| Naam |
Bericht |
Fantomaz
Golden Member
|
Het is op zich niet vreemd dat electronici hier over vallen. Ik heb al eens eerder opgemerkt dat dit segment uit de bevolking een stukje intellectuele bagage bezit om zijn hobby te kunnen uitvoeren. (goede woordkeuze?)
En een nevenaspect is dat mensen met deze "bagage" ook vaak een drang naar perfectionisme en structuur hebben. (helaas niet altijd te zien aan de werkplek  ). En dat is wat de irritatie (of het woord dat hier voor in de plaats gebruikt werd) wekt.
Domme vragen bestaan welliswaar niet. Maar ze kunnen wel dom gesteld worden, denk ik wel eens.
Het gaat zelfs zo ver dat ik mensen (onbewust) ga beoordelen op wat en hoe ze schrijven. Daarom zal ik ook niet snel participeren in lopende topics vol SMSN  taal.
Een beginnend topic met de nodige schrijffouten gek genoeg weer wel.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
|
legacy
|
quote:
Geeft niets, maakte toch wat los, niet dan??
|
Lexy
|
Ik ben zelf niet van de MSN generatie hoewel ik het een prachtig medium vind. Zowel prive als op het werk maak ik redelijk veel gebruik van MSN. Het is dan ook zo, dat je op de MSN meer spreektaal achtig schrijft. Dus CU, i.p.v. Tot ziens en 'ff google' i.p.v. 'Ik zal het even via www.google.com opzoeken'. Maar ik ben wel van mening dat je voor een forum als CO beter nette schrijftaal kan gebruiken dan MSN taal. Bij MSN heb je 1 op 1 communicatie. Een forum wordt door een heleboel mensen gelezen, dus wees duidelijk en specifiek.
Nog iets anders wat ook mee telt. Iemand die een vraag stelt in de trant van quote: heb een ledje. Di mot op 12 volts werke. Kaniemand daar een schema voor make?
zal een andere reactie krijgen dan als iemand een duidelijke vraag vraag steld of goed antwoord geeft, maar wat taalkundig een zootje is (free_electron b.v.  ).
|
Henry S.
Moderator
|
Googelen is opgenomen in de Van Dale
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Evarist
|
quote: Op 31 juli 2006 21:25:28 schreef Fantomaz:
Het is op zich niet vreemd dat electronici hier over vallen. Ik heb al eens eerder opgemerkt dat dit segment uit de bevolking een stukje intellectuele bagage bezit om zijn hobby te kunnen uitvoeren. (goede woordkeuze?)
En een nevenaspect is dat mensen met deze "bagage" ook vaak een drang naar perfectionisme en structuur hebben. (helaas niet altijd te zien aan de werkplek  ).
Dat had ik niet beter kunnen zeggen.
Evarist is verslaafd aan elektronica
|
Fantomaz
Golden Member
|
quote:
Ja door Hans Kazan zeker... of bedoel je Googlen?
quote:
Wat vind je dan hier van:
"Ik kijk even op google"
quote: Maar ik ben wel van mening dat je voor een forum als CO beter nette schrijftaal kan gebruiken dan MSN taal. Bij MSN heb je 1 op 1 communicatie. Een forum wordt door een heleboel mensen gelezen, dus wees duidelijk en specifiek.
Mooi omschreven. Er is dus nog hoop.
quote:
Nog iets anders wat ook mee telt. ... maar wat taalkundig een zootje is (free_electron b.v.  ).
Free is Belgisch, met ingestraald Amerikaans bloed.
I rest my case Yourhonour.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
|
Lucky luke
|
quote: Op 31 juli 2006 21:09:08 schreef WillyHul:
Even een startpost van mn topic zonder hoofdletters en leestekens gedaan:
hallo ik heb nu de velleman k8048 progger alleen hij doet niet ik weet niet hoe dat komt ik krijg een foutmelding dat hij niet is aangesloten wie weet hoe ik dat moet oplossen de powerled brand als ik de schakelaar in de stand prog zet gaat het read write ledje aan en gaat de knipperled knipperen dat klopt allemaal dus hij is aangesloten op 15V ik krijg de foutmelding k8048 not found at com1 ik heb al geprobeerd om hem op com2 te zetten maar dan krijg ik de melding com-init-error
Zoiets vind ik niet echt duidelijk!
daar heb je gelijk in. ik zeg ook dat leestekens nog wel nodig zijn voor de leesbaarheid, maar hoofdletters misschien niet. maar dat kon je waarcshijnlijk niet lezen, omdat er geen hoofdletters in mijn post stonden.
oke, posts van lucky luke na maandag 31 juli 2006 21:57 zullen zijn voorzien van hoofdletters.
help me herrinneren!
dit was mijn laatste hoofdletterloze post.
iemand champagne bij zich?
quote: Op 31 juli 2006 21:24:22 schreef legacy:
[...]
Hier denk je echt in milliseconden. 
Mag Jij even blij dat Je niet in Duitsland woont, daar worden nog eens Hoofdletters gebruikt, o.a bij Objecten ,Namen en ook Afmetingen, maar ja, daar typen ze natuurlijk honderden Milliseconden langzamer als hier.
ik ben waarschijnlijk niet de enige hier die niet alfa, maar beta denkt, en dus een lichte hekel heeft aan duitse gramatica dus niet aan duitsers, maar aan de gramatica van hun verder wel makkelijke taal
duits -> nederlands gaat prima. maar naamvallen quote:
[hoofdletter]K[/hoofdletter]o[dubbelzetter]ff[/dubbelzetter]ie[vraagteken]?[/vraagteken]
ok, van nu af aan doe ik hoofdletters.
waren mijn eerdere posts onleesbaar eigenlijk?
mijn homepage.
|
WillyHul
Golden Member
|
quote:
waren mijn eerdere posts onleesbaar eigenlijk?
Zonder hoofdletters is het nog goed te volgen, maar zonder leestekens is het bagger.
|
grotedikken
|
quote:
KT, nu jij Vlaams ter sprake brengt in een topic over taalfouten MOET ik wel reageren  .
Taal dient in de eerste plaats om info uit te wisselen, het is dus voldoende dat men elkaar verstaat.Ik walg van de taalpuristen die de nieuwe spelling zonodig moesten doordrukken. Wat heeft dat de maatschappij niet gekost en dat voor wat futiliteiten en vereenvoudigingen die alles nog wat complexer gemaakt hebben.
Toch vind ik dat je geen eigen jargon mag gebruiken. Cryptische taal die enkel de poster en zijn friendjes verstaan passen niet op een forum. Het enige jargon dat kan is vakjargon, en zelfs daar moet je erg mee oppassen.
Wat dialect betreft, ik heb een aantal collega's en vrienden die onder alle omstandigheden een zeer zuiver ABN spreken. Niet uit pretentie, maar omdat ze dat zo geleerd hebben en dat goed vinden voor de kinderen. Ik ben ervan overtuigd dat dit een zekere gevoelsarmoede en afstand schept. Neem nu onze tv presentatrice Goedele Liekens,ik vind dat die klinkt als een onderkoelde diepvries.
ABN is goed geschikt om te converseren maar niet om emoties weer te geven. Hoe kun je in die taal nu echt tonen dat je extreem blij of boos bent?
Het klinkt zo stijf en kunstmatig. Heb je al eens een kustbewoner horen vloeken? Dan weet je het wel.
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
|
LaStei
|
Nog een probleem... Mijn I/O is te langzaam... Ik denk sneller dan dat ikde toetsen van mijn keyboard kan bedienen. Is hier een electronsiche oplossing voor???
carpe cerevisi
|
WillyHul
Golden Member
|
5000 volt voelen, daar ga je mischien wel wat langzamer van denken.
En een niet electronische oplossing (wel de veiligste  ): Loop hard tegen de muur!
|
LaStei
|
Ik wilde eigenlijk wel de denksnelheid behouden, als het even kan. Je gaat to ook geen raceauto rijden met aangetrokken ahndrem?
carpe cerevisi
|
Fantomaz
Golden Member
|
quote: Op 31 juli 2006 22:14:20 schreef grotedikken:
ABN is goed geschikt om te converseren maar niet om emoties weer te geven. Hoe kun je in die taal nu echt tonen dat je extreem blij of boos bent?
Het klinkt zo stijf en kunstmatig. Heb je al eens een kustbewoner horen vloeken? Dan weet je het wel.
Ik ben blij met de emoticons, hoewel ik het een beetje te MSNerig vind. Het geeft wel aan met welke tonatie een zin opgevat moet worden. En donders, hoevaak dat hier wel niet fout gegaan is. Van goed bedoelde hulp die verkeerd valt door de zinsbouw, worden de scherpe randjes afgehaald door die smilies.
Verder kan ik hier en daar de nadruk op een woord in een zin aanduiden door deze vet te schrijven.
quote: Op 31 juli 2006 22:14:28 schreef LaStei:
Nog een probleem... Mijn I/O is te langzaam... Ik denk sneller dan dat ikde toetsen van mijn keyboard kan bedienen. Is hier een electronsiche oplossing voor???
Probeer het eens met 10 vingers...
|
free_electron
|
quote:
spellecheken niet daar ga ik over accoord. maar hoofdletters ? das in php misschien 5 lijnen code.
scan de post voor een '.' , kijk naar de eerste letter die daarnaa langs komt. als de ascii code toont dat het geen capital is tel je er 32 bij en done. je zoekt dan het volgende punt. enzovoort to het einde van de tekst. dat scriptje kan gewoon ge-activeerd worden op het moment dat er op de submit button geklikt wordt 9 of je kleeft het aan een aparte button. naast de post knop. zo kan de schrijver de wijzigingen zien.
en de its en it's .. moderne spellcheckers kunenn dat wel hoor. ik gebruik office 2003 met de toopack voor spelchecking ( de international pack. wij hebben die opt werk. dat ding haalt ze er allemaal correct uit )
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
chipje
Golden Member
|
quote: Op 31 juli 2006 22:26:32 schreef free_electron:
[...]
...
en de its en it's .. moderne spellcheckers kunenn dat wel hoor. ik gebruik office 2003 met de toopack voor spelchecking ( de international pack. wij hebben die opt werk. dat ding haalt ze er allemaal correct uit )
Office 2003 kan dat volgens mij inderdaad.
Daarom duurt die ook veel langer om te laden dan voorgaande versies...  (bij mij dan)
Ik moet toegeven, soms haal ik een post eerst met 'copy'en 'paste' door de spelling checker van word voor ik het hier op CO plak. Maarja, ik ben ook niet in NL opgegroeid en heb dus ook nooit nederlands op school gehad. Al die d en t onzin.... [Bericht gewijzigd door chipje op 31 juli 2006 22:34:51]
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
|
free_electron
|
der was er eentje die postte dat vooral electronici hierover vallen.
hoeveel keer gebeurt het niet dat er 12.3v getypet wordt terwijl het 12.3 V moet zijn . Lees er het Si stelsel maar op na en gebruik de correcte capitalisatie.
toch stoort dat totaal niet. nog eens : een goed verstaander heeft maar een half woord nodig
\
en da ze om te beginnen eens stoppen met alle 14 dagen de spelling van de woorden an te passen daar op de komissie van het groene boekje. bende broekslijters! [Bericht gewijzigd door free_electron op 31 juli 2006 22:39:32]
|
LaStei
|
@Fantomaz: Dat is nu net het probleem, soms weet de linkerhand niet wat de rechterhand doet. Snelle synchronisatie tussen links en recht functioneert niet zo goed. Misschien een te grote onafhankelijke links/rechts data buffer?
carpe cerevisi
|
NV Lambik
|
quote: Op 31 juli 2006 22:31:36 schreef LaStei:
@Fantomaz: Dat is nu net het probleem, soms weet de linkerhand niet wat de rechterhand doet. Snelle synchronisatie tussen links en recht functioneert niet zo goed. Misschien een te grote onafhankelijke links/rechts data buffer?
Ze hebben toch niet zonder dat je het weet het mes gezet in de verbinding tussen jou linker en rechter hersenhelft.
Hoe heet dat weer zo'n ingreep?
|
Stynus
|
quote: Op 31 juli 2006 22:26:32 schreef free_electron:
[...]
...
scan de post voor een '.' , kijk naar de eerste letter die daarnaa langs komt. als de ascii code toont dat het geen capital is tel je er 32 bij en done. je zoekt dan het volgende punt. enzovoort to het einde van de tekst. dat scriptje kan gewoon ge-activeerd worden op het moment dat er op de submit button geklikt wordt 9 of je kleeft het aan een aparte button. naast de post knop. zo kan de schrijver de wijzigingen zien.
...
Syntax error 
Wat doe je dan bij afkortingen? Daar moet een punt achter maar de volgende letter moet geen hoofdletter.
http://www.elektronicastynus.be ||| http://www.schematheek.net ||| Goedkope kwaliteits webhosting
|
free_electron
|
quote:
verklaar u nader met een voorbeeld ... in ik tweak het algoritme wel.
oh bedoel je die zever zoals :
deze zin bevat een enz. wat een afgkorting is van enzovoort.
ja das inderdaad kloterij. je moet maar geen afkortingen gebruiken. acronymen zijn geen probleem want daar schrijft geen kat nog punten in ( al ooit C.M.R.R. tegengekomen ? ik niet hoor cmrr is voldoende )
en voor onomatopeeen is het ook gene probleem, die zijn uit zichzelf duidelijk in tegenstelling tot pleaonastische tautologieen die er allen maar voor zorgen dat er veel irrelevante informatie verscholen wordt in soms oxymoron bevattende zinnen die zichzelf al dan niet tegenspreken.
bon ik ga mijne soldeerboutpunt warmstoken nu. al da gezwets over een hoop letters. der zijn er 26 . dus voor elk keuze zat. [Bericht gewijzigd door free_electron op 31 juli 2006 22:47:07]
|
Stynus
|
blablabla  bv. weerstanden, condensatoren, blablabla
http://www.elektronicastynus.be ||| http://www.schematheek.net ||| Goedkope kwaliteits webhosting
|
LaStei
|
Zo erg is het ook weer niet, mijn linker en rechter hersen helft kletsen nog steeds met elkaar. De rest is gewoon een geboren afwijking. Nooit een typediploma gehaald, ondanks vele uren achte een mecahnische Remington.
@free: b.v.: s.v.p, a.u.b., r.t.f.m. etc.?
carpe cerevisi
|
free_electron
|
juist dan zou het algoritme er
Blablabla bv. Weerstanden,condensatoren,blablabla.
van maken
( algirtme kijkt ook bij niewe paraaf of voorlaatste karakter ( whiespace wordt overgeslagen en verwijderd) ene leesteken is. indine niet wordt er een . toegevoegd. en als het dan een vraag was ; dikke pech.
|
Cracker
Special Member
|
Ik haat taalfouten !
Velen doen niet eens de moeite het correct te leren.
Ook in posts begrijp ik er soms niets van.
Ookal schat ik mijzelf redelijk hoog in qua taalkennis, toch blijft het een eigen schatting.
Ik maak soms ook fouten.
Meestal een typo, anders een woord dat ik niet ken of die/dat omwisselen.
Ik krijg soms het sch**t (excuses voor het woord) van mensen die de laatste letter(s) van een woord weglaten, d/t fouten maken, "ij" vervangen door "y", "g" door "h" of omgekeerd, "s" door "z" en omgekeerd, "e" door "é" waar het niet nodig is en ook aan mensen die zeggen dat ze het doen om minder te moeten typen terwijl ze sommige woorden oneindig lang maken.
Leestekens en hoofdlettergebruik z**gt ook in de Nederlanden.
Probeer geen spellingscontrole te maken, mij lukte het ook niet. Kijk naar Ms Word, het kent ook de verschillen in tijden niet bij werkwoorden en duidt soms fouten aan waar er geen zijn.
Wat de "nieuwe" spelling betreft: laat het zoals het nu is of men zal nog meer fouten maken (NOG meer)
Grammatica idem.
bedankt om mijn preek te lezen.
Ik begon met draden, schakelaars en lampjes. Tegenwoordig begint iedere elektronica-hobbyist met AVR, PIC, Basic stamp en al die programmeerbare boel. Er bestaat een 40* reeks, geloof het of niet ! | http://www.shared.bjornroesbeke.be/verkoop/aanbod.php
|
big bang
|
Ik heb er in het algemeen weinig problemen mee, soms zitten er wel hyaten (hopelijk correct gespeld) tussen, je leest dan zo'n post, huhh? Leest hem nog eens... En dan denk ik bij mezelf, amai, dat kon toch ook beter.
Op zo'n momenten denk je wel van mmmm, maar meestal wordt er eens goed om gelachen, da's de positieve manier van leven.
Ik tracht me wel een beetje de dicipline op te leggen van hoofdletters aan het begin van de zin, een punt achter de zin, na een komma een spatie...
En alineas. Verhoogt de leesbaarheid en na een tijdje doe je het onbewust. Simpel. Komt iedereen ten goede.
Ik denk wel dat het veel te maken heeft met de SMScultuur, chatcultuur, en konstant gebrek aan tijd, er moet steeds via meer kanalen gecommuniceerd worden op steeds uitgebreidere wijze. Voor alles bestaat tegenwoordig wel een afkorting.
quote: Op 31 juli 2006 22:30:19 schreef free_electron:
der was er eentje die postte dat vooral electronici hierover vallen.
hoeveel keer gebeurt het niet dat er 12.3v getypet wordt terwijl het 12.3 V moet zijn . Lees er het Si stelsel maar op na en gebruik de correcte capitalisatie.
toch stoort dat totaal niet. nog eens : een goed verstaander heeft maar een half woord nodig
Da's waar Free, maar...nu eerlijk, als jij een boek schrijft en het publiceert, dan heb je toch ook niet graag dat daar nog spellingsfouten instaan, desondanks het toch verstaanbaar is?
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|