg luiheid.
In mijn optiek zegt dat dus niets over iemand's intelligentie, maar wellicht wel over de mentaliteit.
Maar om op je eerste punt terug te komen Ward, wat Hugo ook al zei, als mod kun je er weinig tegen doen.
Tenzij het de spuigaten uitloopt, maar als we ieder individueel foutje moeten gaan verbeteren, moeten we een fulltime redactie van 16 man neer gaan zetten.
Software kan dat niet, dit in tegenstelling tot wat Free denkt.
In het Engels bijvoorbeeld heb je "its" en "it's", of "your" en "you're".
Totaal verschillende betekenissen, maar de spellchecker slaat er niet op aan, want beide schrijfwijzen zijn op zich correct.
Het gaat hier om de context en de grammatica, en dat kunnen computers (nog) niet.
|
diode
|
quote:
De meeste mensen die intelligent zijn, zijn dit vaak op bepaalde gebieden.
Het kan dus best zijn dat iemand niet goed weet hoe hij/zij een woord moet spellen of typen terwijl hij/zij op het gebied van elektro ontzettend slim is.
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
|
Wardje
|
quote: Op 31 juli 2006 19:19:32 schreef KT88:
[...]
Maar om op je eerste punt terug te komen Ward, wat Hugo ook al zei, als mod kun je er weinig tegen doen.
Tenzij het de spuigaten uitloopt, maar als we ieder individueel foutje moeten gaan verbeteren, moeten we een fulltime redactie van 16 man neer gaan zetten.
De vraag was ook niet jullie alles te laten verbeteren.Dit is niet mogelijk. (zo intelligent ben ik nu wel  )Ik wist eigenlijk niet goed waar ik dit topic moest plaatsen .
Ik wou iedereen die hier schrijft eigenlijk aanspreken.
En ..... ik schrijf ook fouten.
Ward
|
Jan klaasen
|
Ik wil hier een ding over zeggen.
Ik maak geen vouten.
(he mensen, het is een technisch elektronica forum. als we elkaar begrijpen en elkaar daardoor kunnen helpen is het doel van het forum toch bereikt lijkt me. waarom perfect nederlands willen als je weet dat het toetsenbord verscholen licht tussen datasheets, draad en componenten en weet dat men met een hand typt en met de ander de scoop bediend terwijl men in die hand ook nog een soldeerboud vast houd. terwijl het hoofd zich verdiept in een 'division by zero' op regel 275)
Bachelor of Social Work
|
Henry S.
Moderator
|
Het verschil niet kennen tussen licht en ligt vind ik wel erg triest hoor... Ik lees vaak in een topic-start dat er iets licht, maar geen licht blijkt te geven, omdat het ligt. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 31 juli 2006 19:41:03]
|