troubleshooting site

hi..
Ik ben op zoek naar sites ( liefst nederlandse maar engels is ook ok) waar ik info kan vinden hoe 'stap voor stap' audio versterkers etc. te leren repareren.
Een voorbeeld van zulke info vind je bijv. op deze site:
http://sound.westhost.com/troubleshooting.htm

Dus specifiek voor troubleshooting....
Je vind overal info over doormeten etc....maar gerichte uitleg ( voor beginners) over het foutzoeken zelf kom je eigenlijk nergens tegen...zelfs niet in de bekende 'repairfaq' site meen ik.

gegroet...

Vaan.

KT88

Moderator

Is ook lastig, audio is meer een kwestie van " aanvoelen" en ervaring dan van veel vakkennis.

Althans, de betere audiomensen die ik ken werken zo, het is niet uitgesloten dat er ook zijn die dat niet hebben.

Maar audiowerk is liefdewerk, en wat mij betreft zit er iets meer aan vast dan alleen maar " de fout verhelpen" .

Ik kijk tegelijkertijd ook altijd even of er nog iets te verbeteren valt, of dat er preventief iets gedaan moet worden.
Ik moet erbij zeggen dat ik eigenlijk alleen maar de betere vintage en high end audio doe, dus of hetzelfde opgaat voor drie-in-een setjes denk ik niet.

Waar ik heel veel van heb geleerd is gewoon alles reperaren wat je in je handen krijgt, zodat je wat feeling krijgt voor hoe de dingen in elkaar zitten.
Dus: rommelmarkten en kringlopen aflopen, marktplaats in de gaten houden, de locale electroboeren vragen om oud en defect materiaal enzo.
Wat niet meer te herstellen is, kan mooi dienen als onderdelenleverancier, en de rest kun je mooi fixen en verkopen.

Tevens doe je een schat aan ervaring op in audio-opbouw, wat bij zelfbouw weer van pas kan komen.

Een kant-en-klare FAQ is er niet, kan ook eigenijk niet.

Audio is een passie, als je daarmee eenmaal bent gegrepen laat het je nooit meer los.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
...dan zal ik nog wat geduld moeten hebben denk ik.

Ik 'sloop' al wat jaartjes apparaten uit elkaar maar hield het bij technische reparaties....en als dat niet afdoende was...hup...in de vuilcontainer.

Nu heb ik nog al wat apparaten ( meest versterkers) staan waarvan ik het toch zonde vind om ze weg te gooien , al was het alleen al voor het gewicht..
Dus vandaar dat ik nu de elektronische kant ook ben gaan bestuderen zeg maar.

Ik heb wel nog een vraag aan je.....je schrijft dat je over het algemeen de betere 'vintage' versterkers 'onder handen' neemt.
Nu heb ik hier een versterker staan waarvan ik op internet niets terug kan vinden.
Op de achterzijde staat Quartz en als type staat er Q5.

Op marktplaats heb ik een soortgelijk uitziende versterker gevonden...maar dan een Quartz Q30.

http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/versterkers/...79577.html

De aanbieder had er eerst bijgezet dat het een ontwerp was van een Philips medewerker welke ook de Bombardon speakers had onworpen destijds (..zegt mij ook al niets eerlijk gezegd)
Nu weet ik niet of dit klopt omdat het er nu niet meer bij staat....maar misschien brengt het je ( of iemand anders)op het juiste spoor.

Het is een zwaar apparaat....ik heb hier niet zo direct een weegschaal bij de hand maar qua gewicht is hij ongeveer net zo zwaar als mijn Crown Amcron D150A.( neem aan dat je die wel kent)

Nou...ik hoop dat je me iets wijzer kan maken omtrend deze mysterieuze versterker.

gegroet... en nog bedankt voor je reactie op mijn vorige vraag.

KT88

Moderator

Lijkt me iets Duits te zijn, zo op het eerste gezicht.

Heb ze nog nooit gezien, de kans is aanwezig dat het binnenwerk inderdaad Philips is, of Matsushita.

Tip: bewaar je oude apparaten , ook al zijn ze defect.
Altijd goed voor onderdelen, en als je kennis op een bepaald moment groot genoeg is, kun je ze alsnog proberen te herstellen.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Op 11 oktober 2006 00:00:32 schreef KT88:
Is ook lastig, audio is meer een kwestie van " aanvoelen" en ervaring dan van veel vakkennis.
[...]

Hier sluit ik me volledig bij aan.
73's de PA2HS - ik ben een radiohead, Nieuwe CO labvoeding.

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren: om anonieme statistieken bij te houden en om relevante advertenties te tonen.

Mocht je geen cookies willen accepteren, dan kun je op instellingen klikken om deze optie te kiezen. Als je gebruik wilt maken van alle functionaliteiten op deze website, klik dan op Accepteren.

Instellingen