ster driehoekmet relais en tijdschakelaar

hi there,
ik heb een bestaande motor op een ster driehoekschakeling staan .nu is een van de relais(3 fase 400 v) kapot gegaan en heb ik deze vervangen voor een ander type. domme vraag misschien maar de spoel wordt gevoed door 220 (A1)(opgemeten). na vervangen van het relais door een met een typeplaatje van 220 v was deze na 10 minuten uitgefikt.
kan iemnad mij dit uitleggen?

Even een vraagje:

Is de spoel verbrand of zitten de contacten vastgebrand enne heb je een schema???

direct duidelijk eenvoudig

spoel is verbrand, ga even een schema schetsen

geef van beide relaissen eens het type en andere aanduidingen op.

oude relais kloeckner mueller 400v 60 hz, 3fase, met hulprelais NO bovenop

vervangen door bbc 220 v 60 hz 4 fase(L1,L2,L3 en schakel 22/23(ongebruikt))met hulprelais NO bovenop.

het hulprelais laat een ander relais na X tijd afvallen zodat ster driehoek wordt geschakelt. dit gebeurt ook

Hoezo 60 Hz ,is dit een amerikaanse schakeling ofzo??

direct duidelijk eenvoudig
Sine

Moderator

Had het oude relais misschien een 400V spoel ? Dan moet dat nieuwe relais dat natuurlijk ook hebben, anders krijg je toast.

stop maar met Beunhazen,
de oude had idd een 400v spoel de nw. een 230v spoel.

Ik hoop dat je wel hebt gelet op het schakelvermogen van de contacten.

Henry S.

Moderator

Spoel is toch gevoedt met 220V? Was het stiekem toch 400V wat er op de spoel stond.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

er staat niet voor niets beunhaas, ik kan alles uit elkaar halen, vervangen door hetzelfde reserveonderdeel en weer werkend krijgen totdat............. dat reserveonderdeel er niet is, daarom vraag ik jullie hulp waarom ik 220 meet en het dan een 400 v spoel moet zijn wat is daar anders aan dan?

ik wil graag de logica begrijpen, ik zou als leek zeggen, je wordt gevoed door 220 volt dus waarom dan meer, Hz is hetzelfde, hoe krijg ik anders 400 volt, dat is toch meer?
klinkt wel dom maar ik ben ook geen electricien, alhoewel ik net een computergestuurde zaagmachine en freesmachine verhuisd heb, alle storingen eruit verholpen heb en zon 500 draden in mijn handen gehad heb

Henry S.

Moderator

Meten is weten, en als je niet weet wat je meet weet je niet genoeg.

Let er op dat als je in een 3-fasennet iets tussen twee 230V aansluitingen zet je automagisch 400v krijgt!

Graag je posts wijzigen btw!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 30 september 2006 22:51:09

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Toch is een schema zoveel meer zeggend

direct duidelijk eenvoudig
Sine

Moderator

Schema ? begin eens met de spanningen ... want ook die zie je daar niet in.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 30 september 2006 22:55:25

Heb je gemeten over A1/A2 of heb je ergens anders gemeten?
als je nl meet tussen Nul/aarde en A1 dan meet je 230v
meet je tussen A1 en A2 meet je 400v en tussen A2 en nul/aarde ook 230v.

Dat is de magie van een 3fasen net.

http://members.home.nl/kpmeinesz/sterdriehoek.JPG
ster/driehoek automaat.

en ster/driehoek spannings diagram.
http://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic04986/sterdriehoek.gif

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op zaterdag 30 september 2006 23:02:22

jij bent echt een tovenaar, heb dus gemeten tussen a1 en aarde, maar, forgive me if i'm wrong, die k3 is dus bij mij doorgefikt maar als ik de draden in en uit volg, hulprelaistje in en uit wordt ie uiteindelijk gevoed door 1 fase op k1, hoe kom ik dan aan die 400 volt is dat dat rare geheim van met nul of zonder 0, begrijp me goed, probeer het te begrijpen

aan henry, hoe en wat moet ik mijn posts wijzigen?

de ster/driehoek automaat hierboven heeft een stuurstroom(onderste schema) van 230v(L1 en Nul).

Je kan echter de Nul in dat schema ook aan een fase hangen, dan moet je wel even alle spoelen en de timer geschikt maken voor 400v.(L1 en L2).

Henry S.

Moderator

Op 30 september 2006 23:13:32 schreef beunhaas1000:
jij bent echt een tovenaar, heb dus gemeten tussen a1 en aarde
[...]

Dat is opzich niet handig, je had moeten meten tussen A1 en A2, of A1 en A2 tov de nul, de aarde wordt voor metingen niet gebruikt.
A2 kan aan de nul (230V tussen A1/A2) of aan een andere fase hangen (400V tussen A1/A2).
Maar op het oude relais staat 400V, niet voor niets.

Op 30 september 2006 23:14:41 schreef beunhaas1000:
aan henry, hoe en wat moet ik mijn posts wijzigen?

------>http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 30 september 2006 23:40:00

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

as zijn de winkels al dicht dus maandag vroeg naar de technische unie of zo, scheelt weer morgen de hond uitlaten op het strand en eens een dagje niet werken.
bu the way wat is bloekschikken trouwens, no offense, kan een typfoutje zijn";-)

Gepost zaterdag 30 september 2006 22:49:06
Meten is weten, en als je niet weet wat je meet weet je niet genoeg.

Let er op dat als je in een 3-fasennet iets tussen twee 230V aansluitingen zet je automagisch 400v krijgt!

Graag je posts wijzigen btw!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 september 2006 22:51:09]

?????????????????????????????????????/

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Vreemde vooruitgang.

Wat is het probleem ?
Toch niet alles aanpassen ,maar het probleem oplossen.

Hoofdstroomzekeringen eruit,stuurstroom erop ,desnoods van alleen de hoofdzekering van de achterliggende stuurstroom erin.

Schakeling starten,meten over relais k3 ,eventueel losnemen en kroonsteentje monteren om te meten.
De spanning over k1, k2 en k3 moet volgens het schema hetzelfde zijn!
Indien dit geen 220 Volt is over alle genoemde relais is er misschien iets veranderd in de praktijk maar niet op het schema!
Als deze spanning 220 volt is en jouw spoelspanning is ook 220 volt kan het niet mis gaan.

direct duidelijk eenvoudig

Op 30 september 2006 23:40:45 schreef Henry S.:
Is dit nodig? :(

ok henry, denk dat ik nu weet wat je bedoelt, moet op het blaadje met het piltje drukken en hier beantwoorden
sorry man,

no hard feelings?????

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.