Laatst gekocht, mooi apparaatje. Standaard zit er wel een flink dikke punt bij dus voor fijn werk is het handig wat dunnere punten te hebben. Gebruik het apparaat met loodvrij soldeertin en dat gaat prima (Ersa heeft ook punten die geschikt zijn voor loodvrij). De 3 knopjes om snel op bepaalde temperaturen te komen zijn erg handig, zo kun je snel switchen tussen normaal solderen en wat meer power voor grote vlakken. Hij wordt redelijk snel warm en de soldeerpunten zijn van goede kwaliteit (dat is ook al vaak genoeg genoemd op CO).
De kabel naar de soldeerbout had wel iets flexibeler gekunt voor het gemak, als je de soldeerbout wat ongelukkig in de houder zet kan de kabel hem omhoog duwen en de bout tegen de onderkant van de houder aan drukken.
Dit specifieke apparaat ken ik niet. Bij mijn werkgever wordt met Ersa gewerkt. Ben er niet zo enthousiast over. Veel klein geneuzel, terwijl ik gewoon gereedschap wil wat werkt. Blijf zelf toch bij Weller...
Op 23 september 2006 01:24:22 schreef madwizard:
De kabel naar de soldeerbout had wel iets flexibeler gekunt voor het gemak, als je de soldeerbout wat ongelukkig in de houder zet kan de kabel hem omhoog duwen en de bout tegen de onderkant van de houder aan drukken.
Het viel mij idd ook al op dat hij een PVC kabel had ipv de teflon kabels die weller gebruikt.
Maar is het verder nog belemmerend qua solderen, of valt het wel mee?
Waar heb jij hem trouwens gehaald? Ik zag dat reichelt hem voor 115 euro had. Ik heb ook nog even met Bus (hier in Zwolle) gebeld, maar die verkochten hem voor 140 excl. BTW.
Ik heb em bij Conrad besteld toen ze 10% korting gaven op alles. Daar is ie € 149. Bestelnummer 813123-89. Reichelt heeft hem wel goedkoop dan, ik heb er nog wel gekeken maar blijkbaar niet gezien toen. Alleen moet je daar minimaal 150 euro bestellen dacht ik, en weet niet wat de verzendkosten zijn.
Op 23 september 2006 18:06:46 schreef madwizard:
Ik heb em bij Conrad besteld toen ze 10% korting gaven op alles. Daar is ie € 149. Bestelnummer 813123-89. Reichelt heeft hem wel goedkoop dan, ik heb er nog wel gekeken maar blijkbaar niet gezien toen. Alleen moet je daar minimaal 150 euro bestellen dacht ik, en weet niet wat de verzendkosten zijn.
Oke, bedankt voor de info!
Ik moest binnenkort toch nog het een en ander bij reichelt hebben dus haal ik hem daar wel.
EDIT:
Ik zie nu dat het station zelf grote overeenkomsten vertoond met de voltcraft LS50. (zelfde display, zelfde knoppen, enz) Is dit een positive of negative ontdekking?
[Bericht gewijzigd door BJD op ]
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ik gebruik hem sinds een half jaar naar volle tevredenheid. Mijn Weller ging na 7 jaar stuk, en ik had niet veel geld te verteren voor een nieuwe, en dus kocht ik deze. De bout is lekker licht en snel op temperatuur. 1 Nadeel vind ik de houder, als deze wat ver van je afstaat is het soms even puzzelen hoe je hem erin krijgt en de connector is beetje slap. Het snoer is lekker soepel en de behuizingen en de houder zijn degelijk. Lekker groot display met stevige knoppen. Ook erg handig is dat hij 3 voorkeuze knoppen met verschillende temperaturen heeft. Daarnaast kun je met de up- en downtoets zelf een temperatuur instellen. Als je een beetje handig hebt, kun je zelfs punten wisselen zonder hem uit te schakelen/af te laten koelen! Probeer dat maar eens met een Weller... AUW! Een aanrader voor het geld! Wel zijn de soldeerstiften aan de prijzige kant, maar het toestel zelf is ook niet zo heel duur. Ik heb hem gekocht voor 129,- bij tools 'n more (staat ie nu voor 139,- dacht ik).
Even opgezocht: http://www.mijnwinkel.nl/servlets/doDepartmentArticleList;jsessionid=D…&
[Bericht gewijzigd door DJohnny op ]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
ersa heeft 30 jaar 'troep' gemaakt in vergelijking met weller, maar ze hebben zich duidelijk herpakt, en toch blijft de prijs aanvaardbaar.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Op 11 oktober 2006 22:58:45 schreef jongensenwetenschap:
ersa heeft 30 jaar 'troep' gemaakt in vergelijking met weller, maar ze hebben zich duidelijk herpakt, en toch blijft de prijs aanvaardbaar.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, ik heb diverse Ersa producten in gebruik, maar tot nu toe hebben ze me geen van alle in de steek gelaten... van tinzuiger tot zware bout!
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 11 oktober 2006 22:55:14 schreef DJohnny:
Als je een beetje handig hebt, kun je zelfs punten wisselen zonder hem uit te schakelen/af te laten koelen! Probeer dat maar eens met een Weller... AUW!
Waarom zou dat bij een Weller niet gaan? Moet eens kijken naar het boutje van bvb. de WSD80, huls eraf schroeven, punt eruit tikken, andere punt erin, huls vastschroeven en ready is Freddy. Zonder mijn voorpootjes te branden.
En opstart naar gewenste temperatuur gaat ook snel, duurt geen 10 sec denk ik.
- - big bang - -
DJohnny
Precies, met die huls erafschroeven gaat het fout, bij mij althans. Eraf is geen probleem (je beschadigd de moer op de huls wel aangezien je die niet met de blote hand kunt wisselen) maar er dan weer op. Hier heb je een tang voor nodig om de huls naar beneden te drukken. Bij mijn oude weller zat er namelijk een veer onder de soldeerpunt.
Printen met zowel SMD als TH componenten?
Ik heb dat regelmatig bij de hand, ik zweer* al jaren bij Weller!
Alle andere brol is maar tijdverlies, bout laten afkoelen, punt wisselen, bout weer aan, terwijl met de Weller kan je in 20 seconden weer verder.
* nee, geen zweren op de vingers, gewoon met 't tangetje
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
DJohnny
Op 11 oktober 2006 18:01:37 schreef jongensenwetenschap:
waarom wil je punten wisselen terwijl bout aanstaat????
Voorbeeld: je bent bezig met een printplaat waar je kleine componenten in wilt solderen (eindtorren, weerstanden etc. etc.) en je wil er bijvoorbeeld ook nog de elco's in of uitsolderen. Meestal zitten (zware) elco's op hele dikke printbanen en dan nog het liefst met meerdere pootjes tegelijk ook. Dan is een wat grotere punt fijner zodat je een betere hitteoverdracht hebt naar het te solderen oppervlak.
DJohnny
Op 11 oktober 2006 18:06:13 schreef KT88:
Printen met zowel SMD als TH componenten?
Ik heb dat regelmatig bij de hand, ik zweer* al jaren bij Weller!
Alle andere brol is maar tijdverlies, bout laten afkoelen, punt wisselen, bout weer aan, terwijl met de Weller kan je in 20 seconden weer verder.* nee, geen zweren op de vingers, gewoon met 't tangetje
![]()
Bij deze Ersa duurt het ontzettend lang voor hij is afgekoeld, daarom vind ik het zelf juist fijn om te kunnen wisselen. Overigens is Weller ook nog altijd mijn eerste keuze, maar dat zat er toen even niet in dankzij de $$$!
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 11 oktober 2006 18:06:13 schreef KT88:
Printen met zowel SMD als TH componenten?* nee, geen zweren op de vingers, gewoon met 't tangetje
![]()
eeuh gewoon twee bouten? een stevige (60w)voor het normaal werk en een kleintje (30w)voor het smd gebeuren.
Op het werk inderdaad, zelfs een heteluchtbout en een reworkstation ernaast.
Maar als hobbyist......ik heb ooit een tweede Weller gehad, die is ergens bij een buitenklus blijven staan 
Maar ik denk er inderdaad over om weer een tweede erbij te doen voor het kleine werk, want daar ben ik nu ook mee begonnen (jaja!)
Eerst aan een Octal buisvoet lekkere dikke draden solderen voor de gloei en pal daarnaast dan een printje met 0603 SMD, wel een grappig gezicht 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 11 oktober 2006 23:59:41 schreef DJohnny:
Precies, met die huls erafschroeven gaat het fout, bij mij althans. Eraf is geen probleem (je beschadigd de moer op de huls wel aangezien je die niet met de blote hand kunt wisselen) maar er dan weer op. Hier heb je een tang voor nodig om de huls naar beneden te drukken. Bij mijn oude weller zat er namelijk een veer onder de soldeerpunt.
Ik begin te vermoeden dat je een vorige versie van Weller bedoelt, met een huls met metalen moer.
Kijk eens hier
Hierop is (redelijk) goed te zien hoe er bij een WSD80 op de bout een zwarte kunststof ring is voor het zwarte handvat, waarmee je de huls op en afschroeft, is niet warm, en je beschadigd hier ook niks mee door tijdens bedrijf even de tip te wisselen.
WSD80 is een 80Watt digitale, WS80 is een gewone 80 watter zonder digitaal display en kleine broer WS50 is een 50watter.
Prijzig maar echt professioneel.
- - big bang - -
DJohnny
Ik heb ook nog even gekeken welke ik had, maar ik had een soldeerbout van Weller volgens het magnastat principe. Dus niks digitaals aan! De duurdere welke regelbaar zijn hebben dit niet, en hebben dus geen veer onder de punt. Dus ik heb niets gezegd...
. Toch blijft de RDS80 een toppertje!